نرخ تورم آلمان باز هم از سطح هدف‌گذاری شده فاصله گرفت

کدخبر: ۳۱۶۴۰۸
اقتصاد نیوز: به نظر می‌رسد که بانک مرکزی آلمان مجبور به اتخاذ سیاست‌های محرک بیش‌تری خواهد بود چراکه نرخ تورم در این کشورباز هم در حال فاصله گرفتن از سطح دو درصدی هدف گذاری شده است. نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی یعنی آلمان در دوازده ماه منتهی به نوامبر با ۰.۷ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۱ درصد رسید.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ این نرخ تورم که پایین‌ترین تورم ثبت شده در این کشور از فوریه سال ۲۰۱۸ تاکنون محسوب می‌شود بیش از همه تحت تاثیر تورم منفی بخش انرژی (منفی ۳.۷ درصد در ماه نوامبر در مقایسه با منفی ۲.۱ درصد ماه قبل)، لوازم الترونیکی با منفی ۴.۸ درصد و تلفن با مفی ۵.۵ درصد بوده است.

از سوی دیگر اما نرخ تورم در مواد غذایی عموما افزایشی بوده است تا جایی که تورم گوشت ۴.۶ درصد، میوه چهار درصد و غذاهای دریایی ۳.۵ درصد اندازه گیری شده است. نرخ تورم بخش خدمات نیز در ماه نوامبر با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۱.۸ درصد رسیده است.

متوسط نرخ تورم آلمان در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ برابر با ۲.۳۷ درصد بوده است که بالاترین رقم مربوط به اکتبر ۱۹۵۱ با ۱۱.۵۴ درصد و کمترین نرخ تورم نیز تورم منفی ۷.۶۲ درصدی ماه ژوئن سال ۱۹۵۰ بوده است.

بر مبنای ماهانه نیز تورم آلمان در ماه نوامبر منفی ۰.۸ درصد اندازه گیری شده که ۰.۹ درصد کمتر از تورم ماه قبل بوده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد در ماه نوامبر به ۱.۴ درصد رسیده است.

طبق اعلام مرکز آمار آلمان، یکی از اصلی ترین دلایل کاهش شدید نرخ تورم در این کشور در پیش بودن تعطیلات سال نو و کاهش تمایل مصرف‌کنندگان آلمانی برای مخارج جدید بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید