طلب 50 میلیارد تومانی قرارگاه خاتم از شهرداری تبریز

کدخبر: ۲۷۰۲۷۳
مدیر پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در اراک گفت: قرارگاه در اراک از شهرداری 50 میلیارد تومان طلب دارد.
طلب 50 میلیارد تومانی قرارگاه خاتم از شهرداری تبریز
به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، رضا مقیسه امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به علت مشکلات پیش‌روی پروژه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)اظهار داشت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء سال 94 برای انجام پروزه‌های عمرانی در اراک شروع به فعالیت کرد و عملیات اجرایی پس از بررسی نقشه‌ها نخستین پروژه خود را با تقاطع امام حسن(ع) شروع کرد که در شهریور همان سال عملیات اجرای آن هم آغاز شد.

وی افزود: بر اساس برآوردهای اصلی، مبلغ اولیه که سال 93 بین شهرداری اراک و قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای انجام پروژه‌ها تخمین زده و به امضا رسید 500 میلیارد تومان هزینه بود اما بعد از بررسی، پروژه‌هایی را حذف و سه پروژه را که مشکل‌گشا برای شهر و به صلاح مردم بود تعیین نقشه و قیمت‌گذاری شده و در چهارچوب تفاهم‌نامه 500 میلیاردی، 125 میلیارد تومان قرارداد تنظیم و مبادله شد.

مدیر پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در اراک تصریح کرد: موانع اصلی قرارگاه در رابطه با پرداخت، به این صورت بود که شهرداری با توجه به مشکلات مالی که داشت، قراربود 70 درصد ازکارکردهای ما را از املاکی که در اختیار دارد تصویه و 30 درصد آن را به صورت نقدی پرداخت کند.

مقیسه بیان کرد: بعد از انجام قرارداد عملیات اجرایی در تقاطع امام حسن(ع) برج 8 سال 95 به اتمام و بهره‌برداری رسید، تقاطع میدان شریعتی و ورزش زمان‌بر شد و با وجود پیشرفت فیزیکی بالا تا به حال به اتمام نرسیده، میدان شریعتی 90 و میدان ورزش 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی عنوان کرد: از نظر ریالی نیز تا به حال 105 میلیارد تومان کارکرد طبق صورت حساب به معاونت فنی شهرداری ارسال کرده که بخشی بررسی و ثبت و بخش دیگر در دست بررسی است.

مدیر پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد: تا اواخر شهریور امسال بیشترین مشکلاتی که در مسیر پیشرفت پروژه‌های شریعتی و میدان ورزش داشته بحث معارضین بوده میدان ورزش تعارض ملکی خیلی سنگین با شرکت نفت داشته در این راستا بخشی از شرکت نفت باید تملک و در اختیار پروژه قرار می‌گرفت که این تملک طولانی و 3 سال طول کشید ولی با این وجود معارضین زیرسطحی متعددی نیز باتوجه به این که میدان ورزش در مسیر عبور لوله‌های اصلی آب، نفت، تلنبه خانه اصلی شهر اراک و سایر موارد بوده در آنجا وجود دارد.

وی بیان اینکه تقاطع امام حسن (ع) آذر سال 95 به بهره برداری رسید و تقاطع میدان شریعتی و ورزش با توجه به اینکه تهیه نقشه هایشان دیرتر شروع شد و مشکلات معارضین زیر سطحی زمان بر شد تا به حال هنوز به اتمام نرسیده است گفت: این دو پروژه پیشرفت فیزیکی های بالایی دارند که در تقاطع شریعتی روی 90 درصد هستیم و در میدان ورزش 95 درصد، که به امید خدا می شود گفت خیلی کار کمی مانده است و ان شاءالله این دو تقاطع هم به مردم شهر تحویل خواهد شد.

مقیسه با اشاره به صورت وضعیت 105 میلیارد تومانی ارائه شده به معاونت فنی شهرداری بیان کرد: بعضی از صورت وضعیت ها بررسی و ثبت در مالی شده و بعضی ها هم در دست بررسی است.

مدیر پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در اراک ادامه داد: تقریبا می‌توان گفت تا اواخر شهریور و یا مرداد ماه امسال بیشترین مشکلاتی که در مسیر پیشرفت پروژه‌ها داشتیم بحث معارضین بود.

وی اضافه کرد: میدان ورزش یک تعارض ملکی سنگینی با شرکت نفت داشت که باید بخشی از شرکت نفت تملک می شد و در اختیار پروژه قرار می گرفت و این تملک بیش از سه سال طول کشید. همچنین با توجه به اینکه میدان ورزش در مسیر عبور لوله های اصلی آب و نفت است و یکی از تلمبه خانه های اصلی آب شهر اراک در آنجا قرار دارد معارضین زیر سطحی بسیار متعددی آنجا بود.

مقیسه عنوان کرد: تاسیسات خیلی زیادی شامل فیبر نوری ، تیرهای برق، کانال فاضلاب، گاز و همه شکل معارضی را یکی از عوامل کند شدن کار در میدان شریعتی است و شهردار پیشین اراک روی مسئله رفع معارضین خیلی تمرکز کرد و معارضین را رفع کرد ولی بعد از رفع معارضین مشکل به بروکراسی اداری تغییر ماهیت داد.

مدیر پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در اراک با اشاره به طلب قرارگاه از شهرداری گفت: بر اساس صورت وضعیت‌های ارسالی به شهرداری در حدود 50 میلیارد تومان و بر اساس تاییدیه کارفرما 30 میلیارد تومان بوده و در حدود 20 میلیارد تومان در دست بررسی است.

وی تصریح کرد: شورای پنجم قول حل مشکلات را داده اما با توجه به این که مشکل از بدنه شهرداری شروع شده حل این مشکل بسیار سخت بوده مگر اینکه شهرداری همکاری لازم را داشته باشد.

مدیر پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در اراک اضافه کرد: راهکار حل مشکل شهرداری است، قرارگاه به عنوان یک قوه اجرایی برای ادامه پروژه‌ها نیاز به منابع دارد هرچند که قرارگاه دنبال منافع مالی نبوده و نیست ولی باید بتوانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم و توجه به شرایط اقتصادی بدی که همه اقلام را نقدی کرده و نیاز به منابع داریم بنا بر این شهرداری باید تصمیمی برای حل مشکلات و تزریق منابع ملکی و نقدی برای ادامه روند کار بگیرد.

​​​​​​​مقیسه گفت: تا به حال از اعتبار قرارگاه و منابع پروژه‌های دیگر هزینه کرده تا کار متوقف نشود اما توان و منابع ما نیز محدود و بالاخره تمام می‌شود.

وی با اشاره به واگذاری واحدها به قرارگاه افزود: واگذاری‌ها یکی از مشکلات حاد قرارگاه بوده، که 52 واحد از شهرک خودرو یکی از مطالبات ما بوده که زمان شهردار قبلی باید تحویل می‌دادند ولی این واگذاری تنها به شکل کاغذی بوده و بر اساس صورت جلسه‌ها قرار بر این بوده که بعد از آماده شدن تغییر فیزیکی و یک سال بعد از آن سند قطعی بزنند اما با گذشت زمان هیچ‌گونه واگذاری و تغییر فیزیکی انجام نشد.

مدیر پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در اراک تصریح کرد: از منظر دادگستری هیچ مشکلی در راستای واگذاری ها وجود نداشته اما هنوز اقدامی انجام نشده است.

مقیسه بیان کرد: متأسفانه یکی از اعضای شورا که مسئولیت این واگذاری‌ها را بر عهده داشته به صراحت اعلام کرده که واگذاری‌ها را امضا نمی‌کند و دلایل این مسئول مبهم بوده است.

وی افزود: در مورد بحث بدهی‌ها تفسیرهای متفاوتی از منظر قرارگاه و شهرداری وجود دارد و شهرداری انواع و اقسام املاکی که داشته را به ما تحویل داده که به ازای مطالبات قرارگاه عوارض ماده 100 و جواز پرداخت را پرداخت کرده و شش و نیم میلیارد تومان نیز اسناد خزانه اسلامی که از دستگاه اجرایی تحویل گرفته را به ما تحویل داده است.

مدیر پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در اراک ادامه داد: قرارگاه منعطف بوده و هدف اصلی ما کمک به دولت است، متأسفانه هیچ اراده ای برای حل مشکلات توسط شهرداری وجود نداشته و هیچ اقدامی برای بدهی‌های ملکی و نقدی ما انجام نمی دهند، اگر اراده باشد راه حل پرداخت آنها پیدا می‌شود اما بی جهت برای آن مانع درست می کنند.

مقیسه بیان کرد: متأسفانه با وجود تلاش‌های شبانه روزی پروژه ها متوقف شده و هم اکنون سه ماه است که پرسنل قرارگاه حقوق نگرفته همچنین تهیه اقلام مورد نیاز ما بدون حمایت کارفرما امکان پذیر نبوده و این توقف‌ها هم به ضرر قرارگاه و هم به ضرر مردم است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید