سقوط ناگهانی شاخص دلار رقم می‌خورد؟

کدخبر: ۳۵۲۶۳۳
اقتصادنیوز: درحالی که امیدوار به صعودی شدن طلا به تاثیر از سیاست های انبساطی فدرال رزرو تقویت شده که برخی از سقوط ناگهانی شاخص دلار در بازارهای جهانی خبر میدهند.
سقوط ناگهانی شاخص دلار رقم می‌خورد؟

به گزارش اقتصادنیوز دنیای اقتصاد نوشت: طلا یک روز پس از رکوردشکنی تاریخی، به سمت هزاره سوم یورش برد؛ هر چند که فعلا ناکام ماند. اونس طلا که روز دوشنبه سقف ۱۹۴۵ دلار را ثبت کرده بود، دیروز سقف جدید ۱۹۸۱ دلاری را ثبت کرد. با این حال ۸ روز صعودی بی‌وفقه و حرکت از کف ۱۸۱۰ تا قله ۱۹۸۱ دلار، فلز گرانبها را وادار به استراحت تا سطح ۱۹۱۰ دلاری کرد. اما به‌نظر می‌رسد ادامه تنش‌های آمریکا و چین، وضعیت نامعلوم اقتصادهای بزرگ و تمدید پمپاژ نقدینگی به اقتصاد آمریکا، شانس رکوردزنی بیشتر را زنده نگه داشته است.

طلا روز دوشنبه تاریخ‌ساز شد و توانست از سقف تاریخی خود عبور کند در معاملات روز سه‌شنبه نیز نوسانات زیادی را رقم زد و دو روی متفاوت از خود نشان داد. طلا در معاملات ابتدای روز، اولین یورش جدی خود را به‌سوی قیمت ۲ هزار دلاری رقم زد. به نظر می‌آید در دومین روز معاملاتی هفته، ترکیب دو عامل در ابتدای روز توانست سبب افزایش مجدد ارزش فلز زرد شود.

ادامه‌دار شدن تنش‌های میان آمریکا و چین و نگرانی سرمایه‌گذاران از تاثیر این تنش‌ها بر اقتصاد جهانی که این ماه‌ها به دلیل شیوع کرونا اصلا وضعیت خوبی ندارد در کنار امید به اینکه فدرال رزرو در نشست این هفته همچنان سیاست‌های انبساطی را ادامه خواهد داد، علت افزایش قیمت طلا تا سطح بی‌سابقه ۱۹۸۱ دلاری شد و طلا توانست قله جدیدی را در تاریخ به ثبت برساند. اما از سوی دیگر، عامل محدود کننده طلا، افزایش ارزش شاخص دلار آمریکا پس از هفت روز متوالی کاهشی بود.

در هفت روز قبل از روز سه‌شنبه، طلا روندی صعودی داشت و شاخص دلار روندی نزولی و در روز سه‌شنبه جهت حرکت این دو بازار موازی با هم عوض شد. ارزش شاخص دلار در برابر پنج ارز معتبر دنیا، در حالی که تا ۵۴/ ۹۳ واحد پایین آمده بود، روز سه‌شنبه با افزایش ۱۸/ ۰ درصدی به ۷/ ۹۳ واحد رسید. همچنین روز سه‌شنبه فدرال رزرو اعلام کرد که برنامه حمایتی وام‌های اضطراری که قرار بود تا  آخر ماه سپتامبر به پایان برسد، تا پایان سال‌جاری میلادی تمدید شده است. با این تصمیم، به‌نظر می‌رسد فدرال رزرو هنوز در مسیر سیاست‌های انبساطی خود مصمم است.

کاهش طلا موقتی است؟

با اینکه افزایش دلار توانست به کمک تصحیح قیمتی، روند رو به رشد ارزش اونس را در روز گذشته متوقف کند، اما تحلیلگران بازار معتقدند که هیچ تفاوتی در متغیرهای بنیادی صعود قیمت طلا ایجاد نشده است. در حقیقت مشکلاتی مانند افزایش تنش‌های میان آمریکا و چین، ایجاد موج جدیدی از مبتلایان به کرونا و مشکل بدهی‌ جهانی تاثیر بلندمدتی در بازارها خواهند داشت و راه‌حل سریعی برای آنها وجود ندارد.

از طرفی با توجه به تصویب بسته‌های حمایتی گسترده در ایالات متحده توسط کاخ سفید و فدرال رزرو، عرضه پول در این کشور به میزان بی‌سابقه‌ای بالا رفته است و حتی همچنان احتمال کاهش ارزش دلار  وجود دارد. در حقیقت در صورتی که دلار مجددا وارد روند کاهشی شود، می‌توان انتظار بازگشت اونس جهانی به مسیر صعودی خود و حرکت مجدد به سوی مرز مهم ۲ هزار دلاری را داشت.

علت افزایش قیمت دلار در روز سه‌شنبه هم مکث بازارها برای مخابره اخبار جدیدتر درباره سرنوشت و جزئیات بسته‌ حمایتی دولت آمریکا بود.

تصحیح رشد شتابان

از طرفی برخی از کارشناسان بر این باورند که حتی در صورتی که دلار در روز سه‌شنبه صعودی نمی‌شد باز هم انتظار کاهش قیمت طلا در روز گذشته وجود داشت. طلا در هشت روز معاملاتی به طور متوالی، صعودی پرسرعت را تجربه کرده و در طول این هشت روز از قیمت ۱۸۰۰ دلار توانسته بود تا ۱۹۸۱ دلاری جهش داشته باشد.

افزایش قیمت با چنین رشد شتابانی نه فقط در بازار طلا، بلکه در هر بازار دیگری نیز اتفاق بیفتد، احتمال توقف و حتی بازگشت قیمتی در آن بازار وجود خواهد داشت. اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران که در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید طلا کرده بودند، با توجه به سود قابل توجه به دست آمده، سعی در حفظ سودهای خود دارند. این عامل هم می‌تواند سبب چربیدن عرضه به تقاضای طلا شود.

نشست فدرال رزرو

مهم‌ترین خبر تاثیرگذار بر بازارها در هفته جاری، اخبار مربوط به نشست دو روزه فدرال رزرو است که امروز به انتها می‌رسد. تحلیلگران انتظار دارند در جلسه این هفته فدرال رزرو، همچنان این نهاد سیگنال‌های انبساطی را به بازارها مخابره کند که نتیجه آن پایین‌ماندن نرخ بازده اوراق قرضه این کشور است. در این صورت، این موضوع می‌تواند مجددا به بازگشت طلا به مسیر صعودی در میان‌مدت کمک کند. در حقیقت با پایین ماندن نرخ اوراق قرضه، هزینه-فرصت نگهداری طلا کاهش پیدا می‌کند، و همین موضوع سبب افزایش تقاضا برای این پناهگاه امن دارایی می‌شود.

تمدید پمپاژ پول در آمریکا

روز سه‌شنبه فدرال رزرو اعلام کرد: مقامات این نهاد تصمیم گرفته‌اندبرنامه وام‌های اضطراری را به مدت سه‌ماه دیگر تمدید کنند. در حالی‌که قرار بود این برنامه حمایتی تا پایان سی‌ام سپتامبر، به پایان برسد، شورای حکام فدرال رزرو رای به تمدید سه‌ماهه این برنامه، یعنی تا پایان سال جاری میلادی داد.

در بیانیه فدرال رزرو آمده است که این تمدید سه‌ماهه، در راستای اطمینان از حمایت تسهیلات ویژه برای کمک به اقتصاد در روند ریکاوری از بحران کووید-۱۹ در نظر گرفته شده است. هدف برنامه وام‌های اضطراری فدرال رزرو، بسترسازی برای ثبات و بهبود عملکرد بازارها و تسهیل جریان اعتباری و پولی به خانواده‌ها، کسب‌وکارها و دولت‌های ایالتی و محلی است.

با این حساب، فدرال رزرو گامی دیگر در راستای اقدامات انبساطی خود برداشت؛ موضوعی که به دلیل افزایش تزریق نقدینگی به اقتصاد خبری خوب برای طلا محسوب می‌شود. با افزایش ورود نقدینگی به بازارها و افزایش تورم، سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی خود اقدام به خرید بیشتر فلز زرد خواهند کرد.

خطر سقوط ناگهانی دلار

یکی از مدیران ارشد سابق صندوق بین‌المللی پول می‌گوید خطر سقوط دلار از جایگاه ارز غالب جهانی به علت بدهی بالای دولت آمریکا وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ژو مین، یکی از مدیران ارشد سابق صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: خطر سقوط دلار از جایگاه ارز غالب جهانی به علت بدهی بالای دولت آمریکا وجود دارد.

این هشدار در حالی داده شد که ایالات متحده خود را آماده می‌کند تا دومین بسته نجات کرونا را ارائه کند.

کنگره در حال مذاکره برای تصویب بسته مالی یک تریلیون دلاری جدیدی است که قرار است در ادامه بسته‌های قبلی که بیش از ۲ تریلیون دلار بودند، برای اقتصاد آمریکا خرج داشته باشد. آقای ژو که قبلا بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ معاون رئیس صندوق بین‌المللی پول بود، می‌گوید: درحالی‌که فدرال‌رزرو آمریکا به سیاست‌گذاری فعال تسهیل کمی (چاپ دلار در ازای خرید اوراق قرضه از بازارها) ادامه می‌دهد، ریسک اینکه به یکباره اعتماد به دلار از بین برود، در حال افزایش است.

ژو مین در حال حاضر رئیس موسسه ملی تحقیقات مالی در دانشگاه تسینگوای پکن است. ژو در مصاحبه با سوز چاینا مورنینگ پست گفت: نگرانی کنونی این نیست که آیا ارزش دلار در کل ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت یا خیر، بلکه نگرانی ما این است که سقوط ارزش دلار در یک رخداد ناگهانی اتفاق بیفتد که باعث سقوط بازارهای مالی جهان شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید