مخالفان و موافقان لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی چه می گویند؟

کدخبر: ۳۵۵۳۷۳
در حالی کلیات لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی در مجلس تصویب شد که موافقان، این لایحه را گامی موثر برای شفافیت در بورس دانسته و مخالفان از وضعیت فعلی بورس انتقاد کردند.
مخالفان و موافقان لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی چه می گویند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمدحسن آصفری نماینده اراک در جلسه علنی امروز به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم گفت: چندی پیش در جلسه‌ای با آقای قالیباف رئیس سازمان بورس گفتند که از ابتدای امسال بیش از هفت میلیون نفر وارد بورس شدند. دولت چه برنامه‌ای برای آن‌ها دارد؟ اگر فکری نشود این تبدیل به تهدید خواهد شد. در حالی برخی صنایع وارد بورس شدند که سهام آن‌ها بیشتر از ارزش ذاتی‌شان خرید و فروش می‌شود. کاری که منطقی ندارد و باید درباره آن بررسی‌های لازم صورت گیرد.

صحن مجلس

وی با انتقاد از قیمت‌های غیرواقعی و غیرکارشناسی سهام برخی شرکت‌های بورسی گفت: مردم وام گرفته و یا طلا و ماشین فروخته و سهم خریدند آن هم سهام‌هایی که ارزش واقعی ندارند. حال می‌خواهیم با این لایحه شرکت‌های بورسی افزایش سرمایه داشته باشند کاری که بدون حسابرسی و دقیق است، آن هم برای بسیاری از کارخانه‌هایی که در بورس بوده و عملا ورشکسته هستند. چطور می‌خواهید در نهایت پول مردم را بدهید.

سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا در موافقت با کلیات این لایحه گفت: طبق تجربه قبلی در نوشتن قانون بورس معتقدم این لایحه به دلیل افزایش سرمایه می‌تواند باعث رونق بازار شود و شرکت‌های بورسی تحت کنترل دولت هم سهام خود را در اختیار عموم قرار می‌دهند. طبق قانون، شرکت‌ها موظف شده‌اند تا پایان قانون برنامه پنجم تأمین مالی داشته باشند.

علیرضا سلیمی نماینده محلات به عنوان دومین مخالف کلیات این لایحه گفت: این لایحه شبهات زیادی دارد. ما هم موافق رونق بورس و رونق اقتصاد هستیم اما باید فکری به حال رفع شبهات کرد. اینکه گفته می‌شود قرار است شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس سهام خود را عرضه کنند ابهام دارد. بخشی از این لایحه مغایر قانون برنامه و اصل ۸۵ و اصل ۱۳۸ قانون اساسی است. باید درباره این موارد تدبیری اندیشیده شود.

باید کمک کرد سرمایه‌های خرد به سمت بازار سرمایه حرکت کند

رحیم زارع نماینده آباده به عنوان آخرین موافق کلیات این لایحه گفت: این لایحه باعث کارآمدسازی بازار سرمایه و شفافیت می‌شود. در این لایحه ایرادات قبلی به بازار سرمایه رفع شده است و می‌توان به سمت بهره‌برداری از ابزارهای مالی و رقابت‌پذیری بازار بورس حرکت کرد. این لایحه ابزار نظارتی برای مجلس و دستگاه‌های نظارتی شده که بتوانند نظارت‌های لازم را در بازار بورس داشته باشند.

وی همچنین اظهار کرد: باید کمک کنیم که سرمایه‌های خرد به سمت بازار سرمایه حرکت کند. این لایحه می‌تواند گامی برای رسیدن به این هدف باشد.

 بازار سرمایه فرصت و تهدید است

 محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: امروز بازار سرمایه متأثر از فضای عرضه و تقاضاست. تمایل زیادی از طرف مردم به سمت بازار سرمایه حرکت کرده که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. در تمام دنیا بازار سرمایه محل ارائه نقدینگی خرد است که باید ما هم بتوانیم آن‌ها را تجمیع کنیم.

بورس تهران

وی افزود: البته بازار سرمایه فرصت و تهدید است. تهدید از آن جهت که قیمت برخی سهام‌ها فراتر از قیمت واقعی بوده و با کوچکترین ریزشی مردم متضرر می‌شوند. فرصت هم از این لحاظ که می‌توان نقدینگی‌های خرد را جذب تولید کرد به جای آنکه در بازارهای دیگر صرف شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد که باید نقدینگی مردم در بازار سرمایه به سمت تولید و اشتغال رود. گلایه ما از دولت این است که چرا پروژه‌های جدید نفتی و معدنی در قالب شرکت‌های جدید تأسیس نمی‌کند که بتوان این پروژه‌هارا اجرایی کرد. این لایحه می‌تواند منابع جدید را برای بهبود وضعیت اقتصادی خلق کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید