استقبال هند از افتتاح طرح های راه آهن چابهار-زاهدان و خواف- هرات

کدخبر: ۲۴۶۵۵۴
اقتصاد نیوز: قائم مقام وزیرامور خارجه هند گفت: این کشور بی صبرانه منتظر افتتاح طرح های راه آهن چابهار-زاهدان و خواف- هرات است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر، تیرو مورتی قائم مقام وزیر امور خارجه هند در نشست شورای هماهنگی موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان (موافقتنامه چابهار) گفت: بندر چابهار کانون حمل و نقلی منطقه محسوب شده و می تواند در توسعه روابط تجاری سه کشور ایران، هند و افغانستان موثر باشد.

وی با بیان اینکه کشتیرانی شریان حیاتی کشورها برای توسعه محاسبات اقتصادی به شمار می رود، ادامه داد: راه اندازی این کریدور و امضای موافقتنامه چابهار به هماهنگی بیشتر کشتیرانی کشورها منجر خواهد شد.

قائم مقام وزیر امور خارجه هند با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت های حمل و نقلی میان سه کشور به خصوص در مسیر ایران یادآور شد: پروژه راه آهن خواف-هرات و چابهار به زاهدان، دو پروژه ریلی مهم هستند که در دست احداث هستند و بهره برداری از آنها مشکل سختی ارتباط ایران با افغانستان را برطرف خواهد کرد.

مورتی با تأکید بر اینکه هند مشتاقانه منتظر افتتاح این پروژه هاست، گفت: بندر چابهار در مسیر ارتباطی هند به آسیای میانه قرار دارد و می توانیم این بندر را به کانون فعالیت های ترانزیتی خود تبدیل کنیم.

قائم مقام وزیر امور خارجه هند با اشاره به برگزاری مسابقه رالی اتومبیلرانی INSTC که در سال جاری میلادی برگزار می شود، گفت: برگزاری این مسابقه اتومبیلرانی از مسیر کریدور چابهار می تواند در شناسانده شدن این دالان و تثبیت موافقتنامه چابهار موثر باشد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه هند خاطرنشان کرد: ریزه کاری های ابتدایی امضای موافقتنامه ممکن است سرعت پیشرفت کار را کند کند اما هر چه دقت کار در ابتدا بیشتر باشد در نهایت مطمئن تر می توان همکاری ها را ادامه داد، بنابراین باید مناسبات امضای موافقتنامه به صورت گام به گام عملیاتی شود.

مورتی در پایان تعهد کامل هند را به موافقتنامه چابهار اعلام کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید