بورس 2 هزار و 142 واحد رشد کرد

کدخبر: ۲۵۸۰۵۹
اقتصادنیوز: شاخص بورس امروز (یکشنبه) 2 هزار و 142 پله بالا رفت و در جایگاه 156 هزار و 692 واحدی ایستاد.
بورس 2 هزار و 142 واحد رشد کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در معاملات امروز یک میلیارد و 734 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و 708 میلیارد ریال در 117 هزار و 908 نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 622 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 297 واحد افزایش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز 209 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور دو هزار و 916 واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور یک هزار و 872 واحد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز دو هزار و 849 واحد رشد کرد.

براین اساس، در معاملات امروز نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، وتجارت (بانک تجارت)، وبملت (بانک ملت)، وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) و شتران(پالایش نفت تهران) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته و آن را بالا کشیدند، اما شبریز (پالایش نفت تبریز) و پارسان (نفت و گاز پارسیان) با بیشرین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

** صدرنشینی گروه بانک

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 729 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 149 میلیارد ریال دادوستد شد. گروه فرآورده های نفتی به ارزش 397 میلیارد ریال و خودرو به ارزش 348 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

گروه شیمیایی با دادوستدی به ارزش 308 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه فلزات اساسی نیز با معاملاتی به ارزش 226 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

** رشد آیفکس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 36 واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 816 واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس بیش از 545 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 748 میلیارد ریال دادوستد شد.

در معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، کگهر (سنگ آهن گهرزمین)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و ذوب (ذوب آهن) بیشترین تاثیر مثبت و مارون (پتروشیمی مارون) بالاترین تاثیر منفی را داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید