افزایش اجاره مسکن در تیرماه

کدخبر: ۲۲۸۷۶۲
اقتصاد نیوز: رئیس اتحادیه مشاوران املاک از افزایش معاملات مسکن در کشور خبر داد و اعلام کرد: در تیر ماه امسال تعداد قراردادهای اجاره مسکن کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، سهم هزینه مسکن شامل اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی در محاسبات شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی (نرخ تورم) بر پایه سال 1395 معادل 33.1 درصد است.

آمارهای اخیر بانک مرکزی از افزایش شاخص کرایه مسکن اجاری شهر تهران حکایت دارد به شکلی که در تیرماه در همه مناطق شهری نسبت به خرداد و نیز ماه مشابه سال قبل به ترتیب 13.6 درصد و 11.1 درصد رشد داشته است.

«مصطفی قلی خسروی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش قراردادهای اجاره در تیرماه امسال یاد آور شد: تیرماه سال گذشته 71 هزار و 927 قرارداد اجاره در دفاتر مشاوران املاک تنظیم شد که امسال با 2 درصد کاهش به 70 هزار و 340 مورد کاهش یافته است.

وی افزود: در تیرماه امسال 139 هزار و 195 قرارداد مبایعه و اجاره نامه در دفاتر مشاوران املاک در سراسر کشور ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 10 درصد افزایش یافته است.

نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور اظهار داشت: تیر ماه امسال در مجموع 67 هزار و 331 قرارداد مبایعه نامه برای دریافت کد رهگیری در دفاتر مشاوران املاک کشور ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 53 هزار و 492 مورد بود، 26 درصد رشد دارد.

** روند نزولی بازار مسکن پایتخت 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه خرید و فروش مسکن و اجاره در تیرماه سال جاری در تهران روند نزولی داشته است، گفت: آمارها نشان می دهد که تعداد قراردادهای اجاره و خرید و فروش ملک در پایتخت در مجموع 35 هزار و 538 مورد بوده که در مقایسه با تیرماه سال گذشته 9 درصد کاهش دارد.

خسروی از کاهش خرید و فروش مسکن در پایتخت نیز خبر داد و گفت: در تیرماه 15 هزار و 442 قرارداد مبایعه نامه در دفاتر مشاوران املاک تهران به ثبت رسید که در مقایسه با تیرماه سال گذشته 15 درصد کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران یادآور شد: همچنین در تیرماه 19 هزار و 804 قرارداد اجاره مسکن در شهر تهران به ثبت رسید که در مقایسه با سال گذشته چهار درصد کاهش نشان می دهد. 

به گزارش ایرنا و بر اساس آمار اعلامی بانک مرکزی، حجم معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در چهار ماه نخست امسال 52 هزار و 600 واحد مسکونی بود که نسبت به مدت مشابه پارسال 1.7 درصد رشد داشته است.

با این حال، شمار معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران نسبت به خردادماه و همچنین تیرماه پارسال به ترتیب 9.2 درصد و هفت درصد کاهش یافته است.

در ماه نخست تابستان متوسط قیمت خرید و فروش واحد مسکونی در شهر تهران به 69 میلیون و 700 هزار ریال رسید که نسبت به ماه خرداد 7.1 درصد افزایش دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید