NPR پاسخ داد؛ چرا فشار حداکثری موجب فروپاشی اقتصاد ایران نشده است؟

کدخبر: ۳۲۱۵۰۹
اقتصادنیوز: رادیو عمومی ملی آمریکا در وب‌سایت خود با اشاره به سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران و اعمال تحریم های شدید علیه این کشور، نوشت: چرا تاکنون این اقدامات موجب فروپاشی اقتصادی در ایران نشده است؟
NPR پاسخ داد؛ چرا فشار حداکثری موجب فروپاشی اقتصاد ایران نشده است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا، در این مطلب که به قلم «جاکل نورتهام» نگاشته شده،‌ آمده است: دولت ترامپ از سال ۲۰۱۷ تاکنون دست به تلاش هایی برای محدودسازی منابع اقتصادی ایران و وادار نمودن این کشور به حضور در میز مذاکره هسته ای مجدد زده است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سخنان اخیر خود عنوان کرده که هدف استراتژی «فشار حداکثری» دولت ترامپ قطع ۸۰ درصدی درآمدهای نفتی ایران می باشد.

با این حال،‌اقتصاد ایران هنوز از بین نرفته است. جواد صالحی اصفهانی،‌ اقتصاددان دانشگاه ویرجینیا و کارشناس اقتصاد ایران در این باره می گوید: من فکر می نم پیش بینی ها در باره سقوط سریع اقتصاد در ایران، خوش بینانه است. برخلاف تحریم های شدیدی که دولت ترامپ اعمال کرده،‌ نوعی کج‌فهمی درباره سطح کیفی و پیچیدگی اقتصاد ایران و چگونگی مقاومت این اقتصاد در برابر تحریم های آمریکا، وجود دارد.

به گفته یک تحلیلگر دیگر، بی شک تحریم های اعمال شده از سال ۲۰۱۷ به بعد، اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده است اما ایران تنها متکی به نفت خود نیست. اقتصاد ایران بسیار متنوع بوده و حقیقتا تولید یک بخش مهم در آن محسوب می شود. در حال حاضر تولید در بخش های مختلف از جمله خودرو، فلزات و پلاستیک یک پنجم اشتغال ها در کشور را شامل می شود. تحریم های آمریکا موجب شده تجار ایرانی برای تهیه کالاهای موردنیاز برای تولیدات خود دچار مشکلاتی شوند. همچنین یافتن مشتری در خارج از کشور برای محصولات آنها به امری سخت تبدیل شده است چرا که ترامپ کشورها یا افراد ثانویه ای را که با ایران تعامل اقتصادی داشته باشند، به تحریم تهدید کرده است.

سوزان مالونی، کارشناس مسائل مربوط به ایران در اندیشکده بروکینگز نیز در اظهاراتی در این باره تاکید کرد:‌ ایران با شرکای منطقه ای خویش روابطی “خوب و یکپارچه” برقرار کرده است که از طریق آن می تواند برای حفظ برخی فعالیت های اقتصادی خود اقدام به تجارت یا استفاده از انواع دیگری از مناسبات نماید. ایرانی ها در واقع صنایع جایگزین برای استفاده در ظرفیت های قابل توجهی داخلی خود داشته و این توانایی را دارند که روابط خویش را با کشورهای همسایه خود به منظور جبران مشکلات اقتصادی، تعدیل نمایند.

کشورهایی مانند عراق و افغانستان، برخی از جمهوری ها در آسیای مرکزی، سوریه و هر جای دیگری در این منطقه دسترسی هایی که است که کنترل آنها فراتر از سایه وزارت خزانه داری آمریکا می باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید