زیان بیشتر نفت آمریکا و روسیه از سقوط تقاضا

کدخبر: ۳۳۱۰۳۷
اقتصادنیوز: بانک گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرد تقاضا برای نفت سریعتر از روندی که همه انتظار داشتند، سقوط می‌کند و تولید نفت محصور در خشکی در آمریکا، روسیه و کانادا بیشترین میزان آسیب‌پذیری را دارد.
زیان بیشتر نفت آمریکا و روسیه از سقوط تقاضا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، تحلیلگران گلدمن ساکس از جمله جفری کوری و دامین کوروالین در یادداشتی نوشتند: در هفته جاری که اقدامات فاصله گذاری اجتماعی روی ۹۲ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی تاثیر می گذارد، مصرف نفت ۲۶ میلیون بشکه در روز معادل ۲۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. حداقل ۹۰۰ هزار بشکه در روز توقف تولید چاههای نفت اعلام شده و این رقم احتمالا هر ساعت بیشتر می شود.

گستردگی این تعطیلیها که هنوز مشخص نیست، احتمالا صنعت انرژی و ژئوپلیتیک آن را دچار تغییرات دائمی خواهد کرد. قیمت گریدهای نفتی که در خشکی تولید شده و به ساحل دسترسی ندارند منفی شده و احتمالا به دلیل تولید زیادی که باید متوقف شود، در بخش عرضه نفت شوک ایجاد خواهد کرد.

گرید نفتی "وسترن کانادین سلکت" که از ماسه نفتی آلبرتا تولید می شود، روز جمعه به رکورد اندک چهار دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید. در آمریکا گرید نفتی "اوکلاهاما سور" پنج دلار و ۷۵ سنت و "نبراسکا اینترمدیت" هشت دلار و "وایومینگ سوییت" سه دلار در هر بشکه معامله می شوند. حتی در بخشهایی از بازار نفت آمریکا قیمتها منفی شده است. "وایومینگ آسفالت سور" که برای تولید قیر استفاده می شود در اواسط مارس به منفی ۱۹ سنت در هر بشکه رسید.

گلدمن ساکس پیش بینی کرد نفت برنت احتمالا در محدوده ۲۰ دلار خواهد ماند زیرا گریدهای نفتی که در دریا تولید می شوند در مقایسه با نفتی که در آمریکا، کانادا و روسیه در خشکی تولید می شوند و باید از طریق خطوط لوله منتقل شوند، از وضعیت بهتری برخوردارند و تعطیلی تولید بر مبنای مکان چاههای نفتی نخواهد بود بلکه بر اساس لجستیک و دسترسی است.

تحلیلگران گلدمن ساکس اظهار کردند بحران فعلی بازار نفت باعث خواهد شد صنعت انرژی بالاخره به سازماندهی که به شدت نیاز داشت دست پیدا کند اما سخت گیری بازارهای سرمایه در خصوص تامین مالی پروژه های سوخت فسیلی ممکن است تامین سرمایه گذاری مورد نیاز برای احیای صنعت را با مشکل روبرو کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید