«اقتصادنیوز» بررسی می‌کند

ناامیدی بازارها از گشایش اقتصادی؟

کدخبر: ۳۵۵۱۱۵
واکنش اولیه بازارها به خبر گشایش اقتصادی، چندان امیدوارکننده نبوده است؛ حداقل در معاملات شبانه.
ناامیدی بازارها از گشایش اقتصادی؟

به گزارش اقتصادنیوز، دیشب سکه و دلار روندی افزایشی را در پیش گرفتند و باید دید بورس تهران امروز چه واکنشی خواهد داشت. 

تشدید انتظارات افزایشی در دلار

دلار دیروز شبانه‌روز پرتلاطمی را طی کرد. با اینکه ابتدای دیروز پیش‌بینی می‌شد نرخ دلار به کانال 20 هزار تومان بازگردد، اما اسکناس آمریکایی در برخورد با مرز 21 هزار تومانی با حمایت قابل توجهی همراه شد و به مسیر افزایشی بازگشت. البته این سیر افزایشی تا غروب، تا محدوده 21 هزار و 850 تومان پیش رفت. در واقع سیر افزایشی دلار موجب تغییر کانال نشده بود. با این حال با نزدیک شدن به شب، و اعلام رسمی وعده گشایش اقتصادی دولت که همان فروش نفت به مردم بود، روند بازار دگرگون شد و در معاملات شبانه نرخ وارد کانال 22 هزار تومان شد و تا 22,250 تومان هم بالا کشید. معاملات پشت‌خطی حاکی از آن است که همچنان انتظار افزایش در نرخ دلار وجود دارد. احتمالا امروز دلار به سطح 22,500 تومان حمله کند. واکنش منفی بازار به وعده گشایش اقتصادی، هم نشان داد که دولتمردان در بعد تبلیغاتی زیاده‌روی کرده‌اند و هم اعتبارشان صدمه خورده است، چرا که بازار انتظار بیشتری از این همه تب و تاب داشته است. 

اما یک سری از معامله‌گران دلار، در انتظار یک خبر مهم هستند. پس از تلاش‌های بی‌وقفه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، قرار است پیش‌نویس قطعنامه آمریکا امروز در شورای امنیت به رای گذاشته شود. این خبر نیز می‌تواند امروز در تعیین جهت دلار نقش بازی کند. 

6xJy5k5IWGnz

سکه نیز دیروز وابسته به دلار حرکت کرد و با اینکه برخی پیش‌بینی ورود سکه به زیر کانال 10 میلیون تومان را می‌کردند اما این سطح به خوبی حمایت شد. سکه هم دیشب، در معاملات پش خطی تا مرز 11 میلیون تومان بالا رفت. آخرین قیمت رسمی سکه در محدوده 10 میلیون و 500 هزار تومان در روز گذشته ثبت شد، اما اگر قرار باشد که جو دلار به سکه منتقل شود، سکه هم امروز می‌تواند در قالب رسمی به مرز 11 میلیون حمله  کند. اما شاید یک مانع در این راه وجود داشته باشد؛ اونس طلا در بازارهای جهانی روندی نسبتا کاهشی را پیش گرفته و تا مرز 2016 دلار نیز افت کرده است. در این عدد، سکه دارای حباب منفی 600 هزار تومانی است. افزایش بهای سکه می‌تواند از حباب بکاهد، اما همانطور که در روزهای گذشته دیده شده، سکه به حباب‌های قطور خو گرفته است. از اینرو، افزایش بهای سکه به دلیل پر کردن حباب سناریو محتملی نیست. با این حال، تحلیلگران بازار جهانی معتقدند که اونس نیز در حال ساختن یک کف و شروع دوباره راند صعودی است. اگر این سناریو تحقق یابد، سوخت قیمت سکه هم از کانال اونس جهانی و هم از کانال دلار داخلی، احتمالا تامین است. البته فعلا در مورد معاملات آتی طلا در بازار جهانی، روند ساعتی منفی است و برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اصلاح طلا نیازمند زمان یک تا 2 روزه است. اگر طلای جهانی در سطح فعلی حمایت شود، احتمالا بار دیگر می‌تواند 2050 دلار را در طول یک روز آینده ببیند و این یعنی، تشدید انتظار افزایشی در  طلا و سکه داخلی. 

dPOWLvXPklfN

حواشی بورس تهران

بورس تهران دچار فضای ملتهبی شده است. اتفاقات پیش آمده در مورد دارا دوم حواشی زیادی را به بورس تهران تحمیل کرد. تشکیک در مورد عرضه دارا دوم، فضای نااطمینانی را به بازار تزریق کرده است. رشد 400 درصدی سهام دولتی در بازه 3 ماهه موجب شده، بسیاری از این سهام وارد فاز اصلاحی شوند و اکنون منتفی شدن ورود سهام پالایشگاهی در دارا دوم، احتمالا فشار عرضه را بوجود خواهد آورد. بیشتر تحلیلگران معتقدند که امروز بازار منفی دنبال خواهد شد. چرا که فضای نااطمینانی که دولت و ناهماهنگی بین وزارتخانه‌ها مسبب آن بوده، بیشترین ضربه را به سهام شاخص‌ساز وارد می‌کند. برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که شرایط بازار در فراز بام 2 میلیونی، مانند آنچه پیش از این بوده نیست و مختصات رشد تغییر کرده است. از نظر آنها، احتمالا بازار پس از روزهای نوسانی، تنها برای سهامی مناسب خواهد بود که از نظر بنیادی، حرفی برای گفتن دارند.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید