دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار ایران:

واردات تخم مرغ در سال گذشته خسارت اقتصادی زیادی به کشور وارد کرد

کدخبر: ۲۳۲۶۳۴
اقتصاد نیوز: دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار ایران ضمن انتقاد شدید از تصمیم دولت برای واردات تخم مرغ،گفت: واردات این محصول در سال گذشته خسارت اقتصادی زیادی به کشور وارد کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر؛ سید فرزاد طلاکش ضمن انتقاد شدید از تصمیم دولت برای واردات تخم مرغ به کشور، اظهارداشت: سال گذشته حدود ۱۵ هزار تن تخم مرغ بسیار بی کیفیت و فاقد استانداردهای بهداشتی و بدون نظارت مستقیم دامپزشکی در محل مبدا، وارد کشور شد.

وی اضافه کرد: همچنین  به دلیل سوء مدیریت های فراوان و عدم بهره گیری از مشاوره تشکل های تخصصی، دولت متحمل بیش از ۳۰ میلیارد تومان یارانه شد که بخشی ازآن مربوط به ضایع شدن تخم مرغهای فاقد کیفیت و سلامت مناسب و شرایط نامطلوب نگهداری بود.

دبیر انجمن تخم مرغ شناسنامه دار ایران بخش دیگر این مساله را مربوط به  سوء مدیریت در توزیع نا متناسب تخم مرغ داخلی دانست و گفت: دولت بجای بهره گیری از تجربیات تشکل های تخصصی، سراغ سریعترین و بدترین راه حل یعنی واردات رفت.

وی با اشاره به آلودگی مرغداری های ترکیه به  بیماری‌های ویروسی طیور، افزود:  ولی مسئولان ترک این مساله را به مراجع بین المللی اعلام نمی کنند و واردات از این کشور تهدید بهداشتی صنعت مرغ تخمگذار را بدنبال داشته و خواهد داشت.

طلاکش با بیان اینکه بارها به مسئولان دولتی اعلام شده که واردات تخم مرغ نمی تواند قیمت مصرف کننده تخم مرغ را در مدت قابل قبول تعدیل کند، تصریح کرد: زمانی که  تولید کشور کافی است،  با مدیریت صحیح ت می توان به راحتی بازار مصرف کننده را کنترل کرد  ولی نمیدانم آیا دستی پشت کار واردات است یا اینکه مدیران غیر تخصصی دولتی مواردی را بیشتر از دست اندرکاران تولید کشور می دانند؟ ضمن اینکه مشاهده کردیم  اقدام آنان در سال قبل نه تنها جواب نداد بلکه خسارت اقتصادی هم به کشور وارد کرد.

وی ادامه داد: در این مقطع که دوباره دولت بدون توجه به نظرات کارشناسی تخصصی و تشکل های مربوط تصمیم به تکرار اشتباه گذشته گرفته و قصد واردات دارد از مسئولان  تقاضا داریم تا حد امکان شرایط مدیریت بازار تخم مرغ کشور را  بصورت تخصصی بررسی کنند  و تا حد امکان از واردات تخم مرغ که علاوه بر خسارات اقتصادی موجود، خسارت بهداشتی قابل توجهی نیز به همراه خواهد آورد خودداری نمایند.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: راهکارهای مشخصی از جمله مدیریت توزیع مناسب در مکانهای کلیدی تأثیر گذار و مهمتر از آن درج قیمت مصرف کننده بر روی تخم مرغ با همکاری انجمن صنفی تخم مرغ شناسنامه دار ایران و انجمن عمده فروشان تخم مرغ کشور وجود دارد که می تواند جایگزین واردات شود ضمن اینکه  موارد فنی – اجرایی این دو راهکار  برای مسئولان ذیربط دولتی تشریح و توجیه شده است.

به گفته طلاکش قیمت تخم مرغ طی ۵ روز گذشته حدود ۸۰۰ تومان درب مرغد اری کاهش یافته است، اما این افت بر روی قیمت مصرف کننده نهایی تاثیری نداشته است چرا که نظارت صحیحی در این زمینه وجود ندارد و مدیریت درست انجام نمی شود بنابراین واردات نیز نمی تواند چاره کار باشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید