صادرات 10 هزار تن سیر از همدان/ مساحت گلخانه‌ها باید به 300 هکتار برسد

کدخبر: ۳۰۰۱۵۳
رئیس جهاد کشاورزی استان همدان گفت: امسال بیش از 10 هزار تن سیر در همدان صادر شده در حالی که میزان آن در سال گذشته 4 هزار تن بود.
صادرات 10 هزار تن سیر از همدان/ مساحت گلخانه‌ها باید به 300 هکتار برسد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، منصور رضوانی‌جلال عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در هفته دولت 60 پروژه بخش کشاورزی به مبلغ 282 میلیارد ریال افتتاح می‌شود اظهار کرد: این پروژه‌ها برای 339 نفر اشتغالزایی دارد.

وی با بیان اینکه در هفته جهاد کشاورزی هم 82 پروژه با 72 میلیارد ریال اعتبار افتتاح شد افزود: از ابتدای سال یک‌هزار میلیارد تومان پروژه در بخش کشاورزی به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان بیان اینکه در هفته دولت یک گلخانه 14 هکتاری در نهاوند کلنگ‌زنی خواهد شد ادامه داد: یک مجتمع گلخانه‌ای در ملایر به مساحت 68 هکتار به بهره‌برداری خواهد رسید که در غرب کشور بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه در سند راهبردی سه ساله استان به بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای شده است بیان کرد: تولید دانه‌های روغنی و توسعه گلخانه‌ها در برنامه است.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه باید سالانه 70 هکتار و در سه سال 200 هکتار گلخانه در استان ایجاد شود افزود: در تویسرکان باید پیوندک ‌های جدیدی ایجاد کنیم و در تولید کانال‌های آبیاری و مرمت قنوات نیز اقداماتی براساس سند توسعه استان انجام شود.

بیش از 400 هزار تن گندم در استان همدان خریداری شده است

وی به بازدید از شهرستان تاکستان در استان قزوین اشاره کرد و با بیان اینکه طرح باغ‌های ایستاده در این شهرستان به خوبی انجام داده است ادامه داد: امیدوارم در استان همدان بتوانیم با سرعت بیشتر به طرح باغ‌های ایستاده بپردازیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه انگور ملایر ثبت جهانی شده است افزود: ثبت جهانی گردو و سیر در برنامه است و در صورت ثبت جهانی گردو همدان تنها استانی در جهان است که دو ثبت جهانی در بخش کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه مقدمات ثبت جهانی گردو جلو‌تر از سیر است تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم زودتر این کار را به نتیجه برسانیم.

رضوانی‌جلال در ادامه به خرید تضمینی گندم پرداخت و با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 400 هزار تن گندم در استان همدان خریداری شده است افزود: خرید گندم همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت پول گندم‌ها را به خوبی پرداخت کرده است افزود: 450 میلیارد تومان پول گندم کشاورزان پرداخت و 240 میلیارد تومان مانده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه خرید تضمینی کلزا هم به میزان 6 هزار تن انجام شده است افزود: همه مبلغ خرید تضمینی کلزا در ابتدا پرداخت شد.

وی با بیان اینکه در کلزا پاشنه آشیل داریم و وابستگی کشور به خارج زیاد است افزود: 92 درصد دانه روغنی از خارج کشور وارد می‌شد که این عدد با توسعه کشت کلزا به 86 درصد رسیده؛ اما باز هم وابستگی وجود دارد.

رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه هر کس هر قدمی می‌تواند باید در راستای توسعه کشت کلزا بردارد بیان کرد: سطح زیر کشت کلزا در استان 3 هزار و 200 هکتار بود، تقاضای کشت به 6 هزار هکتار رسیده اما باید سطح زیر کشت آن را به 15 تا 20 هزار هکتار برسانیم.

وی با اشاره به اینکه بهای کلزا فورا پرداخت می‌شود تصریح کرد: سیاست دولت این است که در پرداخت بهای محصولات کشاورز به خصوص کلزا به خوبی ورود کند‌.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه اهداف مهمی برای تولید دانه روغنی و افزایش تولید گندم داریم افزود: از کلزا علاوه بر اینکه روغن استحصال می‌شود، می‌توان کنجاله آن را جایگزین کنجاله سویا برای خوراک دام کرد.

160 هکتار زعفران در استان کشت می‌شود

وی با اشاره به اینکه کشت زعفران و گیاهان کم‌آب‌بر در استان رواج پیدا کرده است افزود: کشت محصولات جدید کم‌آب‌بر مانند «خارشتر» در برنامه است.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه 160 هکتار زعفران در استان کشت می‌شود ادامه داد: افزایش کشت زعفران در برنامه است.

وی با اشاره به اینکه در کشاورزی اگر بخواهیم مانند سال‌های گذشته کشت داشته باشیم کار بزرگی نکرده‌ایم بیان کرد: کشاورزی تعطیلی‌بردار نیست، استفاده از آبیاری نوین نیز برای کاهش مصرف آب، توسعه گلخانه‌ها، کشت نشایی، کشاورزی حفاظتی و... است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه طرح ایجاد باغ در گلخانه را در برنامه داریم تاکید کرد: برخی می‌گویند 20 سال دیگر همدان کشاورزی ندارد، اگر کشاورزی مثل گذشته باشد حرف درستی زده است اما اکنون در این حوزه با علم روز جلو می‌رویم تا با حداقل آب تولید را پیش ببریم.

وی در رابطه با تولید سیر در استان با اشاره به اینکه سال گذشته 60 هزار تن و امسال 50 هزار تن سیر است افزود: سال گذشته صادرات سیر کم بود، اما امسال افزایش پیدا کرده است.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه امسال بیش از 10 هزار تن سیر صادر شده در حالی که سال گذشته 4 هزار تن بود افزود: پیش‌بینی می‌شود وضعیت صادرات سیر بهتر شود.

وی در ادامه با بیان اینکه جوجه‌ریزی در استان با همکاری مرغداران خوب بوده است تصریح کرد: جوجه‌ریزی کشور در استان‌های گرمسیر کاهش پیدا کرد و کمبود وجود داشت اما جبران شد، در حال حاضر نیز مراقبت می‌کنیم مرغ به بیرون از استان منتقل نشود.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه قیمت مرغ متعادل شده است افزود: استان ابتدا باید مرغ خود را تامین و بعد مازاد آن را به بیرون از استان صادر کند.

وی با اشاره به اینکه 115 هکتار گلخانه در استان وجود دارد افزود: مساحت گلخانه‌های استان باید به 300 هکتار برسد.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه استان همدان یکی از تولیدکنندگان عمده سیب زمینی کشور است ادامه داد: قیمت سیب‌زمینی نسبت به هفته‌های قبل کاهش پیدا کرده و به کمتر از 3 هزار تومان در مزرعه رسیده است.

توصیه نمی‌کنیم کسی هندوانه کشت کند

وی در رابطه با کشت هندوانه با بیان اینکه توصیه نمی‌کنیم کسی هندوانه کشت کند افزود: هندوانه همدان زمانی به بازار می‌آید که تقاضا کم است و صادرات هم به صرفه نیست.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه زکات سال گذشته 9.5 میلیارد ریال بود افزود: زکات استان امسال تا این تاریخ 5.2 میلیارد ریال بوده است.

وی در ادامه به موضوع صنایع تبدیلی پرداخت و با اشاره به اینکه 4.9 میلیون تن محصولات کشاورزی کشور در استان همدان تولید می‌شود یادآور شد: در بسیاری از محصولات مثل محصولات لبنی حتی مازاد تولید داریم و در دو یا سه محصول صنایع تبدیلی ایجاد نشده است.

رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی در حوزه سیر ضعیف است افزود: سیر همدان برند جهانی دارد و باید برای آن سرمایه‌گذاری انجام و صنایع تبدیلی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه در صنایع تبدیلی سیب زمینی و گردو مشکل داریم افزود: باید برای انجام سرمایه‌گذاری در این دو حوزه کمک کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید