راه اندازی سامانه جامع توزیع سود

کدخبر: ۲۹۲۰۹۳
اقتصادنیوز: مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: سامانه جامع توزیع سود به طور آزمایشی راه اندازی شده است.
راه اندازی سامانه جامع توزیع سود

به گزارش به گزارش افتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «حسین فهیمی» افزود: برای نخستین بار، سود سهام بورس انرژی ایران و قند نیشابور از طریق سامانه جامع توزیع سود به حساب سهامداران این دو شرکت واریز شد تا مقدمات لازم برای رفع یکی از دغدغه های مهم سهامداران بازار سرمایه مهیا شود.

وی اظهار داشت: به طور کلی می توان از طریق سامانه جامع توزیع سود، عایدی سهامداران شامل سود سهام شرکت‌ها، سود در مقاطع و در سررسیدهای مختلف، وجوه حاصل از سررسید اسناد خزانه و حتی وجوه حاصل از معاملات را به صورت متمرکز به حساب آنها واریز کرد.

فهیمی ادامه داد: فرض کنید یکی از هموطنان در چند شرکت بورسی، فرابورسی و در کنار آن اوراق صکوک هم داشته باشد و یا پیمانکاری باشد که اسناد خزانه در اختیار دارد و یا کشاورزی باشد که گواهی سپرده کالایی و یا سهام عدالت دارد، این فرد دیگر نیازی به مراجعه به شرکت‌ها برای دریافت سود ندارد و به موجب این سامانه، تمام سود این فرد توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی دریافت و به حسابش واریز می‌شود.

امکان حضور الکترونیکی سهامداران در مجامع شرکت‌ها

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: سامانه‌ای به بهره برداری رسیده که به موجب آن امکان حضور الکترونیکی در مجامع شرکت‌ها اعم از عادی و فوق العاده و همین طور امکان رای دهی الکترونیکی توسط سهامداران برای نخستین بار فراهم شده است.

فهیمی ادامه داد: بهره برداری علمیاتی از این سامانه طی چند ماه آینده انجام خواهد شد و سهامداران می‌توانند به صورت الکترونیکی در مجامع شرکت کنند، رای دهند و از تمام اسنادی که در مجمع مبادله می‌شود، آگاه شوند.
وی افزود: با این کار از یک طرف کارایی شرکت‌ها بالا می‌رود و از طرف دیگر این امکان برای سهامداران فراهم می شود که به عملکرد مدیران شرکت‌ها نظارت بیشتری داشته باشند.

انتقال عملیات تسویه معاملات بورس کالا

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: قانون انتقال عملیات تسویه معاملات بورس کالا به این شرکت مدت هاست که ابلاغ و زیرساخت‌های آن نیز اعم از نیروی انسانی، سخت افزار و نرم افزارهای لازم فراهم شده است؛ امیدواریم امسال با هماهنگی بورس کالا و سازمان بورس این انتقال عملیاتی شود.

وی ادامه داد: از این پس تسویه معاملات تمام بورس ها بر اساس استانداردهای روز جهان از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام می‌شود تا ریسک کمتری متوجه سهامداران شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید