نایب رییس اتاق ایران و عراق خبر داد

پیشنهاد فعال‌سازی بانک‌های ایرانی در عراق

کدخبر: ۲۴۲۲۵۴
​اقتصادنیوز: نایب رییس اتاق ایران و عراق با بیان اینکه بانک مرکزی حق دارد بازگشت ارز حاصل از صادرات را مطالبه کند، گفت: باید بانک‌های ایرانی در عراق را فعال کنیم و دینار را به رسمیت بشناسیم.

به گزارش اقتصادنیوزسیدحمید حسینی در گفتگو با ایبِنا، درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها اظهار داشت: کل صادرات صنعت پتروشیمی‌ و شیمیایی ۱۲ میلیارد دلار است، حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار نیز صادرات فرآورده‌های نفتی به غیر از شرکت ملی نفت است که در مجموع رقمی در حدود ۱۵ میلیارد دلار می‌شود.

وی افزود: دولت با توجه به اینکه خوراک واحدها برای بسیاری از این اقلام را دلار ۳۸۰۰ تومانی تامین کرده توقع دارد که صنعت پتروشیمی ارز حاصل از صادرات را به سامانه عرضه کند. از سوی دیگر پتروشیمی‌ها توافق کرده‌اند که رقمی حدود ۷ میلیارد دلار را به سامانه عرضه کنند و مابقی را برای نیازهای ارزی خود مصرف کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: پتروشیمی‌ها ادعا دارند که تا این تاریخ آن میزانی که با دولت توافق شده یعنی ماهی حدود ۸۰۰ میلیون دلار را به سامانه عرضه کرده‌اند اما نه تنها پتروشیمی‌ها ارز کمی را به سامانه عرضه کرده‌اند بلکه سایر صنایع نیز مانند صادرکنندگان فولادی، معدنی و حتی فرآورده‌های نفتی نیز ارز خود را به سامانه عرضه نکرده‌اند.

وی درباره دلایل عدم عرضه ارز به سامانه نیز گفت: بخشی از این اتفاق به دلیل مشکلات کار است یعنی مکانیزمی برای بازگرداندن و معرفی ارز ندارند و برخی کشورها مانند عراق و افغانستان معاف شده بودند که بدون هماهنگی قبلی موظف به عرضه ارز شدند. اما مکانیزمی در عراق برای بازگشت این ارز در نظر گرفته نشده است.

حسینی با بیان اینکه دو پیشنهاد به آقایان سیف و همتی ارائه کردیم که نشستی در این زمینه داشته باشیم تا راه‌های بازگشت ارز را مشخص کنیم که هنوز این نشست صورت نگرفته است. افزود: باید بانک‌های ایرانی در عراق را فعال کنیم و دینار را به رسمیت بشناسیم تا صادرکننده بتواند بخشی از مطالبات خود را به دینار دریافت کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: شاید سخت باشد انتظار داشته باشیم صادرکنندگان به عراق ارز خود را به نیما عرضه کنند چرا که عموما کالاهای مصرفی و ساخته شده به عراق صادر می‌شود و کالاهای معدنی و فولادی و پتروشیمی سهم اندکی در صادرات به عراق دارند.

وی با ارائه پیشنهادی در این زمینه گفت: می‌توان بخشی از ارز این صادرات را به سامانه نیما عرضه کرد و حدود ۳۰ درصد را اجازه داد در بازار آزاد عرضه شود که بتواند نیاز بازار را تامین کند و ارز به کشور بازگردد.

حسینی با بیان اینکه باید به شکلی با تشویق‌هایی صادرکنندگان را به این کار تشویق کرد، گفت: بازگرداندن مسیر صادرکننده‌ای که چندین سال است عادت کرده کالای خود را صادر کند و از صرافی ریال دریافت کند کار ساده‌ای نیست و یکروزه انجام نخواهد شد.

این فعال اقتصادی افزود: این موضوع نیاز به هماهنگی‌هایی بین اتاق، بانک مرکزی، بانک‌های ایرانی در عراق و صادرکنندگان عراقی دارد و باید کمک کنیم ارزی که برای کشور بسیار ضروری است و بانک مرکزی حق دارد آن را مطالبه کند، به چرخه ارزی کشور بازگردد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید