گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ طغیان دلار به سوی کانال 13 هزار تومانی/ جولان دلال‌ها در خلأ اینترنت/ سمت‌وسوی آینده بازار ارز

کدخبر: ۳۱۲۴۱۸
اقتصادنیوز: امروز یکشنبه 26 آبان‌ماه 1398 بازار ارز تهران با رشد قابل توجه دلار مواجه شد و شاخص ارزی با عبور از مرز میانی کانال 12 هزار تومانی به سوی مرز کانال 13 هزار تومانی حرکت کرد. دلار امروز به محدوده‌های 12700 و 12800 تومانی نیز رسید. بازار طلا نیز تحت فشار افزایشی شاخص ارزی روی مدار صعودی حرکت کرد و مثقال طلای آبشده تا محدوده یک میلیون و 860 هزار تومانی پیشروی کرد. سکه طرح جدید نیز به رقم 4 میلیون و 250 هزار تومانی رسید.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ طغیان دلار به سوی کانال 13 هزار تومانی/ جولان دلال‌ها در خلأ اینترنت/ سمت‌وسوی آینده بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز؛ امروز 26 آبان‌ماه  در دومین روز هفته، نوسان گیران ارزی، کنترل بازار را در مقطعی در دست گرفتند و به طور غیرمنتظره ای قیمت را به سوی سطوحی بردند که از تیرماه امسال سابقه نداشت. از نگاه فعالان باتجربه، هیجان حاکم بر بازار و خلا جریان اطلاع رسانی، فرصتی را در اختیار نوسان گیران قرار داده بود که قیمت را در مقطعی از روز حتی از محدوده 12 هزار و 700 تومانی عبور دهند. به عنوان مثال، حدود ساعت یک بعدازظهر، برخی دلالان، دلار خود را با قیمت 12 هزار و 800 تومان به فروش می رساندند؛ پس از اینکه آن ها ارز خود را در قیمت های بالا به فروش رساندند، کم کم تعدیل قیمتی آغاز شد و حدود ساعت 4 بعدازظهر، دلار با قیمت 12 هزار و 450 تومان معامله می شد و در ساعات پایانی معاملات به رقم 12650 بازگشت. این قیمت نیز 430 تومان بالاتر از روز شنبه بود.

در بازار سکه نیز امروز قیمت در مقطعی تا نزدیکی مرز 4 میلیون و 300 هزار تومانی رشد کرد، ولی حدود ساعت 4 بعدازظهر برخی فعالان عنوان می کردند فلز گران بهای داخلی تا قیمت 4 میلیون و 210 هزار تومانی عقب نشینی کرد اما در معاملات پایانی با مبلغ 4 میلیون و 250 هزار تومانی معامله شد. باید دید تعدیل آخر وقت امروز به معنای پایان روزهای نوسانی بازار است یا نوسان گیران بار دیگر در قیمت های پایین تر سوخت گیری خواهند کرد.

قطع جریان اطلاع رسانی و جولان دلال‌ها

  برخی از بازیگران باتجربه بازارعنوان می کردند دلیل اصلی که نوسان گیران دست بالا را در قیمت گذاری به دست آورده بودند، قطع شدن جریان اطلاع رسانی بود. در این شرایط، معامله گران افزایشی می توانستند از فرصت استفاده کنند و به متقاضیان قیمت هایی بالاتر از کف بازار را پیشنهاد می کنند. متقاضیان نیز با توجه به عدم دسترسی به کانال های قیمت گذاری نمی توانستند تشخیص دهند که قیمت پیشنهادی فروشنده ها چه میزان با کف بازار فاصله دارد. آنچه مسلم است دیروز کمتر دلال خردی در خیابان فردوسی حاضر بود با قیمتی دلار خود را به فروش برساند که بر تابلوی صرافی ها نقش بسته بود. جالب است که صرافی ها نیز در قیمت های درج شده فروش خاصی نداشتند.

اگر ساعت یک بعدازظهر در خیابان فردوسی حضور داشتید، دلالان خرد به ندرت حاضر می شدند زیر 12 هزار و 700 تومان دلار خود را به فروش برسانند. جالب است که در همین ساعت گفته می شد که برخی از صرافی ها با قیمت هایی بسیار پایین تر و در حدود 12هزار و 300 تومان اقدام به فروش دلار می کردند. حتی عنوان می شد، قیمت فروش صرافی ملی و ملت بسیار پایین تر و در حدود 11 هزار و 900 تومان بود.  با این حال، در مقابل این صرافی ها نیز صفی از متقاضیان شکل گرفته بود.

در واقع امروز برخی از افراد به دلیل جو ایجاد شده پیرامون گرانی بنزین برای تهیه ارز به بازار مراجعه کرده بودند و در این شرایط، نوسان گیران نیز فرصت را غنمیت شمردند که با بالا آوردن قیمت ها کسب سود کنند. از آن جایی که به جز نوسان گیران و صرافی های منتخب بازارساز هیچ دسترسی دیگری برای اطلاع رسانی قیمتی وجود نداشت، متقاضیان بعضا با قیمت هایی بالاتر از کف بازار دلار را تهیه می کردند.

وقتی از یکی از دلالان حاضر در بازار پرسیدیم، شما بدون دسترسی به اینترنت، چطور به قیمت ها دسترسی پیدا می کنید، پاسخ داد که به افرادی که در سبزه میدان حضور دارند و معاملات کلان تر را انجام می دهند، زنگ می زنند. در واقع اطلاع پیدا کردن از قیمت ها دیروز تنها به صورت تلفنی حتی برای خود دلالان ممکن بود. ولی همین موضوع به آن ها اختیاری می داد که با فاصله قیمتی بیشتری از کف بازار، به مراجعان خود دلار بفروشند. البته یکی از دلال ها عنوان می کرد این اختلاف ارتباطی با گم شدن قیمت ها در بازار ندارد و بیشتر ناشی از التهابات روزهای اخیر بازار است. به گفته او، شما به عنوان یک معامله گر زمانی که نوسانات قیمتی بالا می رود، سعی می کنند با حاشیه سود بیشتری ارز خود را به فروش برسانید تا فرصت این را داشته باشید که بلافاصله از کف بازار با قیمت پایین تر، ارز فروخته شده را جایگزین کنید.

سمت‌وسوی آینده دلار

رشد قیمت دلار در روزهای اخیر برای برخی از معامله گران چنان غیرمنتظره بود که بسیاری از آن ها عنوان می کنند، نتوانسته اند خود را با جریان وقایع هماهنگ کنند. البته از میان صحبت های معامله گران بازار می توان به دو دیدگاه متمایز رسید: دسته ای که باور دارند این رشد قیمتی ادامه پیدا خواهد کرد و گروهی که معتقدند، رشد روزهای اخیر تحت تاثیر هیجانات بوده است و به زودی بازار در مسیر طبیعی خود قرار خواهد گرفت.

گروه اول در تایید ادعای خود عنوان می کنند، دلار برای افزایش قیمت، نیاز به ورود افراد عادی به بازار داشت و در 2 روز ابتدایی هفته تا حدی تحت تاثیر همین تقاضای تازه وارد، بازار با رشد مواجه شد. از آن سو، آن ها عنوان می کنند،

به طور سنتی در دو ماه انتهایی پاییز تقاضای تجاری افزایش پیدا می کند و این موضوع خود می تواند قیمت را تا حدی بالا ببرد. به این متغیر، تسویه های دلاری شرکت های تجاری در آستانه پایان سال میلادی را نیز باید اضافه کرد.

در مقابل، کاهشی های بازار معتقدند، افزایش روزهای اخیر و بخصوص روز یک شنبه ناشی از هیجانات و جو روانی ایجاد شده پیرامون افزایش قیمت بنزین بوده است و از آن جا که بین این دو ارتباط مستقیمی وجود ندارد، طی روزهای آتی بازار به مسیر عادی خود بازخواهد گشت. به باور کاهشی ها، این رشد قیمت به بازارساز نیز اجازه خواهد داد در قیمت های بالا اقدام به فروش و نوسان گیران را نیز دچار ضرر کنند. در واقع به نظر می رسد کاهشی ها باور دارند، بازار از دست بازارساز خارج نشده است و او توان کنترل نوسانات را دارد؛ ولی ترجیح می دهد که برای آن هزینه کمتری کند. از گفته های آن ها چنین برمی آید که معتقدند، بازارساز به گونه ای منابع خود را مدیریت می کند که آمادگی مدیریت نوسانات در میان مدت را داشته باشد.

نقش بازارساز در روزهای آینده

درست است که کاهشی ها باور دارند، بازار از دست بازارساز خارج نشده است و حتی عنوان میکنند که خود بازارساز خریدار ارز است؛ ولی نمی توان از یک نکته غافل بود: خطرات ناشی از شکسته شدن مرزهای مقاومتی. طی روزهای اخیر نقاط مقاومتی مهم 11 هزار و 500، 11 هزار و 800 و 12 هزار و 200 تومانی شکسته شده اند.

شکسته شدن این مرزها آن هم با چنین سرعتی، طبیعی است که چشم شماری از افراد عادی را به خود معطوف کند  و آن ها را دچار این وسوسه کند که سرمایه ریالی خود را به این بازار بیاورند. از آن سو، دیروز روند بازار سهام منفی شد و ممکن است در صورت ادامه این روند، بخشی از سرمایه گذاران از آن بازار خارج شده و به بازار ارزی مراجعه کنند که حداقل بر روی کاغذ برای تعدادی از معامله گران طی یک هفته 10 درصد سود به همراه داشته است. در چنین شرایطی به نظر می رسد بازارساز منطقی است که با حساسیت بیشتری نسبت به عبور دلار از سطوح مقاومتی رفتار کند و حتی اگر قرار بر افزایش قیمت باشد، بسیار تدریجی و کم نوسان رخ دهد که بازار را در معرض تقاضای افراد جدید قرار ندهد. البته ممکن است بازارساز تاکتیک دیگری را مد نظر داشته باشد. یکی از فرض های برخی کاهشی ها این بود که بازارساز طی روزهای آتی ترجیح دهد قیمت ها را چکشی پایین بیاورد و از این طریق زهر چشمی نیز از نوسان گیران بگیرد.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

عصر امروز دلار آمریکا در بازار آزاد بین 12400 تا 12800 تومان جابه‌جا شد و در معاملات عصر بین 12600 تا 12650  تومان قیمت خورد.

 قیمت دلار کانادا  9600 تومان و  دلار استرالیا  نیز 8700 تومان است.

همچنین بهای  یورو  13800 تومان و  پوند انگلیس  16550 تومان،  فرانک سوئیس  12900 تومان،  یوان چین  1800 تومان و  لیر ترکیه 2300 تومان قیمت‌گذاری شد.

هر  1000 دینار عراق  امروز تا 10050 تا 10150 تومان قیمت خورد. حواله درهم امارات نیز از 3370 تومان دیروز، امروز تا 3400 تومان رسید.

امروز 22 آبان ماه 1398 صرافی ملی نرخ رسمی دلار و یورو را بدون تغییر و به شرح زیر اعلام کرد:

  قیمت خرید دلار آمریکا:  11,800 تومان          قیمت فروش دلار آمریکا:  11,900 تومان 

  قیمت خرید یورو:  13.000 تومان                     قیمت فروش یورو:  13,100 تومان 

 

آخرین قیمت طلا و سکه

عصر امروز سکه طرح جدید به 4 میلیون و 250 هزار تومان و سکه طرح قدیم 4 میلیون و 230 هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 150 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 380 هزار تومان بوده است. سکه گرمی هم با قیمت 840 هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر بهای اونس طلا در بازار جهانی  حدود 1468 دلار بود و در بازار داخلی هر  مثقال طلای آبشده به رقم یک میلیون 768 هزار تومان قیمت خورد که این رقم معادل هر  گرم طلای ۱۸ عیار  حدود 431 هزار تومان است.

نرخ‌های امروز در بازار طلا و ارز تهران به شرح زیر است:

عنوان

قیمت امروز

بالاترین

پایین‌ترین

دلار آمریکا در بازار آزاد

12.850

12.400

دلار صرافی ملی

11.900

11.800

یورو صرافی ملی

13.100

13.000

نرخ حواله درهم امارات

3.375

3.400

سکه طرح جدید

4.300.000

4.230.000

سکه طرح قدیم

4.230.000

نیم‌سکه

2.150.000

ربع سکه

1.380.000

سکه گرمی

840.000

مثقال طلای آب‌شده

1.870.000

1.855.000

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید