معاون وزیر صمت خبر داد؛

تخصیص ارز برای واردات توسط بانک مرکزی/موجودی کالاهای اساسی ۵ برابر پارسال است

کدخبر: ۳۲۷۱۴۴
اقتصادنیوز: معاون وزیر صمت گفت: بانک مرکزی مطابق با قانون بودجه، ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت تخصیص داد.
تخصیص ارز برای واردات توسط بانک مرکزی/موجودی کالاهای اساسی ۵ برابر پارسال است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، عباس قبادی، با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با همه توان و ظرفیت مجموعه‌های تولیدی بهداشتی و شوینده و اصناف در کنار دیگر دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول هفته گذشته و در شرایط خاص کنونی، مشغول خدمت رسانی بوده است.

وی به برگزاری جلسات ویژه با حضور وزیر صمت اشاره و اضافه کرد: تولید شبانه روزی محصولات بهداشتی، ممنوع کردن صادرات تجهیزات پزشکی از جمله ماسک، صفر کردن عوارض و تعرفه واردات کالاهای تجهیزات پزشکی، تسهیل ثبت سفارش محصولات بهداشتی و پزشکی از جمله اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.

قبادی با تاکید بر اینکه کمبود و نبود کالا نداریم، گفت: در این ایام که خریدهای احساسی انجام شده است در هیچ فروشگاهی نبود کالا نداشتیم. در طول هفته گزارش‌هایی را مبنی بر افزایش قیمت گوشت، قند و شکر داشتیم. مانند پارسال با محوریت ستاد تنظیم بازار استانی در کل کشور، ۲۲۲ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا با حضور ۲۵ هزار غرفه را تعریف کردیم و قرار بود این نمایشگاه‌ها تا ۲۵ اسفند به پایان برسند تا پس از آن اصناف فروش‌های خود را داشته باشند، اما با بیماری کرونا مصادف شد و ستاد مقابله با این بیماری ابلاغ کرد که در صورت امکان این نمایشگاه‌ها برای حفظ سلامت مردم برگزار نشود، بنابراین این نمایشگاه‌ها، امسال برگزار نمی‌شود. بنابراین سمت و سوی عرضه کالا را به سمت جشنواره‌های فروش، فروش‌های فوق العاده، اصناف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار شهرداری بردیم.

بانک مرکزی ارز وارداتی را تخصیص داد

به گفته این مقام مسؤول بانک مرکزی تقریباً مطابق با قانون بودجه، ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت تخصیص داد. در زمینه تولید هم آنچه مجموعه‌های تولیدی کشور مقرر کرده بودند که تحویل دهند انجام دادند، برای مثال پارسال میانگین تولید و جوجه ریزی تقریباً ۱۱۵ میلیون قطعه بود که این رقم اکنون به ۱۳۹ میلیون قطعه رسیده است. قیمت مرغ در ۹ ماه گذشته از قیمت مصوب ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان نه تنها بالاتر نرفته بلکه کمتر بوده است.
وی افزود: مردم هر قدر که می‌خواهند خرید کنند، اما خریدهایشان را به گونه‌ای مدیریت کنند که موجب سو استفاده کنندگان نشود.

کشفیات تجهیزات سلامت

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران هم با حضور در این برنامه گفت: بیشتر پرونده‌هایی که در ۱۰ روز اخیر با آن مواجه بودیم احتکار و گرانفروشی کالاهای سلامت محور مانند ماسک، مواد ضدعفونی کننده و دستکش بود.

وی با بیان اینکه حدود ۲ هزار مورد در ۶ روز گذشته به شعب سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران ارجاع شد، افزود: پنجشنبه حدود ۱۷۰۰ کارتن دستکش یکبار مصرف را در پنج کانتینر، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تایی دستکش، یک انبار سه میلیون عددی انواع ماسک و ژل‌ها و محلول‌های ضد عفونی کننده و مواد الکلی را در تهران کشف کردیم. در استان خراسان رضوی حدود ۱۰ هزار لیتر الکل سفید کشف شد. در دو استان مرزی، رقم چند میلیونی ماسک آماده صادرات غیرقانونی کشف و جلوی آن گرفته شد. در زمینه افزایش قیمت‌ها، گران فروشی ماسک، مواد شوینده، ضد عفونی کننده، گوشت قرمز و قند و شکر از جمله دیگر موارد بود.

گران فروشی مرغ نداشتیم / گوشت ۱۴۰ هزار تومانی تخلف است

این مقام مسؤول ادامه داد: تاکنون گران فروشی گوشت مرغ نداشتیم و در بسیاری از نقاط زیر قیمت مصوب بود. در شهرستان‌های استان تهران به تعداد کافی و حتی مازاد مورد نیاز دام سبک داریم و اگر اجازه کشتار آن‌ها داده شود قیمت گوشت گوسفندی حداکثر باید بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان باشد، اما متأسفانه در فضای کنونی و با مطرح شدن بیماری کرونا، عده‌ای از این فضا سو استفاده کردند. بر اساس گزارش‌ها، قیمت گوشت گوسفند هر کیلو بیش از ۱۲۰ و در برخی اوقات تا ۱۴۰ هزارتومان بوده و این تخلف است.

اسفنانی تاکید کرد: قیمت سازمان حمایت مبنای سازمان تعزیرات حکومتی و مازاد بر آن مصداق گران فروشی است و به صورت جدی با آن برخورد می‌شود. با عرضه فراوان، قیمت گوشت کاهش خواهد یافت. همزمان با بیماری کرونا، متأسفانه در برخی از داروخانه‌ها بر اساس گزارش‌ها، اقدام به عرضه نکردن و پنهان کردن ماسک و مواد مرتبط کردند. حدود ۵۰ هزار فقره ماسک و تجهیزات را از داروخانه‌ها کشف و اجبار به عرضه کردیم.

وی ادامه داد: بخشنامه‌ای از ناحیه اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شد که خرید و فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده را توسط داروخانه‌ها ممنوع کرد و این موضوع اشکالاتی را ایجاد کرد. اخیراً این مشکل حل و جلساتی در این باره برگزار و مقرر شد همه کالاهایی که کشف می‌شود به ستاد تعیین شده از سوی وزارت بهداشت عرضه شود و آن‌ها کالاها را از طریق مراکز تعیین شده در اختیار مردم قرار دهند.

اسفنانی درباره گرانی برخی میوه‌ها از جمله لیموشیرین و و لیموترش هم گفت: برخی از نگرانی‌های مردم برای سلامت، سواستفاده می‌کنند و ما هم برخورد می‌کنیم، اما همه دستگاه‌های مربوط از جمله وزارت جهاد کشاورزی باید تلاش کنند عرضه مورد نیاز را انجام دهند. داروخانه‌ها کمترین میزان تخلف را داشته اند، اما در برخی داروخانه‌ها افزایش قیمت ماسک را داشتیم.

گران فروشی لاشه گوسفند

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفت: در مورد گوشت دام سنگین مشکل خاصی نداشتیم، اما در مورد گوشت دام سبک با توجه به اینکه ورودی صنف رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها، یک چهارم شده است، آلایش گوسفند مانند قیمت جگر کاهش یافته و قیمت آن به قیمت گوشت گوسفند اضافه شده است و این یکی از علت‌های افزایش قیمت گوشت دام سبک و علت دیگر، سو استفاده است. بر اساس محاسبه سازمان حمایت، قیمت لاشه گوسفند بین ۹۲ تا حدود ۱۰۰ هزار تومان است و اکنون حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان گران فروشی می‌شود.

وی گفت: هفته آینده اوج عرضه کالاهاست و از ذخایر استفاده می‌کنیم و همچنین گوشت منجمد را برای کارکنان دولت به قیمت حدود ۴۰ هزار تومان عرضه می‌کنیم. عرضه نامحدود کالاها را آغاز کردیم و همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند به سازمان‌های مربوط از جمله پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی مراجعه کنند و به هر میزان کالا که بخواهند دریافت کنند.

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به صورت سه شیفته در حال تولید محصولات بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضد عفونی کننده هستیم و توزیع آن را وزارت بهداشت مدیریت می‌کند.

قبادی با اشاره به اینکه تولید امسال مرکبات در مقایسه با پارسال افزایش یافته است، افزود: فضای احساسی و شرایط خاص موجب شده است برخی فروشندگان تخلف کنند. حدود ۱۰۰ هزار تن سیب و پرتقال را برای بازار شب عید تدارک دیدیم و اگر لازم باشد از ذخایر برای تنظیم بازار استفاده می‌کنیم. امکانات کشور برای تولید ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده، سه برابر نیاز کشور است. کالاها به وفور تدارک و تأمین شده است و مردم نگران نشوند، شرایط کشور از نظر تأمین کالا ایده آل است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید