مخفی کاری استان ها در اعلام درآمد واقعی مالیاتی

کدخبر: ۲۸۹۷۲۱
اقتصاد نیوز: رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه، توان و اختیارات رییس سازمان‌های استانی با قواعد، سازگاری و تناسبی ندارد گفت: استان‌ها میزان درآمد واقعی خود را ابراز و اعلام نمی‌کنند و اغلب کمتر از آنچه واقعی است، بیان میشود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، هم اندیشی "طراحی مکانیزم‌ها حلقه مفقوده توسعه کشور با سخنرانی امید پارسا رییس سازمان امور مالیاتی کشور و به اهتمام مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور در محل این سازمان برگزار شد .

در این هم ‌اندیشی  امید پارسا رییس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: تمام برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند‌مدت باید با در نظر گرفتن انگیزه‌های عوامل اجرایی طراحی و اجرا شوند، در غیر این صورت، تأثیری در رشد و توسعه کشور نخواهد داشت.

   وی افزود: بی‌تردید کارهای بزرگ با دستور و بخشنامه اجرا نخواهد شد و ما اگر نتوانیم از امکانات کشور استفاده بهینه و مناسب داشته باشیم، وقوع توسعه امری محال خواهد بود.

پارسا با اشاره به این موضوع که واژه‌ای به نام انگیزه سازگاری در سال 1965 مطرح شد، گفت: پرسش این است که در جایی که قرار است تصمیم متمرکزی توسط نهادی مثل سازمان برنامه و بودجه کشور انجام پذیرد، عوامل اجرایی که به صورت غیر‌متمرکز در نقاط مختلف کشور فعالیت می کنند، آیا قادر خواهند بود که قواعد بازی را به گونه‌ای بازی کنند که عوامل اجرایی از درون به وظایف خود عمل کنند.

   وی با تأکید بر این نکته که در تمام استان‌های کشور امکانات و توانمندی‌های قابل توجهی وجود دارد، اظهار داشت: اما مشکل این است که توان و اختیارات رییس سازمان‌های استانی با قواعد، سازگاری و تناسبی ندارد.

پارسا در تشریح بیشتر مشکلات استان‌ها و مناطق گفت: وضعیت به گونه‌ای است که استان‌ها میزان درآمد واقعی خود را ابراز و اعلام نمی‌کنند و اغلب کمتر از آنچه واقعی است، بیان می‌شود، در حالی که قواعد و قوانین باید به سمتی سوق داده شود که رشد درآمدهای استان به حداکثر برسد و رقم واقعی گزارش شود.

   وی تصریح کرد که شرایط باید به گونه‌ای باشد که امکان برداشت متفاوت از قواعد و قوانین به صفر برسد و در عین حال، قاعده‌ها باید از تضمین لازم و کافی برخوردار باشند.

   وی در ادامه افزود: نکته با اهمیت دیگر در مکانیزم‌ها و قواعد این است که هزینه‌های عدم رعایت قانون باید تا به آن اندازه بالا باشد که کسی جرأت نکند قانون‌شکنی کند.

   رییس سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه  گفت : فضا باید به مدیران خلاق و ریسک‌پذیر داده شود و به ویژه در استان‌ها با مدیران ریسک‌گریز و محافظه‌کار، امکان تحقق توسعه امری محال است.

   وی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: اگر روند برنامه‌ریزی و مکانیزم‌ها به گونه‌ای باشد که مجموعه ای از تشویق‌ها و تنبیه‌ها طراحی شود، بازیگران به خاطر منافع خودشان هم که شده، قواعد را درست اجرا خواهند کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید