آخوندی: قرارداد خرید هواپیما لغو نشده

کدخبر: ۲۲۶۵۵۹
اقتصادنیوز: در حالی که مشاور بین الملل وزیر راه، چندی قبل از ابطال مجوز اوفک برای خرید هواپیماهای برجامی خبر داده بود، آخوندی اعلام کرده است قراردادهای خرید هواپیما لغو نشده و تنها امکان اجرا ندارند!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست با نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی قرائت جدیدی از ابطال مجوز اوفک در سری جدید تحریم های دولت ترامپ علیه ایران ارائه کرده است.

وی در خصوص قراردادهای خرید هواپیما از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی بیان کرد: تمامی قراردادهای ما هم‌اکنون از جهت حقوقی محفوظ بوده و باطل نشده است، اما هم‌اکنون اجازه اجرا ندارد که در صورت تغییر سیاست‌ها می تواند مجددا عملیاتی شود!

مشاور آخوندی: مجوز قبلی اوفک باطل شده است

این در حالی است که اصغر فخریه کاشان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل 13 تیرماه جاری در گفت وگو با خبرنگار مهر از ابطال مجوز اوفک خبر داده و گفته بود: مجوز قبلی اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) برای فروش همه هواپیماهای برجامی باطل شده است.

خوانش جدیدی که آخوندی از ابطال مجوزها ارائه کرده، در حقیقت همان معنی لغو کامل قراردادها را می دهد. ولی وزیر راه و شهرسازی حاضر نیست ابطال مجوز اوفک برای فروش ۱۸۹ فروند ایرباس، بوئینگ و ای تی آر باقی مانده را به معنی لغو قرارداد ایران با این سه هواپیماساز اروپایی ـ آمریکایی تلقی کند.

مدیرعامل بوئینگ: حتی یک فروند به ایران نمی دهیم

همچنین بر اساس اعلام نیویورک تایمز، موریس مولیِنبرگ مدیرعامل شرکت آمریکایی هواپیماسازی بوئینگ در ۱۹ خرداد ماه امسال در نشست باشگاه اقتصادی واشنگتن اعلام کرد: تابع تصمیمات دولت آمریکا هستیم و علی رغم ضرر ۲۰ میلیارد دلاری از محل عدم انجام قرارداد ساخت و فروش هواپیما به ایران، حاضر نیستیم حتی یک فروند از هواپیماهای مذکور در قرارداد را به ایران تحویل دهیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس: قرارداد با ایرباس و بوئینگ ایراد دارد

اینگونه به نظر می رسد که گرچه آخوندی سعی داشته با این اظهار نظر، کورسوی امیدی برای احتمال انجام قرارداد خرید هواپیمای نو از غول های هواپیماسازی اروپا و آمریکا باقی بگذارد، اما بر اساس آنچه محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس چندی پیش در گفت وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد ، لغو مجوز اوفک به معنی لغو کل قرارداد است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید