اگر کودک به آنفلوآنزا دچار شد چه باید کرد؟

کدخبر: ۳۱۴۹۴۶
اقتصاد نیوز: آنفلوآنزا بیماری است که از طریق ویروس‌های این بیماری ایجاد می‌شود و می‌تواند به بروز علائمی چون سرفه، گلودرد و تب در فرد مبتلا منجر شود. همچنین ممکن است آبریزش بینی، احساس خستگی، بدن درد یا علائم ناخوشی دیگر در بیمار ظاهر شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، تمامی افراد از هر رده سنی از کودکان و بزرگسالان گرفته تا سالمندان ممکن است به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شوند.

افرادی که دچار آنفلوآنزا می‌شوند ممکن است ویروس را از طریق سرفه یا عطسه پخش ‌کنند. همچنین ممکن است از طریق تماس با شیء آلوده به ویروس از قبیل دستگیره در، میز یا دست شخص مبتلا، فرد دچار آنفلوآنزا شود.

نشانه‌های آنفلوآنزا شامل موارد زیر است: تب، سرفه، گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، احساس ضعف و خستگی بیش از معمول، سردرد، احساس سردی بدن، درد، اسهال و استفراغ. هر شخص مبتلا به آنفلوآنزا ممکن است تمام علائم این بیماری را به طور همزمان نداشته باشد.

شدت بیماری در افراد مبتلا به آنفلوانزا چقدر است؟

اکثر افراد مبتلا به آنفلوآنزا حتی بدون مراجعه به پزشک یا مصرف دارو بهبود پیدا می‌کنند. با این وجود، برخی افراد مبتلا به شدت بیمار می‌شوند تا جایی که حتی ممکن است جان خود را از دست بدهند. بسیاری از افرادی که به نوع شدید این بیماری مبتلا می‌شوند بیش از ۶۵ سال داشته یا به یکی از این بیماری‌ها مبتلا هستند: دیابت، بیماری قلبی، آسم، بیماری کلیه، بارداری. همچنین کودکان زیر پنج سال نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

فرد مبتلا به آنفلوانزا تا چه مدت می‌تواند ویروس را به افراد دیگر انتقال دهد؟

اکثر مبتلایان به این بیماری ممکن است از یک روز قبل از بروز علائم تا پنج الی هفت روز بعد از آن، ویروس آنفلوآنزا را شیوع دهند.

همچنین افرادی که شدت بیماری در آنها بیشتر است یا کودکان خردسال ممکن است آنفلوآنزا را به مدت بیشتری شیوع دهند.

برای پیشگیری از بیماری چه اقداماتی می‌توان کرد؟

برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا رعایت این نکات توصیه می‌شود: واکسیناسیون، دوری کردن از افراد مبتلا به بیماری، شستشوی دست‌ها با صابون و آب گرم ( در صورت دسترس نبودن صابون و آب گرم استفاده از شوینده‌های الکلی توصیه می‌شود)، مصرف داروهای تجویز شده طبق توصیه پزشک.

همچنین عادت‌های بهداشتی روزانه که می‌توان برای حفظ سلامت خود و دیگران انجام داد عبارتند از:

- به هنگام عطسه یا سرفه، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی یا آستین لباس خود بپوشانید. پس از استفاده از دستمال کاغذی، آن را دور بیاندازید.

- بیشتر اوقات دست‌های خود را با صابون و آب گرم بشویید.

- از تماس دست‌ها با چشم‌ها، بینی یا دهان خودداری کنید زیرا سبب انتشار آلودگی می‌شود.

- اگر دچار علائم مربوط به آنفلوآنزا هستید، بعد از برطرف شدن تب حداقل به مدت ۲۴ ساعت در خانه بمانید.

در صورت مشاهده این علائم هشدار دهنده سریعا به پزشک مراجعه کنید:

- در کودکان:

تنفس تند یا سخت

رنگ پوست خاکستری یا متمایل به آبی

عدم مصرف کافی مایعات

استفراغ مداوم یا شدید

- در بزرگسالان:

تنگی نفس

احساس درد یا فشار در سینه یا شکم

سرگیجه ناگهانی

گیجی

استفراغ مداوم یا شدید

اگر کودک به آنفلوآنزا دچار شد چه باید کرد؟

در کودکان زیر پنج سال و کودکانی که به بیماری‌هایی از قبیل آسم و دیابت مبتلا هستند احتمالا بیماری آنفلوآنزا با مشکلات بیشتری ظاهر می‌شود. بیشتر کودکان بدون مراجعه به پزشک بهبود پیدا می‌کنند و برخی دیگر بر اثر آنفلوآنزا دچار کسالت و ناخوشی بیشتری می‌شوند. همچنین کودک در هر رده سنی که نشانه‌های حادتر آنفلوآنزا در او مشاهده شده باید تحت نظر پزشک قرار گیرد.

داروهای ضد ویروس که برای درمان آنفلوانزا استفاده می‌شوند طی دو روز نخست ابتلا به بیماری بهتر اثر می کنند. ممکن است پزشک ۴۸ ساعت پس از بروز علائم آنفلوآنزا برای کودک داروهای ضد ویروس تجویز کند، به خصوص اگر کودک در بیمارستان بستری باشد یا احتمال تشدید بیماری در او وجود داشته باشد.

اگر کودک دچار علائم تب است می‌توان از داروهای کاهنده تب استفاده کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اطلاع‌رسانی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، اقداماتی که باید برای کاهش خطر انتقال ویروس آنفلوآنزا به دیگران در خانه انجام داد، شامل موارد زیر است:

 - از کودک مبتلا به آنفلوآنزا در یک اتاق جداگانه مراقبت شود تا با اعضای دیگر خانواده در تماس نباشد.

- اجازه ندهید کودک در ظرف مشترک با دیگران غذا یا نوشیدنی بخورد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید