بازار لاستیک به تعادل نزدیک شد

کدخبر: ۲۶۴۰۴۲
اقتصادنیوز: سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: بازار لاستیک با توجه به کاهش فاصله قیمت های رسمی با بازار آزاد در مقایسه با ماه های پاییز به تعادل نزدیک شده و از ثبات نسبی برخوردار است.

به گزارش اقتصادنیوز؛ «مصطفی تنها» امروز (سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: وضعیت بسیار بهتری را در مقایسه با ماه های پاییز امسال در بازار تایر مشاهده می شود، به طوری که لاستیک پرمصرف پراید اختلاف قیمتی در بازار رسمی و آزاد به میزان 40 هزار تومان در هر جفت رسیده است.
وی افزود: فاصله قیمتی لاستیک های سنگین نیز در بازارهای رسمی و غیر رسمی روند کاهشی دارد، اما رسیدن به تعادل نهایی نیاز به زمان دارد.
سخنگوی انجمن یادشده، خاطرنشان کرد: تولید تایر اکنون به روال سابق بازگشته، اما کمبود اصلی ناشی از کاهش واردات است.
به گفته وی، مشکل اصلی در نقل و انتقال پول و نپذیرفتن ال. سی از سوی کشورهای مبدا واردات است که دشواری واردات برندهای معتبر را موجب شده است. 
این سخنگو اضافه کرد: مشکلات پدید آمده سبب شد تا در ماه های گذشته، تایرهای دست دوم و کارکرده از مبدا کشور امارات و در برخی موارد تایرهای ناشناس با برندهای متفرقه وارد بازار شود که موجب نگرانی شد.
وی تصریح کرد: واردات کالاهای متفرقه و فاقد شناسنامه موضوعی است که اثر خود را در بلندمدت برجای می گذارد و آثار زیانبار جانی و مالی هم بدنبال دارد.
این فعال صنفی، موضوع کاهش تعرفه تایرهای سنگین به میزان پنج درصد از حدود یک ماه و نیم پیش را یادآور شد و گفت: این تصمیم که از سوی ستاد تنظیم بازار با هدف کاهش فشار بازار و رانندگان اتخاذ شده بود، در نهایت نابسامانی بیشتری را در واردات رقم زد.
وی این راهم گفت: شرایط بازار لاستیک سبب شد تا هر کس با در دست داشتن کارت بازرگانی بتواند به واردات تایر سنگین مبادرت کند، بگونه ای که در بین واردکنندگان افرادی که تا پیش از این تاجر حبوبات، پارچه و غیره بودند، به این عرصه وارد شدند.
تنها اظهار داشت:واردات تایرهای دست دوم یا متفرقه به نظر می رسد توسط افراد یاد شده که شناختی از کیفیت کالا ندارند، انجام گرفته باشد.
وی ابراز امیدواری کرد: مشکل ساماندهی واردات تایر از توسط وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه برطرف شود تا مراودات با طرف های اصلی تجاری کشور شرایط عادی پیدا کند.
به گزارش ایرنا، آمارهای منتشر شده نشان می دهد سالیانه 350 هزار تن تایر در کشور مصرف می شود که 250 هزار تن آن تولید داخل است. 
پیش از این بیشتر تایرها از چین، هند، اندونزی و کره جنوبی وارد کشور شده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید