تلفات دام در مناطق سیل زده تاثیری بر تنظیم بازار دارد؟

کدخبر: ۲۷۹۲۸۳
اقتصاد نیوز: مقدسی با اشاره به تلفات دام روستاییان سیل‌زده گفت: با وجود بیش از ۴۰ میلیون راس دام در کشور، سیل اخیر تاثیری بر میزان عرضه ندارد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران درباره آخرین تحولات بازار نهاده‌های دامی اظهار کرد: باوجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی، تجار  با قیمت های گزافی ذرت و کنجاله سویا را در بازار عرضه می‌کردند؛ به همین دلیل وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ ۱۶ اسفند اعلام کرد که هر یک از تجار پس از تاییدیه از سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها باید اقدام به توزیع نهاده در بازار کنند که این امر در توزیع به موقع و کاهش قیمت کنجاله سویا و ذرت تاثیر بسزایی دارد.

وی نرخ کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۵ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده تولید هر کیلو شیرخام ۳ هزار و ۲۰۰ تومان است، در حالیکه هم اکنون با نرخ ۲ هزار تومان به کارخانه‌های لبنی عرضه می‌شود.

مقدسی ادامه داد: با احتساب کنجاله سویا با نرخ مصوب، قیمت هر کیلو شیرخام باید ۲ هزار و ۵۴۰ تومان باشد، از این رو پس از رسیدن بازار به تعادل، قیمت پیشنهادی به دستگاه‌های مختلف اعلام خواهد شد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران تک نرخی شدن ارز را امری ضروری دانست و افزود: تک نرخی شدن ارز به نفع تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود و دولت تنها باید مابه التفاوت نرخ ارز کالا‌های اساسی را به مردم بدهد.

وی با اشاره به اینکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی، تاثیری در تنظیم بازار ندارد، بیان کرد: با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات گوشت، قیمت گوشت به یکباره از ۶۰ به ۱۲۰ هزارتومان افزایش یافت که این امر موجب شد تنها عده‌ای خاص منتفع شوند.

مقدسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کره را امری ضروری دانست و گفت: باوجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت هر ۱۰ درصد چربی واردات ۴۰ تومان بوده، در حالیکه از تولیدکنندگان داخلی ۲۰ تومان خریداری می‌شود.

وی قیمت تمام شده هر کیلو گوشت داخل با احتساب سود دامدار درب دامداری را ۴۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با احتساب هزینه‌های حمل و نقل هر کیلو گوشت نباید با نرخ بالاتر از ۷۰ هزار تومان در بازار عرضه شود اما به سبب فاصله چشمگیر تولید تا مصرف با نرخ‌های بالایی عرضه می‌شود.

رئیس انجمن صنفی گاوداران درباره تاثیر وقوع سیل بر میزان تلفات دام بیان کرد: با توجه به آنکه بارندگی‌های اخیر، خساراتی را به بخش دام وارد کرده است، امیدواریم مسئولان بخشی از خسارت دامداران را جبران کند.

وی در پایان با اشاره اینکه تلفات دام روستاییان سیل‌زده  تاثیری در تنظیم بازار ندارد، تصریح کرد: با وجود بیش از ۴۰ میلیون راس دام در کشور، سیل اخیر تاثیری بر میزان عرضه ندارد، تنها دولت باید خسارت تولیدکنندگان را جبران کند تا آنها بتوانند به معاش خود ادامه دهند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید