کاهش تردد شناورهای خارجی در بنادر ایران

کدخبر: ۲۳۶۷۸۱
اقتصادنیوز: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ۱۷ شرکت بین المللی کشتیرانی که پس از برجام تردد خود را به بناد ایران آغاز کرده بودند، فعالیت خود را در متوقف کرده اند اما کاهش واردات ارتباطی به تحریم ها ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «محمد راستاد» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: در فاصله دو2 ماه مانده تا آغاز تحریم های وعده داده شده آمریکا علیه اقتصاد ایران، شرکت های کشتیرانی خارجی که پس از برجام تردد خود را به بنادر کشورمان از سرگرفته بودند، ورود به مبادی بندری ایران را متوقف یا بسیار محدود کرده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بررسی عملکرد تخلیه و بارگیری کالا در بنادر ایران از ابتدای امسال تا دیروز (13 شهریور) نشان می دهد حجم این عملیات به ۶۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده که حدود 9.2 درصد از مدت مشابه پارسال کمتر است.

به گفته راستاد، در مدت یاد شده واردات کالا به بنادر ایران 16.6 درصد و صادرات کالا از مبادی بندری 1.2 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال تنزل یافته که بخشی از آن مربوط به توقف تردد شناورهای خارجی به ایران است.

** سفر دبیر کل سازمان جهانی دریانوردی به ایران

راستاد که به بهانه برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در تهران با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: سال ۲۰۱۸ میلادی مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) است که مراسمی به همین منظور با حضور «کی تاک لیم» دبیرکل این سازمان هفدهم شهریور ماه در تهران برگزار می شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: این برای نخستین بار است که دبیر کل سازمان بنادر به ایران سفر می کند و حضور وی فرصت مناسبی است تا در شرایطی که کشور به واسطه تحریم های یک جانبه آمریکا محدودیت هایی را تجربه می کند، توانمندی های ایران در عرصه دریایی به وی به عنوان متولی دریانوردی جهانی معرفی شود.

راستاد یادآور شد: ایران جزو 20 کشور فعال در سازمان جهانی دریانوردی به شمار می رود و عملکرد ایران در حوزه کشتیرانی بین‌المللی بارها از سوی دبیرکل این سازمان مورد تمجید قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ایران با 5700 کیلومتر ساحل، یک کشور دریایی است و فعالیت های بندری و دریایی ایران همیشه مورد توجه نهادهای بین‌المللی دریایی بوده است.

راستاد یادآور شد: سالانه بیش از 300 میلیون تن کالا از بنادر ایران تخلیه و بارگیری می شود و اکنون 11 بندر تجاری و 60 بندر کوچک در حاشیه آب های ایران فعالیت بندری دارند.

وی یادآور شد: بخش خصوصی تاکنون 12 هزار میلیارد تومان در پس کرانه بنادر کشور سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش ایرنا، سازمان جهانی دریانوردی مرجع تصمیم گیری در زمینه های امور حقوقی و زیست محیطی در دریاها است و شرکت های دریایی نیز لازم است مقررات آن را رعایت کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید