ثبات قیمت در بازار مسکن

کدخبر: ۲۵۴۱۸۲
اقتصادنیوز: رئیس اتحادیه املاک استان تهران گفت: تا پایان سال ثبات در بازار مسکن ایجاد می‌شود و همین موضوع نسبت به چند ماه گذشته امیدوار کننده است.
ثبات قیمت در بازار مسکن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان، روند صعودی قیمت مسکن از ماه‌های پایانی سال گذشته آغاز شد و این جریان هر ماهه در حال افزایش است تا جایی که براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در آذر ماه سال جاری قیمت مسکن نسبت به سال گذشته بیش از ٨٣ درصد و نسبت به آذر ماه سال گذشته ٦٣ درصد گران تر شده است و این نشان از رکود تورمی در این بازار است زیرا از یک سو قدرت خرید مردم کاهش یافته و از طرفی قیمت‌ها در حال افزایش است.

این روند افزایش نرخ‌ها در بازار مسکن تا جایی پیش رفته که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به ٨ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسیده است و نکته قابل توجه اینجاست که این قیمت در مدت مشابه سال گذشته حداکثر ٤ میلیون تومان بوده است.

به علاوه جریان اوج گیری قیمت‌ها در این بازار موجب شده تا قدرت خرید مردم به خصوص اقشار کم درآمد به شدت کاهش یابد تا جایی که اکثر مستاجرین با توجه به این روند و افزایش نرخ اجاره بها همگام با قیمت مسکن به حاشیه شهر‌های بزرگ مهاجرت کرده اند.

در این رابطه مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان بیان کرد:کل میزان خرید و فروش در تهران تنها یک درصد افزایش یافته و نسبت به بازده زمانی سال گذشته رشد چندانی نداشته است.

وی در ادامه افزود: میزان مبایعه‌نامه‌ها ۱۸ درصد و میزان اجاره بها ۱۶ درصد در آبان ماه کاهش یافته و این آمار‌ها در تهران بیش از کشور بوده و ما شاهد کاهش ۲۲ درصدی معاملات هستیم.

رئیس اتحادیه املاک استان تهران تصریح کرد: کاهش قیمت مسکن در آینده نزدیک امکان پذیر نیست، زیرا قیمت دلار با ارزان‌تر شدن هزار یا ۲ هزار تومان تأثیر چندانی در این بازار ندارد مگر آنکه قیمت دلار به ۳ هزار تومان یا ۴ هزار تومان برسد.

قلی خسروی خاطر نشان کرد: تا پایان سال ثبات در بازار مسکن ایجاد می‌شود و همین موضوع نسبت به چند ماه گذشته امیدوار کننده است.

براساس گزارش میزان، انتظار می‌رود با توجه به کاهش شدید قدرت خرید مردم برای خرید مسکن و رکود نسبی در این بازار، در روز‌ها و ماه‌های آتی شاهد ثبات و یا کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید