معاون وزیر صنعت خبر داد؛

واگذاری طرح تامین و توزیع کالاهای اساسی به بخش خصوصی

کدخبر: ۲۶۲۴۴۳
اقتصادنیوز؛ عباس قبادی، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: اجرای طرح تامین و توزیع کالاهای اساسی که 8.5 میلیارد یورو هزینه دارد، به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
واگذاری طرح تامین و توزیع کالاهای اساسی به بخش خصوصی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ عباس قبادی امروز (دوشنبه) در نشست با رئیسان تعاونی ها در اتاق تعاون ایران اظهار داشت: آمریکا جنگی را با ایران اسلامی آغاز کرده، که این جنگ اقتصادی ابعاد وسیعی دارد.

وی افزود: خام فروشی بزرگترین ظلم و جفایی است که به اقتصاد کشور می‌شود، در حالی که می‌توان با تولید و خلق ارزش افزوده از یک سو به سود بیشتر رسید و از سوی دیگر فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آزادسازی صادرات سیب زمینی و گوجه فرنگی خاطرنشان ساخت: این اقدام با هدف حمایت از کشاورزان انجام شد، زیرا بسیاری از آنان که اقدام به کشت 2 محصول یادشده کرده بودند با ممنوعیت صادرات دچار زیان‌های بسیاری می‌شدند.

خروج گندم از بورس

قبادی، موضوع خروج گندم از بورس را یادآور شد و گفت: امروز در شرایط کنونی لزومی برای عرضه گندم در بورس وجود ندارد، زیرا فهرست خریداران، قیمت فروش و میزان گندم عرضه شده، پیش از آن تعیین می شود.

این مقام مسئول افزود:میزان مصرف کارخانه ها و نانوایی های کشور مشخص است و نیازی به عرضه گندم در بورس وجود ندارد، بنابراین این محصول را از بورس خارج خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین وزارت صنعت، معدن وتجارت آمادگی دارد تا جلسه ای با بورس درباره آلومینیوم برگزار کند.

تنظیم بازار سیب شب عید 

وی پیرامون تنظیم بازار میوه شب عید اظهارداشت: امسال صادرات سیب درختی نسبت به سال گذشته پنج تا 6 برابر شده و وزارت جهاد کشاورزی هم اعلام کرده به میزان 70 هزار تن سیب و پرتقال برای شب عید ذخیره سازی شده است.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت معدن تجارت با بیان این مطلب که تلاش می‌ شود تنظیم بازار آجیل نیز به عنوان مصوبه های ستاد تنظیم بازار باشد، گفت: البته برخی از اقلام آجیل نیاز به واردات دارد. 

وی خاطرنشان ساخت: 16 فروند کشتی با یک میلیون تن نهاده های دامی در حال ورود به بنادر کشور است.

واگذاری توزیع گوشت به تعاونی ها به شرط واردات 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: واردات دام زنده کوچک به میزان پنج هزار تن طی روز های آینده در برنامه است که با کشتار آنها در چرخه توزیع قرار می گیرد ، درعین حال این وزارتخانه آماده است تا از ستاد تنظیم بازار مصوبه ای برای واگذاری بخشی از توزیع گوشت توسط تعاونی ها اخذ کند و این امر در صورت توانمندی تعاونی برای واردات و اجرای تعهدات خود می تواند محقق شود.

وی گفت: توزیع روغن را نمی توانیم به بخش تعاون واگذار کنیم، مگر اینکه فعالان این بخش اقدام به واردات روغن و توزیع آن کرده و وزارت صنعت بر روند توزیع و قیمت نهایی نظارت داشته باشد .

واردات شیرخشک به صلاح کشور نیست

این مقام مسئول درباره وضعیت بازار شیر و شیرخشک گفت: براساس اخذ مصوبه از ستاد تنظیم بازار قیمت شیرخام با نرخ هر لیتر دو هزار تومان تثیت شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: قاچاق شیرخشک موجب شده بود تا در بازار با چالش هایی روبرو شویم، اما کنترل قاچاق منجر به تنظیم بازار شد.

وی خاطرنشان ساخت: براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی نیاز کشور به شیر حدود 9 میلیون تن است که توان تولید آن را داریم.

این مقام مسئول اظهارداشت: با توجه به اینکه توان تولید شیرخام داریم بدون تردید واردات شیرخشک به صلاح کشور نیست.

قبادی خطاب به تعاونگران گفت: بهترین راهکار برای صادرات نهاده های دامی این است که آنها تبدیل به محصول شوند و با ارزش افزوده بیشتر صادرات صورت گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید