سیتی‌بانک تشریح کرد؛ چشم انداز قیمت طلا در ماه‌های آینده

کدخبر: ۳۵۴۶۵۶
اقتصادنیوز: به دنبال عبور طلا از مرز ۲هزار دلار در هفته جاری، اقتصاددانان سیتی گروپ به طور دقیق در مورد نیروی محرک پشت اوج گیری فلز گرانبها و پیام‌های این افزایش قیمت توضیح دادند.
سیتی‌بانک تشریح کرد؛ چشم انداز قیمت طلا در ماه‌های آینده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، سی‌ان‌بی‌سی نوشت، قیمت لحظه‌ای طلا که هم اکنون حوالی 2034 دلار به ازای هر اونس نوسان می‌کند، در هفته جاری بیش از ۴درصد افزایش یافت و خود را برای نهمین هفته متوالی رشد آماده می‌کند؛ روندی که طولانی‌ترین دوره افزایش قیمت متوالی هفتگی این فلز از سال ۲۰۰۶ محسوب می‌شود.

در حالیکه هنوز در مورد رسیدن طلا به ۳هزار دلار ابهاماتی وجود دارد، اقتصاددانان در سیتی بانک در یادداشتی اعلام کردند که به اعتقاد آنان طلا در سه ماهه جاری می تواند به ۲۱۰۰ دلار به ازای هر اونس رسیده و ظرف ۶ تا ۱۲ ماه آتی ۲۳۰۰ دلار را رد خواهد کرد.

با این حال، آنان توضیح دادند که افزایش قیمت طلا برخلاف تصور برخی افراد و محرک‌های بانک های مرکزی و رشد اعتباری بخش خصوصی، این افزایش قیمت هشداردهنده «انفجار تورم» نیست.

این اقتصاددانان تحت هدایت «کاترین مَن» معتقدند: تئوری پولی تورم با تئوری‌های خرد بازار کار و بازار تولید جایگزین شده و پیش بینی بازار از ریسک تورمی پایین است بنابراین طلا هشداری مبنی بر افزایش تورم نیست.

صعود طلا علاوه بر این نشانه این نیست که دلار به عنوان «ذخیره ارزی پیشتاز در سطح جهان» قدرت خود را از دست می‌دهد.

این اقتصاددانان می گویند که اگرچه برخی مدعی هستند که افزایش قیمت طلا بدنبال کاهش ارزشش دلار رخ داده است، «هیچ ارز یا هیچ کشوری آمادگی و یا تمایلی برای پذیرفتن نقش دلار را ندارد.»

در واقع، تامین کلا دلار توسط فدرال رزرو برای کشورها از طریق سوآپ ارزی، موضع اسکناس سبز آمریکا را به عنوان ارز ذخیره جهان تحکیم کرده است.

در ادامه یادداشت سیتی بانک آمده است: حتی اگر دلار در حال حاضر از حیث ارزش نسبت به دلار کم ارزش تر باشد، ارزها دیگر نیز همین وضعیت را دارند و این یعنی  امتیاز و برتری فاحش دلار نسبت به باقی ارزها همچنان پابرجا است.

در کانون این یادداشت، اقتصاددانان سیتی بانک گفته اند که افزایش بهای طلا تحت تاثیر تسهیل پولی بانک‌های مرکزی رخ داده که خود به منفی شدن منحنی بازده منجر شده است؛ یعنی سودی که سرمایه گذاران از طریق اوراق قرضه دریافت می‌کنند برابر یا کمتر از نرخ تورم بوده و این موضوع «هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بهره‌ای همچون طلا را کاهش می‌دهد.»

با این وجود، آنها در ادامه اضافه کرده اند که تمامی فاکتورهای مذکور در تدارم روند صعودی طلا نقش دارند.

«گای فاستر» رییس واحد تحقیقات در موسسه  Brewin Dolphin معتقد است که محرک اوج گیری طلا بازده واقعی منفی است و این یعنی «انتظار بازار از مسیر حرکت تورم با مسیر حرکت نرخ بهره ارتباط دارد و مشکل اینجا است که فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی به دلیل افزایش نرخ بیکاری، قادر نخواهند بود تا نرخ بهره را افزایش دهند حتی اگر تورم شروع به افزایش کند.

فاستر در ادامه گفت که منطقی است اگر انتظار داشته باشیم نرخ تورم به حوالی ۳درصد افزایش یابد؛ اتفاقی که البته برای سرمایه گذاران بهترین بخش بازده منفی سه درصد است. در چنین شرایطی، می‌توانید انتظار داشته باشید که طلا بی نهایت خوب عمل کند.

  •  
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید