دلایل کاهش صادرات چیست؟

کدخبر: ۲۶۹۸۷۴
اقتصاد نیوز: عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به دلایل کاهش صادرات کشور در ماه‌های گذشته، از ادبیات دولتی‌ها نسبت به بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: وقتی دولت به مردم اعتماد نکند، طبیعی است که درآن طرف گفتگو هم همین اتفاق می‌افتد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ سید رضی حاجی آقامیری با اشاره به دلایل کاهش صادرات در ماه‌های گذشته در تشریح چرایی این کاهش اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در کاهش صادرات نقش داشته، موضوع «پیمان‌سپاری ارزی» است.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با بیان اینکه پیش از این نیز با مطرح شدن موضوع «پیمان‌سپاری ارزی»، کاهش صادرات کشور از طرف بخش خصوصی پیش بینی و نسبت به این موضوع هشدار داده شده بود گفت: وقتی شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که تولیدکننده و صادرکننده باید دائماً مراقب باشند کسی به آن‌ها اتهام نزند و گرفتار نشوند و هر روز هم صحبت از دادگاه و برخوردهای قضائی مطرح می‌شود، خب طبیعی است که صادرکنندگان ترجیح دهند وقتی نمی‌توانند کاری را انجام دهند، اصلاً سراغ آن نروند.

وی ادامه داد: به هرحال این یک واقعیت است که «صادرات»، کارِ صادرکننده وصادرکنندهِ تولیدکننده است، ولی برای بسیاری از صادرکنندگان معتبر و آبرومند، «آبرو» مهمتر از همه چیز است؛ حتی مهمتر از صادرات. پس ترجیح می‌دهند در فضای اینچنینی که نمی‌توانند انتظارات دولت را برآورده کنند، «صبر» کنند.

آقامیری تاکید کرد: دوستان می‌گویید بروید از این راه ارز بیاورید و به این ترتیب که ما می گوئیم ارز حاصل از صادرات را تبدیل کنید؛ خب وقتی نمی‌توانیم انجامش بدهیم، چه کار باید بکنیم؟ این در حالی است که به عنوان یک عضو بخش خصوصی دوست‌دار کشور و کارم، علاقه دارم این کار را انجام بدهم ولی طبیعی است وقتی نمی‌توانم این کار را انجام بدهم دست نگه‌ می دارم و صبر می کنم تا دچار مشکلات بعدی نشوم.

وی با بیان اینکه برخی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان خوشنام کشور مجبور به توقف فعالیت شده‌اند، افزود: چه کسی بعد از این همه سال فعالیت در حرفه‌ای که خودش آن را ساخته و به رشد رسانده، حاضر می‌شود کارش را کنار بگذارد و دست نگه‌دارد و به احتمال زیاد دراین زمان توقف مشتری را که سال ها برای به دست آوردنش کوشیده از دست بدهد؟ ولی وقتی شرایط مساعد نیست، قاعدتاً چاره‌ای باقی نمی‌ماند.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با بیان اینکه در تعیین مشوق‌های بانک مرکزی برای توسعه صادرات، کار اساسی انجام نگرفته است، گفت: این واقعیت غیرقابل کتمانی است که وقتی اعتماد، خدشه‌دار شود، فضای اقتصادی ملتهب می‌شود؛ یعنی وقتی اعتماد دولت به مردم و بخش خصوصی کمرنگ شود و ادبیاتی شکل بگیرد که نشان‌دهنده این بی اعتمادی باشد، فضای کار، سخت می‌شود.

وی با اشاره به شرایط مشابه کشوردرسال‌های ابتدایی دهه 90 گفت: این اتفاق در گذشته هم افتاده بود؛ ما زمان رئیس جمهور قبل هم دقیقا همین اتفاق را تجربه کردیم و عین جملاتی که امروز گفته می‌شود از طرف رئیس جمهور قبل گفته شد.

آقامیری اضافه کرد: من دقیقا خاطرم هست مهر ماه سالی که مشکلات تحریم بیشتر شده بود، آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور وقت و دکتر غضنفری وزیر بازرگانی، در روز ملی صادرات عیناً همین ادبیاتی را که امروز مسئولان دولتی می‌گویند، به کار بردند؛ یعنی دقیقا مثل همان زمان که دولت به مردم و بخش خصوصی اعتماد نکرد، امروز هم شاهد همین بی‌اعتمادی هستیم.

وی با بیان اینکه وقتی دولت به مردم اعتماد نکند، طبیعی است که درآن طرف گفتگو هم همین اتفاق می‌افتد و اعتماد مردم به دولت نیز خدشه دار می‌شود، گفت: من معتقدم فضای گفتمان بین بخش خصوصی و دولت خدشه‌دار شده و باید تلاش کنیم تا این اعتماد به وجود بیاید و دولت نمایندگان منتخب بخش خصوصی در اتاق بازرگانی را به عنوان کارشناسان دلسوز به رسمیت بشناسد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر اینکه بخش خصوصی واقعی به دنبال بهبود شرایط کشور است گفت: مگر عده‌ای از این مملکت نرفتند؟ چرا ما ماندیم؟ مگر نمی‌توانستیم برویم؟ اما ما انتخاب کردیم در سرزمین خود و برای خدمت بمانیم و می‌مانیم؛ ولی امروز در شرایطی هستیم که جز صبر کاری از دست ما بر نمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: برخی‌ها می‌گویند کاهش صادرات، تنبیه دولت از سوی بخش خصوصی است ولی واقعاً اینچنین نیست؛ هیچ کس در بخش خصوصی واقعی با نگاه ملی، به دنبال تنبیه دولت نیست؛ چراکه این یعنی خودکشی؛ ما هیچوقت در شرایطی که دشمن خارجی ما کنفرانس بین المللی علیه ایران برگزار می‌کند و هر روز به دنبال سخت‌تر کردن تحریم است، به دنبال لطمه زدن به کشور یا در افتادن با دولت نیستیم ولی درمقابل به نظر می‌رسد رفتار دولت با بخش خصوصی رفتار دوستانه نیست.

آقامیری تاکید کرد: متاسفانه در شرایط فعلی و با دستورالعمل‌های فعلی، توان بخش خصوصی بیش از این نیست، نه لجبازی در میان است، نه تنبیه.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران گفت: حتی اگر دولت اینگونه فکر می کند که صادرکننده به صادرات و فعالیت اقتصادی نگاه مادی صرف و غیرمعنوی دارد، خب صادر کننده برای کسب در آمد باید صادرات داشته باشد؛ پس وقتی در این شرایط صادرات نمی‌کند یعنی نمی‌تواند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید