آیا بهترین زمان ورود به بورس فرا رسیده؟/علت شکل گیری صف خرید سهام چیست؟

کدخبر: ۲۲۰۴۰۵
اقتصادنیوز: با توجه به اینکه از اواخر هفته گذشته بازار سهام روندی صعودی نسبت به سایر بازارهای به خود گرفته شاید مهم‌ترین پرسش پیش روی فعالان اقتصادی این باشد؛ «آیا زمان ورود به بورس فرا رسیده؟»
آیا بهترین زمان ورود به بورس فرا رسیده؟/علت شکل گیری صف خرید سهام چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ از اواخر هفته گذشته، روند پرشتاب صعودی بازار سهام آغاز شد و امروز شاخص سهام توانست برای نخستین بار در تاریخ خود 6 رقمی شود. این بار در شرایطی که سایر بازارها روند کم‌نوسان و حتی نزولی را تجربه می‌کنند شاهد رونق پرشتاب سهام هستیم. بنابراین، «آیا زمان ورود به بورس فرا رسیده؟» شاید مهم‌ترین پرسش پیش روی فعالان اقتصادی باشد. چهار رفتار معاملاتی که مورد ارزیابی «دنیای بورس» قرار گرفته است.

دنیای بورس-بهزاد بهمن‌نژاد: پس از یک زمستان پرتلاطم در سال 96، امسال بازارها در رونق کم‌سابقه‌ای به سر می‌برند. جایی که دلار در بازار غیررسمی بیش از 40 درصد بازدهی داشته و سکه نیز حدودا 50 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. این انتظارات تورمی در سایر کالاهای سرمایه‌ای و مسکن نیز قابل رصد است. در این میان، بازار سهام از جمله بخش‌هایی بود که تا هفته گذشته بازدهی چندانی را تجربه نمی‌کرد. اکنون اما، کارشناسان معتقدند بورس می‌تواند مقصد بعدی نقدینگی باشد.

بورس از نگاه تحلیلی

«دنیای بورس» طی ماه‌های اخیر بر ارزندگی سهام به ویژه گروه‌های وابسته به دلار تاکید کرده بود و مدام فرصت‌های ورود به بورس را معرفی می‌کرد. اکنون به نظر می‌رسد پس از یک دوره استراحت، نقدینگی راهی بازار سهام شده است. فارغ از عوامل بنیادین نظیر قیمت‌های جهانی و نرخ دلار که بر سودآوری شرکت‌های صادراتی اثرگذار است، به نظر می‌رسد قیمت‌های نسبی در اقتصاد به عنوان پشتوانه‌ای قدرتمند برای ورود سرمایه‌گذاران به سهام وارد شده است.

بر اساس نظریات اقتصادی، قیمت‌ها نمی‌توانند به صورت یک‌جانبه و فقط محدود به برخی اقلام سرمایه‌ای و مصرفی رشد کنند. این مساله که به نوعی، ارزش جایگزینی را در سهام معرفی می‌کند به عنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌های این روزهای بورس محسوب می‌شود. امری که سبب شده تا فضای مثبت به صورت عمومی در بازار شکل بگیرد.

چهار روش معاملاتی در سهام

در این شرایط، توجه به رویکردهای معاملاتی می‌تواند اهمیت ویژه‌ای پیدا کند که به طور خلاصه می‌توان چهار رویکرد را شناسایی کرد.

1) کسانی که در صف‌های خرید وارد شده و سهام بنیادی به پرتفوی خود اضافه می‌کنند

2) گروهی که در هر نوع صف خریدی وارد شده و از فضای هیجانی بهره می‌برند

3) دسته سومی که صبر می‌کنند تا با تضعیف صف‌های خرید وارد شوند و از قیمت‌های پایین‌تر بهره‌مند شوند

4) در نهایت گروه چهارمی وجود دارند که حس جا ماندن از روند صعودی دارند و با حسرت نظاره‌گر معاملات سهام می‌مانند

در یک تحلیل خلاصه، کارشناسان معتقدند می‌توان موارد اول و سوم را بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی در نظر گرفت. در بررسی جزئیات اما باید به چند ریسک توجه کرد. نگرانی نخست مربوط به ناشناخته بودن زمان فروکش موج هیجان است. به عبارت دقیق‌تر، پول‌ها با ورود به سهام یک موج مثبت راه‌اندازی می‌کنند که می‌تواند بسیاری از نمادها را با صف خرید همراه کند. اما زمانی که این هیجان عقب‌نشینی کند ممکن است سهامداران به ویژه تازه‌واردها دچار زیان شوند. عموما پس از رشدهای پرشتاب، خبرهای کوچک منفی منجر به ریزش ناگهانی صف‌های خرید و چرخش مسیر قیمت‌ها می‌شوند. بنابراین، کسانی که بدون پشتوانه و تحلیل اقدام به خرید می‌کنند باید به شدت مراقب این تله هیجانی باشند.

گروه چهارم نیز احتمالا در حسرت بمانند، زیرا فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری را از دست داده‌اند و اکنون نیز ریسک‌پذیری کافی برای ورود ندارند. بنابراین، دسته اول و سوم می‌توانند استراتژی مطلوب در شرایط کنونی باشند. البته کسانی که از تضعیف صف‌های خرید استفاده می‌کنند و در نمادهای بنیادی در قیمت‌های مناسب وارد می‌شوند شاید برندگان وضعیت فعلی سهام باشند.  

سرمایه‌گذاری یا سفته‌بازی در بورس؟

اما نکته اساسی در بازار سهام آن است که چه نوع نگاهی به آن داشته باشیم. اگر قرار است مبنا را رشدهای پرشتاب مشابه دو روز معاملاتی اخیر بگذاریم، شاید ورود به این بازار منطقی نباشد. زیرا رشدهای ناگهانی سود خود را عاید کسانی می‌کند که شاید مدت‌ها برای این حرکت صعودی صبر کرده‌اند. سرمایه‌گذارانی که با شناسایی عوامل مختلف، سهام ارزنده را خریداری و در پرتفوی خود نگه داشته‌اند. بنابراین، اکنون نیز که به نظر می‌رسد چرخ رونق به بورس رسیده است، نباید نگاه کوتاه‌مدت باشد و پس از چند روز نوسان که احتمال اصلاح (افت قیمتی) وجود دارد، سرمایه‌گذاران از این بازار خارج شوند. باید در نظر داشت که شرایط بنیادی در میان‌مدت جوابگو هستند و باید بتوان مشابه سایر سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به نوسانات احتمالی قیمت‌ها هشیار بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید