نرخ تورم ۴۷۵ قلم کالا را در نظر می‌گیرد

کدخبر: ۳۱۸۲۸۲
معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران آخرین گزارش مرکز آمار از تورم کشور را تشریح کرد.
نرخ تورم ۴۷۵ قلم کالا را در نظر می‌گیرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، ایوب فرامرزی در گفتگویی تلویزیونی در شبکه خبر در تبیین این گزارش گفت: نرخ تورمی که مرکز آمار اعلام می‌کند، براساس محاسبه نرخ سبدی با 475 قلم کالاست که دائما رصد قیمت می‌شوند.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران افزود: این رصد قیمت در 231 شهر کشور و 626 آبادی ماهانه صورت می‌گیرد. ماموران ما بیش از 320 مظنه قیمت را از شهرها و روستاهای کشور جمع آوری می‌کنند.

وی افزود: یک طبقه بندی از اقلام مصرفی داریم که شامل آشامیدنی‌ها و خوراکی‌ها شامل انواع برنج، گوشت گرم و منجد، تخم مرغ، پوشاک و... است و بر اساس اینکه اهمیت کدامیک از اقلام برای خانوارها بیشتر است، دسته بندی و منتشر می‌شوند.
فرامرزی گفت: یک طرح بزرگ دیگری داریم که فصلی است و مربوط به "هزینه و درآمد" خانوار می‌شود. در این طرح نزدیک به هزارقلم سوال از حدود 4 هزارخانوار پرسیده می‌شود که طی ان بررسی می‌کنیم خانوارها کدام کالا را بیشتر مصرف می‌کنند که این کالا در محاسبات نرخ تورم هم وزن بیشتری دارد.

او در تشریح آخرین گزارش مرکز آمار، سه ماه متوالی مهر، آبان و آذر را برشمرد و گفت: این محاسبه مهمترین محاسبه و تورم بزرگ به شمار می‌اید که 12 ماهه منتهی به آذر 98 را در مقایسه با 12 ماهه منتهی به آذر 97 اعلام می‌کند.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار گفت: در مهرماه نرخ تورم 42 درصد، آبان ۴۱.۰۱ و در اذر 40 درصد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سیر نزولی داشت.

او تاکید کرد: این ارقام نشان دهنده کاهش قیمت‌ها نیست بلکه سرعت افزایش قیمت را نشان می‌دهد که به آن اصطلاحا تورم می‌گویند.

فرامرزی در تعیین تورم نقطه‌ای نیز گفت: از اردیبهشت شاهد سیرنزولی سرعت افزایش قیمت‌ها در محاسبه نرخ تورم ماهیانه بودیم که این میزان در آذرماه روند معکوس یافته است.

او با اعلام اینکه سبزیجات و جالیزی‌ها در این مدت، 70 درصد، ابزیان 77 درصد و پوشاک 50 درصد افزایش قیمت داشته اند، گفت: البته اقلامی مثل گوشت قرمز کاهش محسوس و آب و برق نیز کاهش سه درصدی داشته اند.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ادامه داد: ثبات اقتصادی شرط رشد اقتصادی است که مولفه‌های مختلفی دارد و تورم یکی از انهاست؛ درجایی که تورم هست اقتصاد رشد نمی‌کند.

او تاکید کرد: سیاستگذاران پولی و مالی کشور لازم است نوسانات قیمت در بخش‌های مختلف اقتصاد استفاده و سیاست بهینه‌ای پیاده سازی کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید