دلیل روند نزولی شاخص بورس تهران در روزهای گذشته چیست؟

کدخبر: ۲۸۲۱۳۹
اقتصاد نیوز: شاخص بورس که از ابتدای سال جاری با شدت بالایی افزایش پیدا کرد، از سه روز گذشته تاکنون روند نزولی را در پیش گرفته که کارشناسان علت این رویداد را اصلاح بازار مطرح کرده اند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ «علیرضا تاج بر» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به علت ریزش شاخص بورس در چند روز اخیر اشاره و بیان کرد: شاخص بورس از ابتدای سال جاری تاکنون بازدهی مناسبی را با خود به همراه داشت و خیلی زودتر باید این اصلاح را تجربه می کرد.

وی ادامه داد: انتظارها بر این اساس بود که روند شتابان شاخص بورس کاسته و یا اصلاح شود اما به دلیل حمایت هایی که در راستای بازار سرمایه صورت گرفت این اتفاق به تاخیر افتاد.

تاج بر گفت: اصلاح شاخص بورس همزمان با طرح شایعه خروج ایران از برجام و نیز برخی از ریسک های سیاسی صورت گرفت که منجر به اصلاح کوتاه مدت و طبیعی شاخص شد.

** بازدهی بازار مسکن در سال ٩٨ چشمگیر نیست

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ارزیابی روند معاملات بازار سهام باید در مقایسه با بازارهای رقیب و جایگزین مورد ارزیابی قرار گیرد، افزود: رکود موجود در خرید و فروش مسکن و خودرو نشان دهنده آن است که این بازارها بیشتر از ١٥ تا ٢٠ درصد بازدهی را در سال جدید متصور نیستند.

وی اظهار داشت: دولت هر روز به دلیل مطرح کردن بحث اعمال مالیات بر دارایی ثابت از جذابیت این بازارها کاسته است بنابراین جذاب ترین بازار که همچنان جا برای رشد دارد بازار سرمایه است.

تاج بر افزود: بازار سرمایه در سال ٩٧ به دلیل برخی از ابهامات موجود سرمایه چندانی را جذب نکرد و بازدهی آن حدود ٨٥ درصد بود در حالی که دیگر بازارها بیش از ١٨٥ درصد بازدهی را تجربه کردند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، امسال بسیاری از ابهامات موجود در بازار از طریق گزارش های منتشر شده برطرف شده و اغلب صنایع سودهای خوبی را برای سهامداران خواهند ساخت.

** عقب ماندگی بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها

وی با بیان اینکه بازار سرمایه از نظر بازدهی از تمام بازارهای رقیب خود عقب تر است، گفت: امسال بازار سرمایه با ریسک خاصی همراه نیست و روند صعودی است اما در برخی از مواقع شاهد چنین اصلاحاتی خواهیم بود.

به اعتقاد تاج بر، بازار سرمایه به دلیل شفافیت و نقدشوندگی و نیز حمایت دولت بهترین بازار برای سرمایه های سرگردان کشور است.

** اصلاح سه درصدی شاخص بورس بی سابقه بود

وی با بیان اینکه تاکنون سابقه نداشته که بازار در یک روز سه تا چهار درصد اصلاح را تجربه کند، اظهار داشت: اصلاح شاخص بورس طبیعی است و نمی توان انتظار رشد بی وقفه بازار سرمایه را داشت.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که سرمایه گذاران نباید به بازار سرمایه نگاه کوتاه مدت و روزانه داشته باشند بلکه نگاه سرمایه گذاران باید به صورت بلندمدت باشد.

** عقب ماندگی شاخص بورس قابل جبران است

وی با بیان اینکه به نظر می رسد شاخص بورس، عقب ماندگی سال گذشته را جبران می کند و به ارزش ذاتی خود براساس نرخ دلار می رسد، گفت: هر کسی که به دنبال سرمایه گذاری در بازار سرمایه است باید با دید مجمع وارد بازار شود چراکه مجمع به طور حتم سود مناسبی را در اختیار سرمایه گذاران خواهد گذاشت.

تاج بر در پایان اظهار داشت: اکنون ارزش بازار سرمایه براساس نرخ دلار ٧٠ میلیارد دلار است در حالی که این رقم باید ١٥٠ میلیارد دلار باشد که امیدواریم امسال این عقب ماندگی جبران شود.

** صف فروش دلیل ریزش شاخص بورس بود

در ادامه عظیم ثابت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: افت دو روز اخیر شاخص بورس جزو بی سابقه ترین ریزش هایی بود که بازار تجربه کرد.

وی ادامه داد: یک سری از سهم ها که از رشد بازار منتفع نشدند در صف فروش قرار گرفتند که این موضوع خود به نوعی میزان ریزش شاخص بورس را تشدید کرد.

ثابت معتقد است که در شرایط کنونی فروش این سهام ها محوری ترین نقش را در افت شاخص بورس داشتند.

وی اظهار داشت: طی یک ماه و نیم گذشته شاخص بورس حدود 25 درصد رشد تجربه کرد که در مقایسه با دیگر بازارها با بیشترین میزان رشد همراه بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: زمانی که شاخص بورس در مسیر رشد بی وقفه قرار می گیرد باید احتمال چند روز اصلاح را به بازار داد که این موضوع طبیعی است و در گذشته هم شاهد چنین اتفاقی بودیم.

** میزان نقدینگی در بورس مطلوب است

به گفته وی، سطح نقدینگی در بورس به وضعیت مطلوب رسیده و جایی برای نگرانی وجود ندارد.

ثابت با اعتقاد بر اینکه روند حاکم در بازار معقول به نظر می رسد، افزود: افت شاخص بورس در مهر ماه سال 97 ناشی از برخی خبرهای منفی مانند افزایش تحریم ها و کاهش قیمت نفت بود، در حالی که این بار خبرهایی حاکی از تحریم، کاهش قیمت نفت و ارز در بازار وجود ندارد که بتواند بر ریزش شاخص بورس تاثیرگذار باشد بنابراین افت شاخص بورس ناشی از مسایل روانی است که اتفاق افتاد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: بعید به نظر می رسد که افت شاخص بورس ادامه دار باشد و تازمانی که شاخص به رقم های گذشته و پایین تر از 195 هزار واحد نرسد جایی برای نگرانی وجود ندارد.

** چالش های سیاسی شاخص بورس را کاهشی کرد

در ادامه «حمید اعرابی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: ریزش شاخص بیشتر متاثر از توئیت ترامپ در مورد اعمال تعرفه گمرکی 25 درصدی کالای وارداتی چین بود.

** سهام، ارزان ترین مورد برای سرمایه گذاری

اعرابی با بیان اینکه فصل برگزاری مجامع نزدیک است و اکثر سهم ها سودهای خوبی را بین سهامداران تقسیم می کنند، افزود: اکنون ارزان ترین مورد برای سرمایه گذاری سهام است در حالی که اکثر بازارهای موازی مانند مسکن و خودرو تا چند برابر افزایش قیمت داشته اند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، شاخص بورس تحت تاثیر مسایل سیاسی ریزش داشت که به نظر می رسد موقتی باشد و به زودی بازار به مسیر خود باز گردد.

وی معتقد است که شاخص بورس تا شهریور ماه تا ٢٧٠ هزار واحد رشد خواهد کرد.

** ریزش شاخص سرمایه ادامه دارد

اعرابی با اعلام اینکه در بازار با یک ریزش هفت هزار واحدی دیگر مواجه خواهیم بود، گفت: ممکن است این روند کاهشی به دو بار تقسیم شود و هر دفعه سه هزار و ٥٠٠ واحد ریزش داشته باشد طبق پیش بینی های صورت گرفته بیشتر از این اعداد شاخص کاهش ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: روند معاملات بورس از روز شنبه متعادل می شود و شاهد ادامه رشد شاخص در بازار خواهیم بود.

وی پیش بینی خود از روند شاخص بورس در روزهای آینده را اینگونه بیان کرد: سال ٩٨ سال سرمایه گذاری در بورس است و بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها بیشترین بازدهی را دارد.

** ریزش بازار یک مساله بسیار عادی است

اعرابی اظهار داشت: شاخص از ١٥٨ هزار واحد یکباره تا ٢٢٠ هزار واحد رشد کرد و با یک افزایش ٧٠ هزار واحدی همراه شد بنابراین طبیعی است که چنین اصلاحی را تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بورس نزدیک به یک ماه و نیم به صورت مداوم رشد کرد بنابراین دو روز رشد منفی یک مساله بسیار عادی محسوب می شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید