سهم ایران از تجارت جهانی باید از یک میلیارد دلار بگذرد

کدخبر: ۲۹۸۸۸۰
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم جمهوری اسلامی ایران از تجارت جهانی باید حداقل به یک میلیارد و 300 میلیون دلار در سال برسد.
سهم ایران از تجارت جهانی باید از یک میلیارد دلار بگذرد
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، رضا رحمانی شامگاه جمعه در آئین افتتاح دومین جشنواره و مرکز تخصصی مبل و منبت روستای اشترمل اظهار داشت: میزان تجارت جهانی در سراسر جهان و در طول یک سال، 130 میلیارد دلار است که تنها 64 میلیون دلار از این مقدار مربوط به ایران است.

وی افزود: صادرات ایران در سال 97 نسبت به سال 96 با رشد سه برابری روبه رو شد و در وارادات به سوم کاهش یافت اما همچنان به جایگاه واقعی خود در تجارت جهانی نرسیده ایم.
رحمانی با بیان اینکه خاک و جمعیت کشور ما، معادل یک درصد از شاخص های جهانی است تصریح کرد:سهم ایران از تجارت جهانی با بهره وری حداکثری از ظرفیت های کنونی در بخش های مختلف صنعت، معدن و تجارت می تواند به بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار در سال برسد.

رحمانی ابراز کرد: ایجاد و توسعه نشان های ویژه تجاری(برندسازی) و تلاش بیشتر در حوزه نرم افزاری و تبلیغات از مهمترین راهکارها برای ایجاد بهره وری حداکثری از ظرفیت های کشور در حوزه های مختلف صنعت، معدن و تجارت به شمار می روند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه جشنواره مبل و منبت روستای اشترمل تویسرکان از شکوه و جذابیت کم نظیری در زمینه تولیدات این بخش برخوردار است افزود: تولیدات صنایع مبل و منبت روستای اشترمل و شهرستان تویسرکان باید با برند سازی، شناسنامه دار شوند تا سهم بیشتری از بازار فروش، اشتغالزایی و درآمدزایی را به خود اختصاص دهند.

وی افزود: کمبود چوب یکی از مشکلات هنرمندان فعال در حوزه مبل و منبت تویسرکان است که برای حل این مشکل هرگونه حمایت های لازم را انجام خواهیم داد.

رحمانی گفت: طرح خوشه مبل و منبت از اثر گذاری ویژه ای در توسعه کمی و کیفی تولیدات این بخش برخوردار است و استمرار هدفمند این طرح در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: ایجاد شرکت های صادراتی و شهرک خصوصی صنعتی و گسترش هدفمند و کارشناسانه شهرک های صنعتی از برنامه هایی هستند که مورد حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارند.

رحمانی گفت: آموزش و پرورش، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی باید با تمام توان خود به میدان بیایند تا شاهد رشد و پویایی بیش از پیش اقتصاد در بخش تولیدات صنایع مبل و منبت باشیم.

وی خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه تولیدات صنعتی شد و تصریح کرد: امروز شاهد شور و شوق و امید مردم ایران برای رونق تولید داخلی هستیم در حالی که دشمنان پس از 16 ماه تحریم تمام عیار اقتصادی انتظار داشتند چرخه تولید و کار در ایران تعطیل شود.

به گزارش تسنیم، امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه مسئولان ارشد این بخش، استاندار همدان و مسئولان مرتبط استانی و شهرستانی از شرکت های تولید داروی هگمتان دارو و تدبیر دارو و تولید فیلتر سرکان دیدن کرد و با افتتاح مرکز تخصصی مبل و منبت روستای اشترمل، آغاز به کار رسمی دومین جشنواره صنایع مبل و منبت روستای اشترمل را اعلام کرد.

اشترمل یکی از روستاهای شهرستان تویسرکان در کیلومتر 19 جاده تویسرکان به کنگاور است که طرح گلریز منبت آن از اعتبار و شهرتی ملی برخوردار است و به صورت رسمی عنوان شهر ملی منبت در این بخش را برای شهرستان تویسرکان به ارمغان آورده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید