جزئیات تاثیر کرونا بر صادرات

کدخبر: ۳۳۰۸۱۷
اقتصادنیوز: نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روند صادراتی کشورهای جهان و به طور خاص ایران می‌گوید.
جزئیات تاثیر کرونا بر صادرات

به گزارش اقتصادنیوز پدرام سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد جهان اظهار کرد: همانطور که از قبل پیش‌بینی می‌شد با شیوع این ویروس، بسیاری از کشورهای دنیا تحت تاثیر قرار گرفتند و دولت‌ها مجبور به اندیشیدن تمهیداتی شده‌اند تا از این شرایط عبور کنند.

به گفته وی، در ایران نیز که شیوع این ویروس از ابتدای اسفند ماه قطعی شده و تعداد مبتلایان صعودی بوده است، قطعا این امر بر اقتصاد و صادرات کشور تاثیر خواهد گذاشت.

این فعال اقتصادی با اشاره به محدودیت‌های ترددی که در مرزهای مشترک ایران به وجود آمده، بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که صادرات را محدود کرده، کاهش ترددها در مرزهای مشترک و حتی مسدود شدن برخی از این مرزهاست که قاعدتا با طولانی شدن فرایند، می‌تواند بر صادرات اثر منفی بگذارد.

سلطانی با بیان اینکه نفت و محصولات پتروشیمی و نفتی، بخش قابل توجهی از صادرات ایران را به خود اختصاص می‌دهند، بیان کرد: شیوع کرونا، تاثیر منفی جدی بر بازار نفت گذاشته و قیمت آن را به یکی از پایین‌ترین سطوح خود در سال‌های اخیر رسانده است. از این رو میزان درآمد صادراتی ما نیز تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: می‌توان این طور تحلیل کرد که احتمالا با تداوم این شرایط صادرات ما از نظر وزنی کاهشی حدودا ۲۰ درصدی را تجربه می‌کند ولی از نظر ارزشی شاید در مدت شیوع کاهش به ۵۰ درصد نیز برسد.

نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه رفتار کشورها در قبال کرونا، بر سرنوشت صادرات اثری جدی خواهد گذاشت، بیان کرد: بخشی از صادرات ما مواد اولیه و ضروری است. امروز بسیاری از کشورها برای مقابله با کرونا، مرزهای خود را بسته‌اند یا محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند اما در بلندمدت با توجه به نیازی که برای این کالاهای ضروری دارند، شاید رفتار خود را تغییر دهند.

به اعتقاد سلطانی، کرونا احتمالا در یک بازه حداقل سه ماهه تجارت جهانی و صادرات ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد و پس از پایان این دوره می‌توان به شکل دقیق از اثرات این ویروس بر تجارت سخن گفت.

به گزارش ایسنا، با شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از کشورها مرزهای خود را بسته‌اند یا در مسیر صادرات و واردات محدودیت‌های جدی اعمال کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید