کرونا و بازگشت به لیست سیاه FATF چه تاثیری بر صادرات ایران دارد؟

کدخبر: ۳۲۶۵۶۷
اقتصاد نیوز: رییس کنفدراسیون صادرات با ارائه توضیحاتی در خصوص تاثیر ویروس کرونا در صادرات گفت: با وجودی که عراق تردد اتباع را بین دو کشور برای سه روز ممنوع کرده، ولی کماکان تردد کامیون‌ها در حال انجام است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبنا؛ محمد لاهوتی  درباره تاثیر ممانعت چند کشور همسایه از ورود کالاهای ایرانی و تاثیر آن بر تجارت خارجی کشور اظهار داشت: ممانعت‌های به وجود آمده به دلیل ویروس کرونا بیشتر مربوط به تردد اتباع بوده و کنترل‌های شدیدی برای ورود اتباع کشورهایی که دارای ریسک بالای کرونا هستند، به عمل می‌آید. متاسفانه ایران هم طی چند روز گذشته به جرگه کشورهای پُرریسک وارد شده است.

وی افزود: در حال حاضر به جز کویت، ترکمنستان، ارمنستان، پاکستان و ترکیه بقیه کشورها نسبت به ورود کالای ایرانی سختگیری نداشتند و حتی عراق به عنوان شریک اول تجاری ایران، واردات کالاهای ایرانی را ممنوع نکرده است.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران ادامه داد: دولت عراق با وجودی که ورود و خروج اتباع ایرانی و عراقی را برای سه روز ممنوع کرده، ولی با آزمایش رانندگان کامیون ایرانی از نظر صحت و سلامت، کامیون‌ها در تردد بودند و صادرات انجام می‌شود.

رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه کرونا ویروسی است که باعث نگرانی جهانی شده و هنوز راه حلی برای مقابله با آن پیدا نشده، تصریح کرد: بعید نیست که طی روزهای آینده کشورهای دیگر نیز ورود کالاهای ایرانی را ممنوع کرده یا مشکلاتی در این زمینه به وجود بیاید.

لاهوتی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات ایران به کشورهای مقصد ادامه دارد و مشکلی در این زمینه نیست، اظهار داشت: اینکه در آینده چه اتفاقی رخ دهد، بستگی به افزایش یا کاهش گسترش ویروس کرونا در کشور و نحوه مبارزه با آن دارد.

وی توضیح داد: هر اندازه روند گسترش ویروس کرونا در کشور کاهشی باشد، شرایط صادرات بهبود خواهد یافت و هر اندازه این روند افزایشی باشد شرایط را برای صادرات سخت می‌کند که در نهایت در تجارت خارجی کشور تاثیرگذار است.

تاثیر اندک بازگشت به لیست سیاه FATF بر صادرات

لاهوتی همچنین درباره تاثیر بازگشت ایران به لیست سیاه FATF تصریح کرد: پس از کش و قوس‌های فراوان در ایران در مورد پیوستن یا عدم پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، زمان سپری شد و در نهایت روز جمعه ایران از حالت تعلیق خارج و به فهرست سیاه این گروه منتقل شد.

وی با بیان اینکه حضور در فهرست سیاه FATF ریسک معامله با ایران را بالا خواهد برد، افزود: این موضوع می‌تواند برای کشوری که در حالت عادی قرار دارد، تاثیر زیادی داشته باشد چرا که کشورها برای تجارت با آن، آمادگی لازم را ندارند یا حتی اگر همکاری بکنند هم هزینه‌های همکاری افزایش پیدا می‌کند.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران اظهار داشت: از آنجایی که سیستم مالی ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه، از حالت بانکی و نقل و انتقال رسمی بانکی خارج شده، بنابراین در این شرایط رفتن به لیست سیاه FATF خیلی در مراودات ما تاثیرگذار نخواهد بود.

لاهوتی ادامه داد: تنها مواردی که در این زمینه وجود دارد، نقل و انتقالاتی است که از طریق سیستم بانکی وجود دارد. خوشبختانه خرید دارو و محصولات کشاورزی از سوی FATF مستثنی شده و اینکه ایران به شرایط قبل از سال ۱۳۹۵ بازنگشته است.

وی گفت: عدم بازگشت ایران به شرایط قبل از سال ۹۵ بدان معناست که اگر ایران در آینده شرایط FATF را بپذیرد، بلافاصله از فهرست سیاه خارج شده و دیگر نیازی نیست تا بار دیگر درخواست ما فرایند طولانی عضویت را طی کند.

لاهوتی گفت: در شرایط کنونی ایران، عدم پیوستن به FATF به جز موارد خاص که نقل و انتقال و پرداخت حقوق سفارتخانه‌ها و پرداخت‌های عادی، سایر موارد با مشکلی مواجه نخواهد شد زیرا تجارت خارجی ایران به سیستم بانکی بین المللی متصل نیست.


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید