عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی تشریح کرد؛

چرا ترامپ تعرفه واردات کالای چینی را افزایش داد؟

کدخبر: ۲۲۰۴۱۳
اقتصادنیوز؛ جلیل رحیمی جهان آبادی به تشریح دلایل اقتصادی و امنیتی ترامپ و هیأت حاکمه از افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی پرداخت.
چرا ترامپ تعرفه واردات کالای چینی را افزایش داد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت؛ جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به جنگ تجاری که میان آمریکا و چین به راه افتاده است، گفت: زمانی که ترامپ در آمریکا به قدرت رسید، جنگ تجاری میان این کشور و سایر کشورها به خصوص چین شروع شد.

رحیمی جهان آبادی در ادامه با اشاره به جنگ تجاری آمریکا با چین و افزایش تعرفه تجاری برای واردات کالای چینی، یادآور شد: آمریکایی ها از این اقدام دو هدف دارند؛ نخست اینکه از اقتصاد برتر و قدرتمند خود به عنوان ابزار استفاده کرده و کشورهایی که با آنها مراوده مالی دارند را تحت فشار قرار دهند تا سود بیشتری ببرند چرا که اوضاع داخل اقتصاد آمریکا نیازمند رسیدگی بیشتر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: تراز تجاری آمریکا با چینی ها تا سال 2017 منفی بود که ممکن بود آمریکایی ها را دچار مشکل کند از این رو ترامپ برای رسیدن به ترازی متعادل تر، تعرفه واردات کالای چینی را تا 25 درصد افزایش داد.

وی در ادامه با اشاره به اهداف امنیتی پشت پرده آمریکا در جنگ تجاری با چینی ها، عنوان کرد: آمریکا فشاری را به کره شمالی وارد کرده و تحریم هایی را نسبت به برخی کشورها صورت داده است که اگر چینی ها این سیاست آمریکا را همراهی نکنند، واشنگتن به اهداف خود نخواهد رسید.

رحیمی جهان آبادی همچنین اضافه کرد: از این رو ترامپ و هیأت حاکمه از ابزار اقتصادی برای باجگیری از چین در حوزه سیاسی استفاده می کند تا این کشور در حوزه کره شمالی و برجام و سایر مسائل دیگر در شرق دور، ناچار به حمایت از سیاست های آمریکایی باشد و از طرفی جلوی نفوذ چین در اقتصاد کشورهای مخالف و آمریکا گرفته شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان درباره تأثیر افزایش تعرفه میان کشورهایی همچون آمریکا و چین بر روی کشورهایی با اقتصاد ضعیف تر، خاطرنشان کرد: قطعا این افزایش تعرفه ها تبعاتی برای سایر کشورها دارد به گونه ای که اگر چین ضرر کند، تعرفه خدمات و کالاهای خود را در کشورهای کوچک تر افزایش و امتیازات را کاهش می دهد تا بتواند خسارات وارده را جبران کند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) اواخر دهه 80 میان آمریکا، مکزیک و کانادا طراحی شد و اوایل دهه 90 اجرا شد که در نتیجه آن یکی از قدرتمندترین قطب های تبادل نیروی کار، فعالیت تجاری و انتقال تکنولوژی تشکیل شد.

وی افزود: پیمان نفتا تا زمانی قدرتمند بود که آمریکا بحث دیوارکشی در مرز این کشور و مکزیک را که محل تردد سالیانه 500 هزار کارگر بود را مطرح کرد و باعث شد آمریکا در این پیمان دچار مشکل شود اما بالاخره دیوار را با هزینه بالایی میان دو کشور احداث کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید