اثر موج دوم کرونا بر بازار نفت

کدخبر: ۳۵۳۱۲۴
اقتصادنیوز:تداوم کاهش ۷/ ۹ میلیون بشکه‌ای نفت در جولای (که طبق توافق باید در ژوئن به محدوده هفت میلیون بشکه در روز وارد می‌شد) از سوی اوپک و متحدانش کمک زیادی به نفت کرد تا قیمت‌ها از سطوح زیر صفر در آوریل بازگردند.
اثر موج دوم کرونا بر بازار نفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  بلومبرگ،  اوپک پلاس در حالی این خدمت را به بازار ارائه کرده است که حالا با قطع این کمک و وارد شدن تولید به محدوده ۷ میلیون بشکه در روز، بازار در برهه‌ای خطرناک قرار گرفته است زیرا همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در دنیا، قرار است تولیدات اوپک پلاس افزایش پیدا کند.   شیوع کرونا به ویژه در آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا، شرایط را پیچیده‌تر کرده است. معاملات آتی نفت خام آمریکا روز پنج‌شنبه ۳/ ۳ درصد کاهش پیدا کرد. هرچند این میزان افت در معاملات روز گذشته بهبود پیدا کرد اما همچنان نمی‌توان از خبری که باعث این میزان کاهش شد، چشم‌پوشی کرد. خبر منتشر شده این بود که اقتصاد ایالات متحده آمریکا در پی شیوع ویروس کرونا از رکودی عمیق رنج می‌برد که از ۱۹۴۰ به این سو بی‌سابقه بوده است. انتشار اخباری از این دست در کنار بازگشت بخشی از تولیدات اوپک پلاس سیگنال افت قیمت‌ها را به بازار ارسال می‌کند. اما این سیگنال کوتاه مدت خواهد بود.   این چیزی است که ایمان ناصری، رئیس بخش خاورمیانه موسسه مشاوره نفت و گاز FGE نیز به آن اشاره می‌کند. به گفته این کارشناس، بازگشت یک میلیون بشکه‌ای تولیدات اوپک پلاس به بازار حتما فشار رو به پایین بر قیمت‌ها خواهد داشت. اما جدا از این اتفاق، به دلایل بنیادی پیش از این انتظاری وجود داشته است که در ماه آگوست قیمت‌ها کاهش پیدا کنند. دلیل آن هم این بوده که انتظار می‌رفته روند تخلیه ذخایری که در ماه‌های آوریل و می ساخته شده‌اند، کند شود. به گفته ناصری یکی از عوامل کند شدن تخلیه این ذخایر بازگشت همین یک میلیون بشکه است و در کنار آن کند شدن تقاضا هم اثر دارد.

پیش‌بینی این کارشناس این است که در هفته‌های آینده نفت احتمالا با ورود به محدوده زیر ۴۰ دلار به سمت ۳۵ دلار برود اما با شروع فصل پاییز و بازگشت تقاضا و همچنین کمرنگ شدن احتمالی کرونا، قیمت‌ها بار دیگر به سمت ۴۵ دلار حرکت خواهند کرد و تا پایان سال احتمالا به ۵۰ دلار هم خواهد رسید. با این حال این روند بستگی زیادی به رشد تقاضا و موج دوم کرونا خواهد داشت. موسسات نفتی از جمله FGE فعلا موج دوم را به شکلی که فشاری شدید روی تقاضا بگذارد نمی‌بینند. زیرا در موج دوم اگرچه تعداد مبتلایان و جان‌باختگان افزایش خواهد یافت اما بحثی که برای تقاضا مهم است، اجرای قرنطینه‌های سراسری از سوی دولت‌ها است که به نظر نمی‌رسد مانند موج دوم با جدیت دنبال شود. به این ترتیب اگرچه آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد روند پایین آمدن تعداد مبتلایان کرونا در برخی نقاط دنیا از جمله آمریکا کند شده است، اما با این حال اقدامات دولت‌ها برای اجرای محدودیت‌های سراسری که منجر به کاهش تقاضا شده بود، مانند ماه‌های قبل با جدیت دنبال نمی‌شود. به همین علت انتظارها بر بهبود بازار نفت است، هرچند بهبودی شکننده.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید