زلزله قیمتی نفت؛ صدها شرکت آمریکایی در صف ورشکستگی

کدخبر: ۳۳۳۹۸۵
اقتصادنیوز: شبکه سی ان ان بامداد روز سه شنبه پیش بینی کرد که در صورت سقوط بی‌سابقه قیمت نفت خام صدها شرکت آمریکایی ورشکسته خواهند شد.
زلزله قیمتی نفت؛ صدها شرکت آمریکایی در صف ورشکستگی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شبکه سی ان ان خبرداد، صنعت نفت آمریکا با یک سناریو روز رستاخیز رو به رو شده است و ویروس همه گیری کرونا موجب شده است که تقاضای نفت به سرعت کاهش یابد و هم اکنون دیگر در جهان فضای خالی برای ذخیره نفت وجود ندارد. 

در همین حال، روسیه و عربستان سعودی نیز با عرضه بیش از حد جهان را سرشار از نفت خام کرده‌اند. 

با کاهش قیمت نفت آمریکا به منفی ۳۷ درصد که در روز دوشنبه رخ داد، درآمد شرکت‌های نفتی ایالت متحده به صفر خواهد رسید. 

به گزارش سی ان ان، بسیاری از شرکت‌های نفتی آمریکا در زمان‌های خوب بدهی زیادی را به عهده گرفتند. اما با این شرایط برخی از آن‌ها قادر به خروج از این رکود تاریخی نخواهند بود. 

شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی مستقر در نروژ که وظیفه جمع آوری داده‌های بازار انرژی را بر عهده دارد، می‌گوید: در بازار نفت بشکه‌ای ۲۰ دلار، ۵۳۳ شرکت اکتشاف و تولید نفت آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ اعلام ورشکستگی خواهند کرد و در بازار نفت بشکه‌ای ۱۰ دلار شمار شرکت‌های ورشکسته به یک هزار و ۱۰۰ خواهد رسید. 

آرتم آبراموف رییس مرکز تحقیقاتی ریستاد انرژی گفت: در بازار نفت بشکه‌ای ۱۰ دلار، تقریبا هر شرکت تولید و استخراج نفتی آمریکا که دارای بدهی هستند با شرایط ورشکستگی (بخش ۱۱) یا در نظر گرفتن فرصت‌های راهبردی مواجهه خواهد شد. 

خبرگزاری رویترز دوشنبه شب گزارش داد که قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای تحویل در ماه می‌ (۱۲ اردیبهشت) به منفی ۳۷ دلار و ۶۳ سنت در هربشکه رسید. 

افت قیمت نفت آمریکا به منفی ۳۷ دلار به این معنی است که تولیدکننده‌های آمریکایی در قبال تحویل نفت نه تنها پولی از مشتریان نمی‌گیرند، بلکه همین میزان را هم به ازای هر بشکه می‌پردازند تا آن را تحویل گرفته و حمل کنند. 

همچنین براساس گزارش رویترز قیمت نفت آمریکا برای تحویل در ماه ژوئیه (خرداد/ تیر) با ۱۸ درصد کاهش به ۲۰ دلار و ۴۳ سنت کاهش یافته است. 

در همین ارتباط، نفت برنت دریای شمال نیز با ۹.۲ درصد کاهش به بشکه‌ای ۲۵ دلار و ۴۳ سنت رسیده است. 

برخی از کارشناسان مسائل نفتی اعلام کردند که سقوط قیمت نفت موقتی و تنها مربوط به ماه می‌ (اردیبهشت/ خرداد) است. 

منفی شدن قیمت نفت آمریکا برای تحویل در ماه می‌ناشی از این است که تأسیسات ذخایر نفت آمریکا در حال پر شدن است و نفت مازاد تولیدی این کشور نه فروخته می‌شود و نه قابلیت ذخیره‌سازی دارد و نگهداری آن به دردسری برای تولیدکننده‌ها تبدیل شده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید