افزایش مجدد قیمت سوخت در پاکستان

کدخبر: ۲۹۶۸۱۷
اقتصاد نیوز: نرخ سوخت و فرآورده های نفتی در پاکستان برای چندمین بار از آغاز سال جاری میلادی افزایش یافت، مسئله ای که به گفته رسانه های این کشور باعث دلسرد شدن مردم شده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ دولت پاکستان روز پنجشنبه قیمت سوخت را افزایش داد و به این ترتیب قیمت بنزین با افزایش ۵.۱۵ روپیه‌ای در هر لیتر از ۱۱۲.۶۸ به ۱۱۷.۸۳ روپیه رسید.

قیمت دیگر حامل‌های انرژی شامل گازوئیل و گاز مایع صنعتی نیز با افزایش سه تا پنج درصدی مواجه شده است. قیمت سوخت نظیر بنزین در کشور پاکستان از ابتدای سال جاری میلادی (ماه ژانویه 2019) تاکنون چهار بار افزایش یافته است به نحوی که هر بار، حدود ۳ تا ۵ روپیه نسبت به پیش از آن افزایش یافته است.

طبق آمار ارائه شده امروز از سوی بازارهای ارزی پاکستان، قیمت هر دلار در پاکستان به 159 روپیه رسیده است.

همزمان با فرا رسیدن عید فطر در پاکستان دولت فعلی این کشور به نخست وزیری «عمران خان» با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت سوخت و فرآورده‌های نفتی را نیز افزایش داده بود.

نرخ‌های جدید سوخت در پاکستان نسبت به سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است و طرح افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی از امروز در این کشور اعمال شد.

افزایش چند باره قیمت سوخت در پاکستان در حالی است که مردم این کشور خود را برای میزبانی از عید سعید قربان و سپری کردن تعطیلات در این ایام آماده می کنند.

منابع خبری گفتند: علاوه بر تورم و افزایش قیمت تمامی کالای اساسی در پاکستان، وضعیت نرخ قیمت سوخت باعث نگرانی شدید مردم این کشور شده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی پاکستان دلایل مختلفی را می‌توان برای کاهش بی سابقه ارزش روپیه پاکستان برابر دلار ذکر کرد و مشکلاتی از قبیل سررسید بازپرداخت اقساط وام به صندوق بین‌المللی پول و کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان باعث افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش روپیه در این کشور شده است.

کاهش ذخیره ارزی بانک مرکزی پاکستان یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش ارزش روپیه است، زیرا از سال ۲۰۱۲ که پاکستان باز پرداخت وام خود به صندوق بین‌المللی پول را آغاز کرده است با کمبود ذخیره ارزی مواجه شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید