زمان بازگشایی تالار‌های پذیرایی مشخص شد

کدخبر: ۳۴۱۳۱۹
​اقتصاد نیوز:‌یکی از مراکزی که در صف بازگشایی مشاغل پس از شیوع کرونا قرار دارد، تالار‌های پذیرایی است.

به گزارش اقتصادنیوز ، از زمانی که کرونا در جهان شیوع پیدا کرد، بسیاری از مشاغل تعطیل شدند. مراکزی که جزو پردرآمدترین مشاغل محسوب شده و با جذب سرمایه های بالایی امرار معاش می کردند.

در این بین سالن های مجالس با شدیدترین محدودیت ها همراه و تا همین روز گذشته تعطیل شدند.

پس از تعطیلات نوروزی بسیاری از مشاغل با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی شدند اما همچنان بسیاری دیگر در تعطیلات به سر می برند گویا این تعطیلات نوروزی برای این دسته از مشاغل تمامی ندارد.

یکی از مشاغلی که به تعطیلات نوروزی کشانده شده، تالارها هستند که همچنان در گیر و دار بازگشایی مانده اند. تعطیلی این دسته از اصناف سبب لغو مراسم‌های مختلف اعم از نامزدی و عروسی شد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های چند ماهه بسیاری زوج‌های جوان را با چالش‌های فراوان رو به رو کرد. از یک طرف استرس، بلاتکیفی و ناراحتی لغو مراسم عروسی و از طرف دیگر بیعانه‌های سنگینی که این زوج‌ها از چند ماه قبل برای رزرو سالن پرداخت کرده بودند منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای شده است.

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به آخرین وضعیت بازگشایی اصناف پر خطر، گفت: در حال حاضر تمامی صنوف از جمله مشاغل پر خطر بازگشایی شده اند به جز تالارهای پذیرایی که فعالیت آنها امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح خواهد شد و اعلام می شود می توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

به گفته این مقام مسئول، درخواست بازگشایی تمامی صنوف از جمله مشاغل پرخطر داده شده است و در حال حاضر تمامی صنوف از جمله قهوه خانه و سفره خانه ها نیز بازگشایی شده اند.

 چندی پیش خسرو ابراهیمی نیا رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی و تجهیز مجالس در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به آغاز فعالیت تالارهای پذیرایی و مجالس، گفت: بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تالارهای پذیرایی بعد از ۲ ماه تعطیلی، پس از تعطیلات عید فطر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

اما بعد از عید فطر همچنان با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد ادامه روند تعطیلی تالارهای پذیرایی بودیم.  حال موضوعی که وجود دارد برپایی مراسم های عروسی است که بسیاری از افراد دیگر اعتنایی به بازگشایی این اماکن ندارند و در منازل و باغ های پنهان مراسم های خود را می گیرند موضوعی که می توان رعایت پروتکل های بهداشتی را زیر سوال ببرد.

این مقام مسئول در خصوص بازگشایی مشاغل پرخطر، گفت: قرار بر این بود که بعد از عید فطر تالارهای پذیرایی بازگشایی شوند اما متاسفانه پس از آن، این مشاغل در تعطیلی کامل به سر بردند. حال قرار بر این بود که امروز زمان بازگشایی این مشاغل مشخص شود اما همچنان بسته هستند و منتظر هستیم تا ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری لازم را بگیرد.

رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی و تجهیز مجالس  با بیان اینکه در حال حاضر تالارهای پذیرایی در بدترین شرایط هستند، گفت: با وجود خسارت مالی بسیار زیاد از تعطیلی تالارها اما همچنان تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. تالارها با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کردند و مشکلی در شیوع کرونا ندارند.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر همچنان تالار ها تعطیل باشند شاهد برگزاری جشن ها و مهمانی ها در منازل خواهیم بود که اینگونه بیشتر شاهد انتشار ویروس کرونا خواهیم بود چراکه دیگر پروتکل های بهداشتی رعایت نخواهد شد و نظارتی بر آنها وجود ندارد.

 ابراهیمی نیا با بیان اینکه با وضعیت ناخواسته‌ای که به وجود آمده و تعطیلی تمام تالار‌ها، مشکلات عدیده‌ای برای مالکان و مدیران این رسته شغلی ایجاد شده است، گفت: تعدادی از این تالار‌ها و باغسرا‌ها به صورت اجاره‌ای هستند، مدیران این واحد‌ها به امید کسب درآمد و گذران زندگی مبادرت به این کار کرده‌اند.

به گفته این مقام مسئول، متاسفانه با تعطیلی این تالار‌ها و باغ تالار‌ها تعداد زیادی به اتحادیه ها مراجعه و درخواست ابطال پروانه داشته‌اند که با توضیحات و راهنمایی و صبر و بردباری و تماس با مالکین این واحد‌ها توسط هیئت مدیره درخواست مساعدت و بخشش قسمتی از اجاره شد که مورد موافقت همکاران قرار گرفت و تعدادی نیز پروانه خود را باطل کرده‌اند.

مدیر یک باغ تالار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص تعطیلی باغ تالارها و برگرداندن هزینه رزروی ها،گفت: تعطیلی مراسم‌ها از ۱۵ اسفند تاکنون که اوج کار ما محسوب می‌شود چه به لحاظ تعطیلی و مناسبات تقویمی و چه به دلیل شرایط آب و هوایی تمامی شب‌های ما یعنی چیزی در حدود ۶۰ مجلس رزرو شده بود.

او ادامه داد: هر مجلس هم حداقل ۱۰ تا ۱۵ میلیون میلیون بیعانه داده بودند. ما این هزینه را صرف خرید مواد آشپزخانه مانند برنج، مواد اولیه و تجهیزات سالنی و حقوق پرسنل کرده‌ایم. اصلا قدرت بازگرداندن این عدد را نداریم. همیشه قاعده بر همین بوده که با بیعانه مشتری خرید می‌کردیم و با تسویه حساب مشتری بعدی هزینه‌ها را پرداخت کرده‌ایم.

او گفت: حالا به یک باره این میزان بیعانه را بازگرداندن در حالی که درآمدی هم نداریم غیر ممکن است. در دفتر تالار هر روز دعوا و داد وبیداد است. زوج‌های جوان به دنبال پول خود می‌آیند. می‌گویند برو خانه و ماشین بفروش پولمان را بده. مگر خانه و ماشین من کفاف چند مشتری را می‌دهد؟ فوقش بیست تا مشتری؟ زن و بچه‌ام چه باید بکنند؟ بد مخمصه‌ای گیر کرده‌ایم. اجاره باغ را هم شش ماه زودتر پرداخت کرده‌ایم. یک ماه حقوق و دستمزد پرسنل هم عقب است.

مدیر این تالار پذیرایی گفت: از روزی که رستوران‌ها بازگشایی شده‌اند ما شاهد برپایی بسیاری مراسم‌های عقد و عروسی و ترحیم در رستوران‌ها در فضای سربسته هستیم آن هم به قول خودشان بدون رعایت فاصله اجتماعی، اما این که فلسفه بسته ماندن تالار‌ها و باغ تالار‌ها که اکثرا در فضای باز مستقر هستند چیست ما هم نمی‌دانیم.

به گفته اتاق اصناف، ستاد ملی کرونا به زودی در این زمینه تصمیم گیری خود را در قالب دستور العمل‌ها و اجرای پروتکل‌های بهداشتی اتخاذ خواهد کرد. بنابراین تا قبل از اعلام ستاد ملی کرونا و تدوین، دستور العمل‌های مسائل بهداشتی باید رعایت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید