ریشه بحران گاز فعلی در زاهدان

کدخبر: ۳۱۴۴۰۴
مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان گاز سوز کردن خودروها (LPG) را یکی از عوامل اصلی بحران گاز فعلی در زاهدان عنوان کرد و گفت: گاز سوز کردن ماشین ها، یک مصرف غیرمنطقی به توزیع و فروش گاز اضافه کرده است.
ریشه بحران گاز فعلی در زاهدان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، در پی شکایات و مطالبات مردمی واصله به دفتر نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان مبنی بر مشکلات گاز در سیستان و بلوچستان، پیگیری این موضوع با دعوت از مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز استان، در دستور کار قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا ثبوتی مدیر دفتر نماینده ولی فقیه در استان، در این دیدار با تاکید بر وجود اشکالات زیرساختی در توزیع کپسول گاز در زاهدان، اظهار داشت: توزیع منظم و از پیش اعلام شده گاز در محلات شهر زاهدان و نظارت دقیق بر این روند، می‌تواند مشکل فعلی را در توزیع گاز حل کند.

وی با تاکید بر این که می‌توان از ظرفیت نماز جمعه استفاده و مردم را از نحوه عملکرد نهادهای ذی ربط آگاه کرد، خاطرنشان کرد: نیروهای داوطلب جهت نظارت بر روند توزیع گاز آمادگی دارند تا عادی شدن جریان توزیع در با شرکت پرسی ایران گاز همکاری کنند.

فعال سازی اشتراکات گاز راهکار مدیریت در توزیع سیلندر گاز

حجت الاسلام والمسلمین ثبوتی ادامه داد: فعال سازی اشتراکات گاز از الزامات بهبود وضعیت توزیع سیلندر گاز در زاهدان است که لازم است در این خصوص هرچه سریعتر اقدامات لازم اجرا شود.

وی با تاکید بر این مسئله که با نظارت بیشتر خدمات بهتری به مردم ارائه می شود، تصریح کرد: توزیع گاز باید از حالت ایستگاهی به درب خانه سوق پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه دعوت از مدیران برای حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان، برای بازخواست نیست و هدف تنها کمک به بهبود روند فعالیت و خدمات دهی به مردم است، گفت: پیگیری مطالبات مردمی یکی از وظایف ماست و سعی می کنیم در کنار مدیران راهکاری مناسب را برای رفع مشکلات موجود، پیدا کنیم.

توزیع روزانه 200 تن گاز در مرکز سیستان و بلوچستان

حسینعلی شه بخش، مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان در این دیدار در خصوص وضعیت گاز زاهدان، گفت: در حال حاضر روزانه حدود 200 تن گاز در مرکز استان توزیع می شود. این امر در حالیست که سال گذشته این رقم بین 120 تا 130 تن بوده است.

وی با اشاره به دشواری جابجایی گاز به استان، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی شرکت پرسی ایران گاز در سیستان و بلوچستان در توزیع سیلندر گاز به نحوی است که بتوان با ذخیره باقی مانده، متقاضیان کپسول گاز در روز بعد را نیز پاسخگو باشیم.

گاز سوز کردن خودروها یکی از عوامل اصلی بحران گاز فعلی در زاهدان است

فعالیت40 خودروی حمل سیلندرگاز در زاهدان

وی با بیان اینکه توزیع سیلندر گاز روزانه تا ساعت16 انجام می شود، خاطرنشان کرد: 35 خودرو برای کسپول‌های 11کیلویی، 5 خودرو برای توزیع کپسول‌های 50 کیلویی در سطح شهر فعال هستند و حدود 20 خودرو نیز به دلیل خرابی در تعمیرگاه‌ها در حال تعمیر بوده و یا با توجه به پایان قراردادشان با شرکت، تمایلی به ادامه همکاری با این شرکت را با توجه به مشکلات سوختی، ندارند.

شه‌بخش در ادامه چهار عامل اصلی بحران فعلی گاز در زاهدان را عدم توزیع گاز از سوی الیاس گاز، فروش سهمیه نفت و جایگزین شدن گاز به جای این سوخت، معضل آزادفروشان وافزایش خودروهای با سوخت LPG عنوان کرده و گفت: حدود 20 روز شرکت الیاس گاز قادر به تامین گاز مورد نیاز خود نبود و دلیل اصلی آن این بود که براساس قیمت تعیین شده سازمان حمایت از مصرف کننده، شرکت ها نمی توانند بیشتر از 4تا5میلیون تومان به خودروهای گاز کش به عنوان کرایه حمل و نقل پرداخت کنند و این درحالی است که خودروهای صادراتی گازکش، برای جابجایی گاز از بندرعباس به نقطه صفر میرجاوه 17 میلیون تومان دریافت می کنند و به همین دلیل بسیاری از خودروهای حامل گاز از ادامه کار با شرکت‌های توزیع کننده خودداری کرده و تانکرهای خود را از خودروها بر می‌دارند.

وی با اشاره به این که انتقال گاز با واگن‌های قطار دلیل اصلی بهتر بودن وضعیت گازی شرکت پرسی ایران گاز استان است، خاطر نشان کرد: ظرفیت واگن های انتقال دهنده گاز، محدود است اما با این حال با حداکثر ظرفیت درحال ارائه خدمات به مردم می‌باشیم.

وی با اعلام زمان 24تا48ساعته برای رسیدن واگن های حامل گاز از پالایشگاه به زاهدان، تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که در استان وضعیت خوب توزیع گاز را داشته باشیم و به مرحله نبود گاز برای توزیع نرسیم.

این مسئول گفت: با تدابیر اندیشیده شده و این که شرکت الیاس گاز نیز طی 48 ساعت گذشته کار توزیع گاز را مجددا آغاز کند، تاپایان هفته شرایط توزیع گاز در زاهدان به حالت طبیعی خود باز می گردد.

وی گاز سوز کردن خودروها (LPG) را یکی از عوامل اصلی بحران گاز فعلی در زاهدان عنوان کرد و تصریح کرد: گاز سوز کردن ماشین ها، یک مصرف غیرمنطقی به توزیع و فروش گاز اضافه کرده است.

وی با اشاره به اینکه تعدادی خودرو در قبل از زمان سهمیه بندی جدید بنزین، سیستم گاز سوز (LPG) را بر روی خودروی خود نصب کرده بودند، اظهار داشت: در آن زمان برخی از رانندگان اقدام به فروش بنزین خود و خرید کپسول برای مخزن (LPG) خود می کردند اما پس از سهمیه بندی جدید بنزین، تعداد قابل توجهی از خودروها برای (LPG) اقدام کرده اند که فشار قابل توجهی به شرکت های توزیع گاز آورده است.

وی با بیان اینکه الیاس گاز و اتان گاز پاسخ مشتریان خود را در قالب اشتراک می دهند و توزیع ایستگاهی ندارند، خاطر نشان کرد: در روند توزیع کپسول توسط شرکت پرسی ایران گاز، سعی کرده ایم که جواب درخواست مشترکان را نیز بدهیم.

شه بخش اضافه کرد: برای بهتر شدن روند خدمات دهی و رضایت بیش از پیش مشتریان آماده دریافت پیشنهادات و راهکارها می باشیم.

وی گفت: هم اکنون کمبود ماشین توزیع کننده در زاهدان وجود ندارد بلکه با بدمصرف کردن گاز مواجه هستیم، براساس دستورالعمل ابلاغی شرکت پرسی ایران گاز ایران، سهمیه هر خانوار در هر ماه دو تا 4 کپسول بسته به شرایط متفاوت است و باید از این گاز برای خوراک پزی استفاده شود اما هم اکنون برای آبگرمکن، (LPG) خودروها و غیره نیز از این گاز استفاده می شود.

وی تصریح کرد: ضایعات کپسول زیادی در زاهدان داریم و در این خصوص بیش از سه میلیارد تومان هزینه، بیش از آن چیزی که در نظر گرفته شده بوده را برای ضایعات کپسول ها هزینه کرده ایم، با توجه به اینکه این شرکت مربوط به بازنشستگان تامین اجتماعی است، تا یک میزان خاص می توانیم هزینه کنیم.

شه بخش افزود: در کنار پرسی ایران گاز، شرکت الیاس گاز نیز تعداد قابل توجهی براساس اعلام خودشان، مشترک دارند که درصورت توزیع گاز از سوی آن شرکت، شاهد صفهای طولانی دریافت کپسول گاز در زاهدان نباید باشیم.

این مسؤول با اشاره به آزاد فروشان گاز در زاهدان، خاطرنشان کرد: فروشندگان سیلندرگاز عده ای هستند که کار خانوادگی شان از گذشته تاکنون همین بوده اکنون نیز هرکاری انجام دهیم نمی توان آنها را از این اقدام منصرف کرد.

وی ادامه داد: در زمینه کارتخوان ها با یکی از بانک های عامل به توافق رسیده ایم، درحال حاضر 5 دستگاه pos تحویل گرفته ایم و قول همکاری لازم در این زمینه نیز گرفته شده است.

وی با تایید راهکار دفتر نماینده ولی فقیه در استان افزود: به جای حضور ایستگاهی اگر حضور در محلات را در دستور کار قرار دهیم وضعیت بهتر می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید