علت اصلی افزایش قیمت میوه های تابستانی مشخص شد

کدخبر: ۲۲۴۴۵۵
اقتصادنیوز: رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز و بی‌آبی موجب گرانی میوه در تابستان امسال شده است، گفت: قیمت میوه های سردرختی بین 50 تا 100 درصد افزایش یافته و احتمال پایین آمدن نرخ میوه ها بسیار کم است.

به گزارش اقتصادنیوز؛ ناصر اطرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص دلایل افزایش نرخ موز و دیگر میوه های وارداتی در اصفهان، اظهار کرد: در مجموع قیمت موز، آناناس، نارگیل و انبه به نوسانات نرخ ارز و دلار وابسته است.

وی با بیان اینکه اگر موز با دلار 4200 تومان ثبت سفارش شده باشد بهای آن در بازار کمتر از ثبت سفارش با دلار آزاد است، افزود: بخشی از ثبت سفارش میوه های وارداتی با دلار 4200 تومان بود، اما به گفته واردکنندگان این محصول، با ایجاد وقفه در پرداخت دلار و ارز دولتی، آنها مجبور به ثبت سفارش با ارز آزاد شدند.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان تصریح کرد: واردکنندگان در برهه ای از زمان به دلیل اینکه قرارداد شرکت های خارجی لغو نشود، برای عمل به تعهدات خود با دلار آزاد اقدام به واردات موز کردند.

 نرخ ارز و بی آبی قیمت میوه‌های تابستانه را افزایش داد

وی با تاکید بر اینکه نرخ موز براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، افزود: به دلیل اینکه قیمت موز در اصفهان کمتر از دیگر شهرها بود، عرضه این محصول در میدان میوه و تره بار اصفهان کمتر شد، به عنوان مثال در حالیکه در مشهد، شیراز و تهران قیمت موز 7500 تومان بود و در اصفهان 6000 تومان قیمت گذاری شده بود این محصول وارد اصفهان نشد.

اطرج تصریح کرد: قیمت میوه های وارداتی نسبت به 15 روز گذشته بین 10 تا 15 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی در خصوص دلایل افزایش نرخ میوه های داخلی نیز، گفت: افزایش قیمت میوه های داخلی به بی آبی برمی گردد که متاسفانه موجب کاهش 10 تا 20 درصدی سردرختی ها نسبت به سال گذشته شده است.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان با بیان اینکه تولید سردرختی های دیگر استان ها به دلیل بی آبی دچار کمتر شده که با تداوم بحران آب عرضه آن به شدت کاهش خواهد یافت، افزود: به دلیل شرایط موجود قیمت میوه های سردرختی بین 50 تا 100 درصد افزایش یافته و احتمال پایین آمدن نرخ میوه ها بسیار کم است، البته قیمت برخی میوه ها همچون هلو که بعدا وارد بازار می شود، پایین خواهد آمد.

وی یادآور شد: در حال حاضر قیمت گیلاس تک دانه نسبت به هفته گذشته 10 درصد و زردآلو بین 10 تا 20 درصد گران تر شده است.

به گزارش ایسنا، پنجشنبه هفته گذشته قیمت گیلاس 18 هزار تومان و سیب 8۰۰۰ تومان بود که امروز شنبه در میدان میوه و تره بار اصفهان، گیلاس با نرخ 22 هزار تومان، سیب ۱۰ هزار تومان، زردآلو 10 هزار تومان، آلبالو ۷۰۰۰ تومان و آلوزرد ۶۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید