انتقاد عضو کابینه از رتبه جهانی ایران در بهبود فضای کسب و کار

کدخبر: ۲۷۱۳۶۸
اقتصادنیوز: وزیر امور اقتصادی و دارایی رتبه فعلی ایران در بهبود فضای کسب و کار را مطلوب ندانست و گفت: رتبه 124 جهانی یعنی اینکه فعالان اقتصادی با موانع بسیاری برای سرمایه گذاری و توسعه فضای کسب و کار روبرویند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، فرهاد دژپسند عصر شنبه در آیین رونمایی ازپنجره واحد شروع کسب و کار در وزارت اقتصاد افزود: فضای کنونی کسب و کار یکی از موانع چابک سازی سرمایه گذار داخلی برای حضور در بازارهای بین المللی و نیز جذب سرمایه گذاری خارجی است.

وی درباره اینکه فعالان اقتصادی برای ایجاد یا توسعه کسب و کارهای خود گرفتار مراحل اداری در سازمان های مختلف می شوند، وزارتخانه ای را مثال زد که باید 440 مجوز مختلف صادر کند و با اینکه در هیات مقررات زدایی با حذف 300 مجوز آن موافقت شده اما در عمل اتفاقی نیفتاده است.

دژپسند اتحاد دستگاه های اجرایی برای بهبود فضای کسب و کار و هموارسازی مسیر سرمایه گذاری را خواستار شد و افزود: یکی دیگر از راه های بهبود رتبه جهانی ایران در این زمینه، استفاده از فناوری های نوین است؛ در غیر این صورت با اتکا به روش های سنتی، حرکت اقتصاد کشور به سوی اهداف تعیین شده «مورچه وار» خواهد بود.

وی اضافه کرد: برای صبر کردن و گرفتار شدن در حاشیه ها زمانی نداریم و باید با بهره گیری از فناوری های نوین هم درآمد سرانه کشور را بالا ببریم و هم نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

** بازگشت حدود 9 میلیارد دلار ارز صادراتی

دژپسند اعلام کرد از 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی امسال تاکنون فقط حدود 9 میلیارد دلار ارز حاصل از آن به کشور بازگشته است.

وی گفت: امروز باید با دانش بنیان کردن همه حوزه ها نرخ نوآوری را در اقتصاد کشور رشد دهیم تا اقتصاد از اتکا به بودجه نفتی خارج شود و به اقتصاد هوشمند که اقتصادی مقاوم است، برسد.

وی اقتصاد هوشمند را ضد فساد توصیف کرد و گفت: اقتصاد زلال زمانی به دست می‌آید که اقتصاد هوشمند به معنای واقعی به وجود آید.

به گزارش ایرنا، در مراسم امروز که با حضور رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رییس سازمان تامین اجتماعی و سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور و معاونان و مدیران دستگاه های مرتبط با وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، وزیر امور اقتصادی و دارایی پنجره واحد شروع کسب و کار را رونمایی کرد.

با راه اندازی این سامانه، امکان برقراری ارتباط الکترونیکی میان سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان امور مالیاتی کشور برای مرحله اطلاع رسانی به سازمان مالیاتی در مورد شروع فعالیت اقتصادی موضوع ماده 177 قانون مالیات های مستقیم فراهم می شود.

همچنین اخذ تاییدیه و دریافت کد رهگیری پیش ثبت نام مالیاتی بدون مراجعه ارباب رجوع به سازمان امور مالیاتی کشور و از طریق درگاه الکترونیکی اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری انجام می شود.

‎با راه اندازی سامانه پنجره واحد کسب و کار، امکان ثبت نام واحد برای مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده ، بدون مراجعه به سازمان امور مالیاتی کشور فراهم خواهد شد.

‎برقراری ارتباط الکترونیکی میان اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری و سازمان تامین اجتماعی برای مرحله ثبت نام کارگران در این سازمان و اخذ کد کارگاهی شرکت های جدید التاسیس، بدون نیاز به مراجعه ارباب رجوع و از طریق درگاه الکترونیکی اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، از دیگر مزایای راه اندازی پنجره واحد کسب و کار عنوان شده است.

حذف دریافت حضوری گواهی فقدان سوء پیشینه نیز به عنوان یکی از امکانات جدید پنجره واحد کسب و کار اعلام شده است.

با راه اندازی سامانه پنجره واحد کسب و کار، زمان شروع فعالیت‌های اقتصادی موضوع ماده 177 قانون مالیات های مستقیم از میانگین 72.5 روز به 48 روز کاهش می یابد که با فرض ثابت ماندن تاثیر اقدامات بالا روی امتیاز شاخص مرتبط با آن در بانک جهانی، رتبه ایران در نماگر این بانک، از 173 به 160 ارتقا می یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید