رکود به بورس باز می‌گردد؟

کدخبر: ۲۳۸۸۸۲
اقتصاد نیوز: یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: رشد شاخص بورس و قیمت سهام کوتاه‌ مدت بوده و تجربه سال های گذشته بازار سهام نشان می‌دهد که شرایط رکودی باز هم به بورس باز می گردد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا؛ مهدی کاظمی اسفه در خصوص رشد پیاپی شاخص بورس گفت: بررسی وضعیت بازار سرمایه در ۵۰ سال گذشته همواره حکایت از این موضوع دارد که به‌هنگام وقوع تغییرات عمده در نرخ ارزها، نمادهای معاملاتی و به تبع آن شاخص بورس دچار تغییر می‌شود که نمونه بازار این موضوع را می‌توان در رشد نماد معاملاتی مربوط به شرکت‌های صادرات‌محور مشاهده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس در پی افزایش چشمگیر نرخ ارز در ماه‌های گذشته، این موضوع اثر خود را نیز بر بازار سرمایه گذاشته است و موجب رشد شاخص بورس تا ارتفاع ۱۶۰ هزار واحد شده که در تاریخ راه‌انداری بورس تا به امروز این ارتفاع فتح نشده است.

تورم سایر بازارها

وی اضافه کرد: از سوی دیگر تورم سایر بازارها و در مجموع اقتصاد کشور به طور سنتی و معمول با تاخیر به بازار سرمایه می‌رسد. به همین دلیل بخشی از رکوردشکنی شاخص و قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای را می‌توان به این موضوع نسبت داد.

این کارشناس در ادامه با تاکید بر این موضوع که بازار سرمایه بازاری تخصصی است و همانند سایر بازارها از جمله مسکن، خودرو، ارز و سکه نمی‌توان با آورده نقدی انتظار کسب سود را داشت گفت: بر این اساس به سهامداران بویژه تازه‌واردان به بورس توصیه می‌شود از سرمایه‌گذاری و خرید مستقیم سهام پرهیز کنند و از ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مدیریت ریسک خود استفاده کنند.

وی همچنین در خصوص وضعیت بازار سرمایه و نیز شاخص بورس در هفته‌های پیش رو اظهار داشت: پیش از پیش‌بینی آتیه بازار سهام در روزهای پیش رو ذکر این نکته ضروری است که شاخص بورس میانگینی از وضعیت بازار سهام و رشد و کاهش قیمت‌ها است و به نوعی می‌توان از آن به عنوان دماسنج بازار سهام یاد کرد، بنابراین شاخص به تنهایی نباید ملاک ورود نقدینگی در بورس قرار گیرد.

تحرک نمادها

کاظمی اسفه افزود: یادآوری این نکته برای تازه‌واردان به بورس بسیار ضروری است؛ چرا که در برخی موارد هر چند شاخص بورس با افزایش‌های پیاپی روبرو است، اما برخی از نمادها در همین حین ممکن است به دلایل مختلف از جمله وضعیت تولید و سودآوری شرکت و صنایع، از شرایط منفی برخوردار بوده و قیمت آنها در بازار با افت همراه باشد. بنابراین به این دسته از سهامداران توصیه می‌شود با اطلاع کامل از سازوکار معامله در بازار سهام اقدام به دادوستد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به رشدهای پیایپی شاخص بورس در چند هفته گذشته تاثیرپذیری سودآوری صنایع و شرکت‌ها بیشتر بابت تورم تحمیلی به اقتصاد و نیز ارزش جایگزینی ایجاد شده در پی افزایش نرخ ارز است؛ البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که رفته رفته رکود بر بازارهای مختلف از جمله مسکن، سکه، ارز و خودرو حاکم می‌شود و بر این اساس بخشی از دلایل رشد حجم و ارزش معاملات و همچنین شاخص بورس به دلیل ورود نقدینگی به بازار سهام است.

اصلاح وضعیت سودآوری شرکت‌ها

وی گفت: یکی در موارد قابل بیان دیگر در خصوص وضعیت بورس در روزهای پیش رو این است که در روزهای آینده نیز شاهد اصلاح وضعیت سودآوری شرکت‌ها با تطبیق قیمت تمام‌شده و بهای فروش محصولات خواهیم بود و روشن است  تورم اقتصادی منجر به افزایش سودآوری عمده صنایع و شرکت‌ها در بورس خواهد شد و مجموعه این عوامل اثر خود را بر بازار سرمایه خواهند داشت.

این تحلیل گر با تاکید بر این که رشد پایدار بازار سرمایه زمانی اتفاق می‌افتد که شاهد رونق اقتصادی باشیم اذعان داشت: رشد شاخص بورس و قیمت سهام کوتاه‌مدت بوده و تجربه سال ۹۲ بازار سرمایه نشان می‌دهد که شرایط رکودی به سراغ بازار سهام نیز خواهد آمد.

وی همچنین ابهام در نتایج مذاکرات سیاسی و اثرات آن بر اقتصاد کشور را یکی از معماهای بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران برای تداوم رشد قیمت‌ها و شاخص برشمرد و افزود: بر این اساس باید منتظر ماند و دید در زمینه مناسبات بین‌المللی چه سیاسی برگزیده می‌شود و این اتفاق چه اثری بر معاملات بازار سهام خواهد داشت.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    کارگزاری مفید