قطع صادرات نفت ایران امکانپذیر نیست

کدخبر: ۲۴۰۴۴۳
اقتصادنیوز: نماینده ایران در هیات عامل «سازمان کشورهای تولید کننده نفت» (اوپک) گفت: با توجه به شرایط بازار و میزان تولید کشورهای عضو و غیر عضو «اوپک»، تهدیدها برای صفر و قطع کردن صادرات نفت ایران عملی نیست.

به گزارش اقتصادنیوز؛ «حسین کاظم پور اردبیلی» نماینده ایران در هیات عامل اوپک روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در الجزیره افزود: شرایط بازار و تولید کشورها به گونه ای نیست که بتوان جایگزینی برای نفت ایران پیدا کرد و آن را از بازار نفت حذف نمود .

کاظم پور اردبیلی اضافه کرد: تقاضای جهانی برای نفت در صورت اصرار برای کاهش صادرات نفت ایران در اثر تحریم آمریکا، همچنان ادامه خواهد داشت، اما سوال اینجاست که چه کسانی می توانند وارد بازار شوند و این کمبود عرضه احتمالی را جبران کنند.

وی تاکید کرد: برخی طرف ها مانند عربستان ادعا می کنند، ظرفیت مازاد دارند، اما ما تاکنون شاهد عرضه از محل افزایش تولید و ظرفیت مازاد آن نبوده ایم. عربستان ممکن است میزانی از ظرفیت مازاد و مقداری از ذخایر قبلی را وارد بازار کند و ممکن است در ماه های آینده در فصل زمستان به دلیل کاهش مصرف داخلی تا حدودی این امکان را داشته باشند، اما به هر حال به تنهایی نمی تواند جایگزین نفت ایران شود و در نتیجه برای همراهی با رئیس جمهوری آمریکا باید طرف های دیگری هم که امکان استفاده از ظرفیت مازاد را دارند، به میدان بیایند .

وی افزود: روسیه اکنون ذخایر مازاد دارد، قبلا 300 هزار بشکه از تولید خود کم کرده بود و اکنون حدود 265هزار بشکه در روز آن را به بازار بازگردانده است ، تصور می کنم مقادیر زیادی نفت در روسیه نمانده باشد تا به عنوان ظرفیت مازاد عرضه شود. می دانیم در برخی مناطق شمال مانند سیبری در زمستان بخشی از تولید کم می شود و روسیه نمی تواند آن را ادامه دهد، همه این ها در واقع در یک تست قرار دارد.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک گفت: ما فکر می کنیم مجموع تولید کنندگان هم نمی توانند این مقدار تولید را که «دونالد ترامپ» ادعا می کند، جایگزین کنند. به همین دلیل ترامپ ناچار است در خصوص خریداران نفت ایران مقداری انعطاف به خرج دهد. مثلا تا سقف حدود یک و نیم میلیون یا یک و دو دهم میلیون بشکه، با توجه به شرایط موجود او ناچار است از برنامه صد درصدی توقف صادرات نفت ایران کوتاه بیاید . البته ممکن است طی مدت کوتاهی مثلا دو ماه به شدت از ذخایر استراتژیک خودشان برداشت کنند و به بازار عرضه کنند تا جایگزین تولید ایران شوند، اما این هم در طولانی مدت امکانپذیر نیست.

وی افزود: مجموعه تولید کنندگان اوپک توان اینکه تا نوامبر بتوانند دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت ایران را در بازار این فرآورده جبران کنند، ندارند، مگر اینکه بخواهند از ذخایرخود بردارند ، این هم پاسخگوی بازار نخواهد بود، زیرا کوتاه مدت است و موجب افزایش قیمت می شود .

** ایران سقف تولیدش را همچنان حفظ کرده است

نماینده ایران در هیات عامل اوپک در ادامه گفت: آنچه مسلم است مقاومت تهران در مقابل شرایطی که هنوز رخ نداده، خوب بوده است. ایران تولیدش را حفظ کرده و حدود سه میلیون و 805 هزار بشکه تولید به بازار عرضه کرده ، ما تولید خود را انجام داده ایم و در حال ادامه دادن به تولید هستیم، یعنی تولید نفت ایران حدود هفت یا هشت هزار بشکه از مقدار سهمیه تعیین شده اش در اوپک هم بیشتر است.

وی افزود: از سوی دیگر پالایشگاه های داخلی ما خود را برای تولید فرآورده، به سقف تولید رسانده است و این کار همچنان ادامه دارد و سعی می کند این عدد را با مرحله دیگر پالایشگاه خلیج فارس افزایش دهد که این به صادرات فرآورده به همسایگانی که به آن نیاز دارند، کمک می کند. از سوی دیگر راهکارهایی برای کنترل مصرف داخلی داریم تا سطح صادرات را حفظ کنیم و بتوانیم نیازهای کشور را تامین کنیم.

** تحریم ها باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد

کاظم پور اردبیلی در خصوص تلاش های آمریکا علیه ایران گفت: ادامه طولانی شدن تحریم های آمریکا علیه ایران باعث افزایش شدید قیمت ها می شود و این امر جامعه جهانی را نسبت به آمریکا تحریک می کند و آن را سرزنش خواهد کرد، ولی باید دید که چه می شود.

** ترامپ ناچار است انعطاف نشان دهد

کاظم پور اردبیلی درباره تلاش های رئیس جمهوری آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران یا به صفر رساندن آن نیز گفت: به نظر می رسد او در این کار توفیقی نخواهد داشت و ناچار می شود از مواضعش کوتاه بیاید و در نتیجه در برخورد با برخی مصرف کنندگان برای ادامه خرید نفت از ایران انعطاف نشان دهد، زیرا بقیه تامین کنندگان نفت عملا نمی توانند جایگزین نفت ایران شوند و در نتیجه احتمالا این باعث افزایش قیمت خواهد شد و به همین دلیل آمریکایی ها ممکن است به کشورهای مختلف مجوز خرید نفت از ایران را بدهند ، حال سقف آن می تواند یک میلیون یا یک میلیون و 200هزار بشکه باشد . این چیزی است که قبلا هم رخ داده است . قبلا هم در سال های 2014 و 2016 چنین اتفاقی افتاده بود.

**ایران به توافق سال 2016 الجزیره احترام می گذارد

کاظم پور اردبیلی در مورد بحث پایبندی کشورها به توافقنامه سال 2016 نیز گفت: ایران قبلا با کاهش تولید به میزان یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت اوپک و غیر اوپک موافق بوده و این توافقنامه را امضا کرده بود و اکنون نیز مخالفتی با آن ندارد و موافق این توافق است که صد در صد برداشت از ذخایر صورت بگیرد.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک در خصوص این توافق و اجرای آن نیز اعلام کرد: این توافق در سال 2016 امضا شد و اکنون دو سال از آن می گذرد ، طی این مدت سعی اعضا بر این بوده تا ذخایری که طی سال های 2014 تا 2016 اضافه کرده اند و موجب کاهش قیمت شده بودند را از بازار خارج کنند، ذخایری که ایران در تشکیل آن دخالتی نداشته ، چون در مقطع تحریم ایران بوده و سایر اعضا توافق کرده اند مقداری از آن را کم کنند، آن زمان قرار شد اوپک یک میلیون و 200هزار بشکه و غیر اوپک 600هزار بشکه تولید نفت خود را کاهش دهند که جمعا یک میلیون و 800هزار بشکه و با نسبت یک به دو بود و این ادامه داشته و وقتی می گویند 100 درصد پایبندی یعنی معادل چنین رقمی را کم کردن از تولید همه کشورها.

وی افزود: این مقدار بین اعضای اوپک و غیر اوپک تقسیم شد تا تولید نفت خود را کم کنند. تا آخر ماه آگوست اوپک 118 درصد و غیر اوپک هم به میزان 119 درصد به این توافق پایبند بوده است ( کاهش تولید نفت کشورها از یک میلیون و 800هزار بشکه هم بیشتر بوده است ) اکنون عددی حدود 360هزار بشکه کاهش تولید در خصوص توافق صد درصدی وجود دارد و در نتیجه افزایش تولید تا این سقف مورد تایید ایران است.

** عوامل روانی و تبلیغات در قیمت نفت تاثیر گذار است

کاظم پور اردبیلی در پاسخ به این سوال که در صورت ورود حدود 350 هزار بشکه نفت به بازار بر اساس این توافقنامه ، آیا این موجب کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی می شود نیز گفت: آنچه را که درباره قیمت نفت می توان گفت این است که اکنون قیمت بیشتر تحت تاثیر عوامل روانی، تبلیغات ، تهدید برای تحریم بوده است.

وی افزود: این عوامل به گونه ای در بازار نفت اثرگذار بوده که حتی افزایش تولید هم موجب کاهش قیمت نشده است. البته ذخایر نفتی روزی به قیمت فشار خواهد آورد و در اثر تراکم این شرایط ، طبیعتا ممکن است قیمت های نفت را به سمت 60 دلار هم سقوط دهد، به همین دلیل اعضای اوپک متوجه این موضوع هستند ، البته طرف هایی که آمریکا از آن ها خواسته است افزایش تولید داشته باشند ، سعی می کنند مقادیری نفت به بازار عرضه کنند تا آمریکایی ها را راضی کنند و در نتیجه فشار قیمت ها را هم تحمل می کنند.

** قیمت 80 دلار برای هر بشکه نفت است

نماینده ایران در هیات عامل اوپک در خصوص دیدگاه کشورهای عضو اوپک در خصوص قیمت نفت نیز گفت: همه کشورها در پی آن هستند سطحی از قیمت یعنی حدود 80 دلار حفظ شود ، اعضای اوپک و از جمله عربستان تا آنجا که ما می دانیم موافق قیمت 80 دلاری هستند . اینکه آن ها مقدار تولید خود را در اثر فشارهای خارجی حتی به میزان کمی کاهش مثلا چند دلاری قیمت نفت تن بدهند و تولید را افزایش دهند، شاید به دلیل انگیزه سیاسی و همراهی با آمریکا در تحریم ها باشد.

وی افزود: عربستان و امارات ممکن است چنین کاری را انجام دهند، البته روسیه هم با توجه به توافقی که با اوپک داشته، ممکن است تا حدودی افزایش تولید داشته باشد تا سهم خود را در آینده تثبیت کند و بعد بتواند بر همان مبنا ادامه دهد . به هر حال نباید اجازه داد سهمیه اوپک به کشورهای غیر عضو اوپک داده شود.

** ایران اجازه نمی دهد منافعش در بازار نفت به خطر بیفتد

کاظم پور اردیبلی درباره دستور کار نشست الجزیره و حضور ایران در آن گفت: ما عضو کمیته نظارت بر بازار نیستیم، این کمیته 6 عضو دارد، اما حضور ما در آن مطابق مقررات آزاد است و البته ما حق رای نداریم، اما برای جلوگیری از اقداماتی که ممکن است علیه ما به کار برده شود، حضور داشتیم، بقیه کشورها جدا از 6 کشور عضو که اینجا حضور یافته اند ، به خاطر سالگرد توافق سال 2016 است نه اینکه دستور جلسه خیلی خاص له یا علیه ایران باشد .

وی افزود: این نشست همچنین برای ارائه گزارش شرایط آینده بازار و مراعات تولید توسط اعضا و انتظاری که از بازار طی چند ماه آینده می رود برگزار شد. تا اینجا بحث تحقق توافق بوده و درخواست ادامه آن تا پایان سال، جایی برای نگرانی وجود ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید