کاری کنید مردم در برابر گرانفروشی احساس بی‌پناهی نکنند

کدخبر: ۲۷۴۴۶۱
اقتصادنیوز: وزیر صنعت خطاب به دست اندرکاران تنظیم بازار گفت: کاری کنید مردم در مقابل گرانفروشی احساس بی پناهی نکنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری مهر ؛ رضا رحمانی در نشست هماهنگی طرح نظارتی نوروز ۹۸ با تاکید بر اینکه کار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از حساسیت زیادی برخوردار است و انتظارات مردم از این سازمان بالاست، گفت: تحریم‌های آمریکا عمدتاً در حوزه‌های تولیدی و تبادلات مالی با هدف زمین گیر کردن واحدهای تولیدی بود که وضعیت امروز تولید کشور در مقایسه با پارسال نشان می‌دهد با وجود همه مشکلات دشمنان شکست خوردند و ما می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

وی حل مشکلات تولید خودرو را مثال بارز توان کشور برای حل مشکلات دانست که خودروسازان در حال حاضر به تولید ۴ هزار دستگاه خودرو در روز رسیده اند و رسیدن به این وضعیت به دلیل اراده‌ای بود که به وجود آمد.

رحمانی با بیان اینکه تا اینجا باید بیشترین آسیب را بخش تولید می‌دید که اینطور نشد، افزود: برای اصلاح برخی موارد نیازمند ایجاد ساختار کوچکی هستیم، به طور مثال وضعیت بازار اقلام عمده را بررسی کند و ضرورت دارد امروز با تدبیر و همت بیشتری کار کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید بین گرانی و گران فروشی تمایز قائل شد، گفت: چندی پیش که خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم، ایشان اشاره کردند که گرانی وجود دارد، اما با صبر، تدبیر، تلاش، اتحاد و انسجام قابل حل است.

وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه نظارت افزود: گاهی اوقات نظارت وجود دارد، اما مردم این احساس را ندارند و احساس بی پناهی می‌کنند، امروز هم این احساس در مردم ضعیف شده و نهادهای نظارتی مانند سازمان حمایت و تعزیرات باید برای حل این مشکل چاره‌ای بیاندیشند.

رحمانی در ادامه از مدیران سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان خواست که حامی مردم باشند و تاکید کرد: ضرورت دارد تمام قراردادهایی که بین مردم و دستگاه‌ها، شرکت‌ها و… منعقد می‌شود توسط تیمی از سوی سازمان حمایت به منظور تطبیق با قوانین موجود حمایت از مصرف کننده بررسی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص اعتراض خریداران خودرو را مثال زد و گفت: در خصوص قراردادهای خودرو، خریداران اظهاراتی داشتند که برای راستی آزمایی آن‌ها شخصاً با حقوقدانان مشورت کردم و نظرات کارشناسان مختلف را جویا شدم که در آخر به این نتیجه رسیدم حق با معترضین است و برای احقاق حق آن‌ها ایستادگی کردم، حتی وقتی که تصمیمات به ضرر سیستم تمام شد.

رحمانی با اشاره به لزوم بررسی‌های کارشناسی درباره وضعیت بازار پیش از وقوع مشکل، افزود: درباره شکر سازمان حمایت گزارشی به بنده داد که آن را در جلسه دولت مطرح کردم و دولت حساس شد و در این زمینه اقدامات لازم صورت گرفت، هرچند اگر دو هفته زودتر درباره شکر اقدام می‌شد، این مشکلات هم پیش نمی‌آمد.

وی یکی از دلایل گرانی را مسائل ریشه‌ای مانند قیمت جهانی و ارز عنوان کرد، و در عین حال گفت: گرانی دلیل دیگری هم دارد که رفع آن از وظایف سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.

رحمانی افزود: یکی از این دلایل، اختلال‌هایی است که در کف بازار رخ می‌دهد که در این خصوص باید عرضه و توزیع کالاها را کنترل کنیم.

به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت راه اندازی سامانه‌های الکترونیک و نظارت بر قیمت تولید محصول و عمده فروشی‌ها از سوی تیم‌های مقتدر می‌تواند از تخلفات و گرانی بکاهد.

وی گفت: هر محصولی هزینه‌های روشنی دارد و قیمت تمام شده کالاها نیز مشخص است که این موضوع باید در دستور کار سازمان حمایت قرار بگیرد، همچنین واسطه‌هایی بین فرایند تولید تا توزیع فعال هستند که باید آن‌ها را کاهش دهیم، به طور مثال مشاهده کردم خودروسازان چندین شرکت دارند که در فرایند تولید تا توزیع تأثیر گذار هستند که باید این نواقص را برطرف کنیم.

رحمانی تاکید کرد: در یک بازه زمانی مشخص برای محصولات مختلف مثل فولاد وقت بگذارید و درخصوص قیمت تمام شده آن‌ها کار کارشناسی انجام دهید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کنترل بازار را مرحله بعدی دانست و افزود: در این زمینه اتاق اصناف باید پررنگ‌تر حضور داشته باشد، هر چند دراین روزها اتاق‌های اصناف عملکرد خوبی داشتند و عمدتاً همراه بودند، امام نمی‌توان کتمان کرد که گروهی مراعات نمی‌کند و در این خصوص باید اعضای همان صنف برای حفظ آبروی مجموعه خود، ورود کند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه فروش مواد اولیه پتروشیمی به واحدها به وجود آمده بود، گفت: در سامانه بهین یاب کار بزرگی را شروع کردیم که به دلال‌ها مواد اولیه نمی‌فروشیم و در بورس کالا همه تولید کننده هستند، هرچند گاهی واحدی تعطیل است یا یک شیفت کار می‌کند، اما اظهار می‌کند در سه شیفت فعال است و مواد اولیه با قیمت پایین با مقداری بیش از نیاز برای فروش خریداری و در بازار به فروش می‌رساند که باید بر این‌ها نظارت کنیم.

رحمانی با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان از ضرورت برخورد با سوءاستفاده کنندگان سخن گفت و افزود: امروز همراهی خوبی میان وزارت صنعت، تعزیرات، اتاق‌های اصناف، دادستانی‌ها و دیگر دستگاه‌ها وجود دارد و بهتر است سازمان حمایت از ظرفیت بسیج اصناف که با آنان تفاهم نامه امضا کرده است استفاده کند و به گونه‌ای عمل شود که مردم حس کنند همه با هم برای حل مشکلات آن‌ها در تلاش هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خاتمه بر ضرورت تأمین اقلام مورد نیاز مردم برای ماه مبارک به مانند گوشت قرمز و مرغ تاکید کرد و از اعلام آمادگی دادستانی، بازرسی برای همکاری در زمینه نظارت خبر داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید