رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد:نشانه های آرامش در بازار ارز

کدخبر: ۳۴۱۶۵۹
اقتصادنیوز: رییس کل بانک مرکزی گفت: بازار ارز و پول سیگنال های مثبتی از بهبود وضعیت اقتصادی می دهند .
رییس کل بانک مرکزی تشریح کرد:نشانه های آرامش در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت:در اواسط اردیبهشت ماه، اعلام کردم: «شرایط دشوار است. لیکن،روند در حال بهبود بوده و قابل مدیریت و ثبات نیز قابل اعاده است ».امروز و بعد از ۲۰روز از آن نوشته،تأیید و تأکید میکنم که: 

۱-در بخش تأمین ارز ، برای واردات کالاهای اساسی، دارو و مواداولیه و ضروری کشور، ازطریق روشهای مختلف چهارگانه اعلامی بانک مرکزی، شرایط به وضعیت عادی خود برگشته است. بطوریکه دراین مدت بیش از ۴/۵میلیارد دلار برای انجام واردات تأمین شده است. طبعاً،بازار از شرایط ایجاد شده در سامانه نیما و دیگر روشهای تأمین ارز و نیز اقدامات در دست اجرا ، به تدریج متأثر خواهد شد.

۲-دربخش ریال، برای تأمین کسری بودجه در دومرحله حراج اوراق بدهی دولت ، ۱۰٫۰۰۰ میلیارد تومان با نرخ سودسالانه ۱۵درصد به فروش رفت. با این اقدام بدون افزایش پایه پولی و با استفاده از نقدینگی موجود ، بودجه دولت تأمین مالی شد. در هفته های آینده این حراج ها ادامه خواهد داشت.

۳- شاخص بهای تولید کننده در اردیبهشت ماه، درمقایسه با ماه پیش از آن، ۰.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است. این یک شاخص پیش نگر تورم است و نشان از کاهش شتاب تورم دارد. بانک مرکزی مصمم به ساز و کار هدف گذاری تورمی است.لذا، سیاستهای پولی متناسب با آن را اعمال خواهد کرد.

photo_2020-06-08_22-30-36

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید