بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح چگونه ادغام می‌شوند؟

کدخبر: ۳۵۵۰۴۶
اقتصادنیوز: ادغام پنج بانک و موسسه مالی وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، جزو مهم‌ترین طرح‌های تحول نظام بانکی به شمار می‌رود که در دولت دوازدهم به سرانجام رسیده، بخشی مهم از فرایند ادغام مربوط به آماده‌سازی سامانه‌های فنی و مالی بانک‌های مختف با یکدیگر است.
بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح چگونه ادغام می‌شوند؟

به گزارش اقتصادنیوزبه نقل از  ایرنا، طرح ادغام ۵ بانک و موسسه مالی نظامی در بانک سپه با هدف ساماندهی شبکه بانکی کشور از اواخر سال ۹۷ آغاز شده و گام به گام در حال اجراست.

بر اساس این طرح، بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام می‌شوند که روند ادغام آنها در مراحل پایانی قرار دارد.

در روزهای میانه تیرماه، گام اول مهاجرت بانک سپه به سامانه جدید بانکداری متمرکز برداشته شد. فرایند دو ساله ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه نیز با راه‌اندازی سامانه واسط ادغام (ESB) یک گام دیگر به سوی نهایی شدن برداشته است.

در همین راستا «فرهنگ فرزان» مدیر پروژه راه اندازی سامانه ادغام بانک نظامی در بانک سپه در گفت‌وگو با ایرنا تحقق این پروژه‌ را گامی مهم به سمت بانکداری باز عنوان کرد.

 وی در خصوص راه اندازی سامانه جدید بانک سپه تاکید کرد: با ارتقای سامانه متمرکز در سطح بانک و شعب، سنگین ترین پروژه تاریخ نرم‌افزاری بانکی کشور انجام شد.

 فرزان در ادامه به مسئله ادغام بانک های نظامی در بانک سپه پرداخت و گفت: ادغام بانک‌ها و موسسات وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه اواخر سال ۱۳۹۶ از سوی بانک مرکزی رسماً اعلام و در سال‌های۹۷ و ۹۸ وارد فاز اجرایی شد.

وی اضافه کرد: تاکنون با برگزاری مجمع دو بانک حکمت ایرانیان و مهر اقتصاد در ۱۰ و ۱۲ خردادماه، به طور رسمی انحلال این دو بانک تصویب و مقدمات ادغام آن‌ها فراهم شد.

فرزان ادامه داد: در سال ۹۸ نیز تولید و طراحی سامانه نرم‌افزاری ESB ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه آغاز شد.

مدیر پروژه ادغام بانک سپه با اشاره به مشکلات اجرای این طرح، گفت: اولین چالش جدی پروژه به چند وجهی بودن آن و حضور چند بازیگر در آن بر می گشت، اما چالش بعدی این بود که مشتریان واحدهای ادغامی چگونه و از چه بستری خدمات بانکی قبلی را در تمامی شعب بانک سپه نوین دریافت کنند.

وی اضافه کرد: هیچ سامانه‌ای برای ارائه خدمت به مشتریان وجود نداشت و نیاز به توسعه راهکار جدید به شدت احساس می‌شد. به همین دلیل، سامانه‌ واسط بانکی که هر یک از بانک‌های ادغامی برای ارائه سرویس‌های مشخص به درگاه متمرکز این سامانه واسط متصل می‌شوند، ایجاد شد.

مدیر پروژه ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه خاطر نشان کرد: این درگاه متمرکز، وظیفه انتقال امن پیام‌های مالی بین سامانه‌ها را بر عهده دارد.

فرزان با بیان اینکه آخرین بخش چالش‌ها مربوط به ملاحظات اجرایی، آموزشی و فرهنگی بود، گفت: تمامی شعب ناگهان با سیستم جدیدی روبه‌رو می‌شوند و در شرایطی که دو سیستم دارند باید به یک سری مشتری‌ها از طریق سیستم جدید و به مشتریانی که از بانک‌های دیگر می‌آیند از طریق سیستم قبلی خدمت بدهند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات ایجاد سامانه‌ جدید یا ادغام چند سازمان با یکدیگر این است که همه با فرهنگ سازمانی جدید بتوانند خود را تطبیق دهند.

فرزان درباره خدمان سامانه واسط ادغام یا ESB افزود: این سامانه به پرسنل شعبه‌های بانک‌های ادغامی کمک می‌کند تا در دوران گذار و ادغام بانک‌ها در بانک سپه، بدون مشکل و دغدغه عملیات‌های بانکی پرکاربرد را برای مشتریان خود انجام دهند.

وی اضافه کرد: در واقع، نکته مهم این است که مشتری به هر یک از شعبه‌های بانک‌های ادغامی برود، بتواند خدمات بانکی را دریافت کند و نیازی به حضور در همان بانک اولیه قبل از ادغام نباشد.

مدیر پروژه ادغام بانک‌های نظامی اظهار داشت: مدیر پروژه ادغام بانک سپه درباره آینده این پروژه نیز گفت: ESB یا سامانۀ واسط ادغام از چند جهت قابل توسعه است؛ یکی از نظر خدمات و سرویس‌هایی که روی آن وجود دارد و سعی شده است که عمدۀ فعالیت‌های عادی مشتریان در سامانه پیش‌بینی شوند.

فرزان گفت: اما نکته مهم دیگر این‌که چند سال است بحث بانکداری باز و API Banking به میان آمده و خیلی از بانک‌ها، مجموعه‌ها و شرکت‌ها روی آن مانور می‌دهند. به اعتقاد من پروژۀ ESB ادغام و سامانۀ واسط شعب ادغامی، می‌تواند بهترین و پراستفاده‌ترین تجربه در زمینۀ API «بنکینگ» باشد.

وی یادآور شد: بسیاری از سرویس‌هایی که بانک‌ها و شرکت‌ها فکر می‌کردند که استفاده دارد، وقتی در مقیاس‌های بالاتری به اجرا در آمدند نیاز به اصلاحاتی دارند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای جدی‌تر باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید