هشدار سی‌ان‌ان نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا

کدخبر: ۲۸۷۲۲۵
اقتصادنیوز: یک خبرگزاری آمریکایی نوشت با وجود آمارهای خوب رشد، نگرانی از وضعیت اقتصاد در این کشور افزایش یافته است.
هشدار سی‌ان‌ان نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، صرف نظر از جنگ تجاری با شرکای تجاری بزرگ آمریکا، ماجرای مولر و تهدیدات او بر ضد برخی کشورها، بازار به نفع او عمل کرده است: نرخ بیکاری و رشد اقتصادی در یکی از بهترین وضعیت‌های خود به سر می‌برند و به نظر می‌رسد اقتصاد مهم‌ترین برگ برنده ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد بود.

ترامپ در پنسیلوانیا گفته بود: وقتی بهترین شمار شاغلین در تاریخ را دارید و احتمالاً بهترین اقتصادی که تا به حال داشته ایم، نمی دانم چطور ممکن است این انتخابات را ببازم.

با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که ابهامات جدی در خصوص پایداری این وضعیت وجود دارد: جنگ تجاری با چین، نزدیک شدن بازدهی اوراق قرضه بلند مدت و کوتاه مدت به یکدیگر، کاهش چشمگیر معاملات مسکن و ریزش اخیر در بازار بورس. بسیاری از سرمایه گذران امیدوارند جنگ تجاری با چین به زودی پایان یابد اما نه ترامپ و نه همتای چینی‌اش نسبت به حصول سریع توافق ابراز امیدواری نکرده اند.

جیمی دیمون، مدیر عامل بزرگ‌ترین بانک آمریکا که زمانی گفته بود رشد اقتصادی می‌تواند تا مدت‌ها ادامه داشته باشد اخیراً نسبت به تداوم جنگ تجاری ابراز نگرانی کرده است: اگر روند جنگ تجاری به شکل بد کنونی ادامه داشته باشد می‌تواند عاملی برای پایین آمدن اطمینان مردم و کاهش تمایل آن‌ها برای سرمایه گذاری شود.

از سوی دیگر لایحه کاهش مالیاتی که به تقویت رشد در کوتاه مدت کمک زیادی کرد اکنون تأثیر گذشته را ندارد و به تدریج شاهد کمرنگ‌تر شدن پیامدهای مثبت این لایحه بر روی رشد هستیم. هیچ مدرکی دال بر این که لایحه کاهش مالیاتی بیش از این به سرمایه گذاری کسب و کارها و رشد دستمزدها کمک کند وجود ندارد.

شکاف طبقاتی نیز دیگر مسأله‌ای است که ممکن است به ضرر ترامپ تمام شود: طبق اعلام بانک مرکزی آمریکا تا پایان ماه می ۱ درصد ثروتمند جمعیت این کشور مالک ۳۰.۹ درصد از کل ثروت آمریکا بوده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید