بی‌اطلاعی وزیر صمت از اظهارات وزیر اقتصاد

کدخبر: ۲۹۱۰۳۹
وزیر صمت از اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر توقف ترخیص خودروهای دپو شده در مناطق آزاد اظهار بی‌اطلاعی کرد.
بی‌اطلاعی وزیر صمت از اظهارات وزیر اقتصاد

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، رضا رحمانی در حاشیه نشست مشترک با دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای بررسی موانع و مشکلات پیشروی این مناطق درباره اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر توقف ترخیص خودروهای وارداتی اظهار داشت: این مصاحبه را ندیده ام و اطلاعی از آن ندارم.

وی درباره اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی به کالاهای اساسی متوقف نمی‌شود، اما برخی کالاها از جمله گوشت این ارز را دریافت نمی‌کند، گفت: با وجود ادامه پرداخت ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی، هیچ برنامه‌ای برای برگشت کالاهایی که از دریافت این ارز حذف شده بودند، وجود نداشته و با ارز نیمایی واردات آن‌ها ادامه خواهد داشت.

رحمانی افزود: اختصاص ارز با نرخ 4200 تومانی در حالی ادامه خواهد داشت که فقط به کالاهای اساسی موجودی که همچنان این ارز را دریافت می‌کردند، پرداخت می‌شود و کالاهایی که ارز آن‌ها حذف شده و نیمایی وارد می‌شود به همان روش خواهد بود.

وی درباره اینکه با توجه به حذف اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات گوشت و واردات آن با ارز نیمایی و عرضه آن با قیمت بالا، گفت: گوشت از اواخر سال گذشته ارز 4200 تومانی دریافت نمی‌کند و با ارز نیمایی وارد می‌شود که برای مدتی افزایش قیمت داشت، اما در ادامه جلوی رشد قیمت آن گرفته شده و تا حدی قیمت آن کاهشی بوده است.

رحمانی افزود: اکنون گوشت با تعرفه صفر وارد می‌شود و پیش‌بینی وزارت جهاد کشاورزی این است که اگر واردات با تعرفه صفر و به وفور باشد به طور حتم قیمت آن کاهش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات گوشت نسبت به ورق سیگار که اکنون با دلار 4200 تومانی وارد می‌شود اولویت ندارد، گفت: گوشت قرمز در کشور خیلی نیاز به واردات ندارد به ویژه امسال که بارندگی مناسب بوده برآورد وزارت جهاد کشاورزی آن است که شاید بیش از مصرف تولید داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با واردات کالا به صورت قاچاق و حتی در سطح خرده فروشی، به طور جدی برخورد می‌کنیم و در هر مکانی این کالاها کشف شود به شدت برخورد خواهد شد.

رحمانی افزود: بسیاری از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ما وجه تولیدی پیدا کرده اند و باید این موضوع تقویت شود.

وی با بیان اینکه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌توان تولید و صادرات داشت، گفت: این مناطق می‌تواند بخشی از نیازهای داخل را نیز تامین کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: قرار شد کارگروهی تشکیل شود و به طور منظم جلساتی برای رفع موانع و مشکلات تشکیل دهند و همچنین از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای تامین نیازهای تولید و حتی در زمینه تامین کالاهای مورد نیاز که واردات داریم استفاده شود.

رحمانی درباره قاچاق کالا در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه این تعبیر، تعبیر دقیقی نیست، گفت: در حال حاضر و بعد از نوسانات ارز، تعداد زیادی از کالاها توجیه پذیری خود را برای قاچاق از دست داده اند. اما مواردی باقی مانده و در بعضی مواقع بالعکس شده یعنی قاچاق از داخل به خارج صورت می‌گیرد.

رحمانی درباره اینکه مناطق آزاد کارایی خود را به ویژه در خصوص سرمایه گذاری خارجی از دست داده اند و با این شرایط چه اصراری بر توسعه مناطق آزاد وجود دارد، گفت: این موضوع ادعایی بیش نیست و مناطق آزاد کارایی خود را از دست نداده است.

وی افزود: هم اکنون نیز واحدهای تولیدی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تولیدات خوبی دارند و صادرات نیز در این مناطق و از این واحدها انجام می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را یک فرصت برای کشور دانست و گفت: اکثر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مناطق مرزی و مکان‌هایی است که می‌توانند نقش خوبی ایفا کنند و آنچه که مهم است آن است که ما باید جهت‌گیری خود را اصلاح کنیم و آن را به سمتی ببریم که کالا بیشتر تبدیل به محصول شده و صادر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید