روسیه بخشی از دارایی خود را به چین منتقل کرد

کدخبر: ۲۸۳۲۷۶
اقتصادنیوز: گزارش سالانه بانک مرکزی روسیه نشان می دهد که این کشور بخشی از دارایی های خود در آمریکا را به چین منتقل کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا از مسکو، میزان دارایی های روسیه در آمریکا از 9.29 درصد به 7.9 درصد کاهش یافته است و در مقابل دارایی های این کشور در چین و ژاپن با افزایش بی سابقه ای به ترتیب از 6.2 به 10.14 و از 5.1 به 5.7 درصد رشد کرده است.
براساس این گزارش میزان دارایی های روسیه در فرانسه نیز کمتر از یک درصد رشد کرده است اما در انگلیس و کانادا تقریبا به همین میزان کاهش یافته است.
بانک مرکزی روسیه میزان دارایی های دلاری خود را هم در یک سال گذشته حدود یک درصد کم کرده است و در مقابل بر میزان یورو، یوان (واحد پول چین) و طلای خود افزوده است که استراتژی این کشور برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا محسوب می شود.
گفتنی است، شورای جهانی طلا (WGC) چند روز پیش اعلام کرد که روسیه در سه ماهه نخست سال جاری 55.3 تن طلا خریده است و چین با خرید 33 تن طلا در این مدت در مکان دوم جهان قرار دارد.
بنظر می رسد روسیه برای قطع وابستگی به دلار آمریکا و کاهش تاثیرات مخرب آن در شرایط تحریم به خرید گسترده طلا روی آورده است.
این کشور با خرید طلا استراتژی مقابله با تحریم آمریکا را دنبال می کند که از چند سال پیش به اجرا گذاشته شد چرا که شمش طلا را بمانند حساب بانکی نمی توان مسدود کرد.
الویرا نبیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه به تازگی اعلام کرده است که بانک مرکزی سیاست متنوع سازی ذخایر ارز و طلای خود را دنبال می کند.
بانک مرکزی روسیه در راستای این سیاست اوراق قرضه آمریکایی خود را فروخته است.
این کشور در فروردین ماه 97، 96 میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را در اختیار داشت اما اکنون حدود 10 میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا دارد که پایین ترین سطح در یک دهه اخیر است.
بر اساس اطلاعات بانک مرکزی روسیه، حجم ذخایر طلا و ارز خارجی این کشور در زمان حاضر 487.8 میلیارد دلار است.
86.9 میلیارد دلار از این ذخایر را طلا و بقیه را ارزهای خارجی در وهله اول یورو تشکیل می دهد و مقادیری از این ذخایر نیز در اوراق بهادار خارجی نگهداری می شود.
براساس گزارش رسانه های دولتی روسیه، اکنون ذخایر طلای روسیه بیش از 2168 تن است که 274.3 تن آن در سال 2018 خریداری شد.
یادآور می شود که آمریکا در پنج سال اخیر بیش از 66 بسته تحریمی علیه روسیه وضع کرده و این روند جریان دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید