تولید محصولات مونتاژی خودروسازان بررسی شد

8 خودرو از بازار ایران می روند؟

کدخبر: ۳۵۵۷۰۰
روند تولید محصولات مونتاژی در شرکت های سازنده نشان می دهد تا پایان سال هشت خودرو از بازار ایران می روند.تاکنون سوزوکی گرند ویتارا»، «تندر 90 پلاس اتومات»، «تندر 90 پلاس با گیربکس دستی» و «چانگان» از گردونه تولید کنار رفتند.پیش بینی می شود به این جمع چهار خودرو دیگر نیز اضافه شود.
8 خودرو از بازار ایران می روند؟

محمد صالحی: شواهد آماری نشان می دهد: حداقل هشت محصول مونتاژی به دلیل توقف تولید، از  بازار خودرو ایران کنار می روند.

به گزارش اقتصاد نیوز، از ابتدای سال جاری تولید چهار محصول در شرکت های سازنده خودرو متوقف شد: « سوزوکی گرند ویتارا»، «تندر 90 پلاس اتومات»، «تندر 90 پلاس با گیربکس دستی» و «چانگان» چهار محصولی بودند که از گردونه تولید کنار رفتند.علاوه بر این چهار محصول پیش بینی می شود ترمز دستی تولید چهار خودروی دیگر هم از سوی سازندگان طی ماه های آتی کشیده شود.

پژو 2008، سراتو، دانگ فنگ و آریو چهار خودرویی هستند که احتمال دارد در  مسیر خروج از خط تولید پشت سر سوزوکی گراند ویتارا، تندر 90 اتومات و چانگان حرکت کنند.

سوزوکی و نحسی 13

سوزوکی گراند ویتارا محصول شرکت سوزوکی ژاپن است که از سال 1386 وارد خط تولید ایران خودرو شده بود.

این محصول ژاپنی در دور اول تحریم ها کج دار و مریز در خطوط تولید ایران خودرو مونتاژ شد اما مدیران ژاپنی در دور جدید تحریم ها که از مرداد 97 آغاز شد ترجیح دادند که بازار ایران را ترک کنند به همین دلیل تولید آن در ایران خودرو متوقف شد.

سوزکی

جایگزین چینی سوزوکی:ویتارا به جهت کلاس در رده خودروهای (SUV)شاسی بلند قرار می گیرد و با خروج آن از خط تولید ایران خودرو، آبی های جاده مخصوص هنوز جایگزینی برای آن در نظر نگرفته اند.البته این احتمال وجود دارد که ایران خودرو بعد از رفتن سوزوکی روی «هایما S7  » خودروی مونتاژی  دیگر خود که در همین کلاس قرار دارد، سرمایه گذاری بیشتری کند و به کمک این محصول چینی خلا گرند ویتارا ژاپنی را پر کند.

تکرار سرنوشت پیکان برای جانشین

تندر 90 پلاس اتومات و همزاد گیربکس دستی آن دو محصول دیگر ایران خودرو هستند که در 4 ماهه ابتدایی سال جاری تولید نشده است.

تندر 90 محصول شرکت رنوی فرانسه است. این خودرو در بازارهای جهانی با نام لوگان شناخته می شود و از سال 1384 وارد ایران شد و بعد از طی مراحل مختلف سرانجام در سال 86 به بازار راه یافت.

این خودرو به عنوان جایگزین پیکان به طور مشترک در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو( به عنوان زیر مجموعه سایپا) و در ابتدا در سه تیپ E صفر، E1 و E2 تولید می شد. تفاوت این سه تیپ را باید درآپشن های آنها جست و جو کرد. مدل E صفر کمترین آپشن و مدل E2 بیشترین آپشن را دارا بود. البته چندی بعد از ورود تولید این محصول با گیربکس اتوماتیک نیز در دستور کار قرار گرفت.

مدل E صفر آن فقط تا سال 90 تولید شد و E1 نیز با فاصله نه چندان زیاد همان مسیر تیپ E صفر را رفت. ایران خودرو در سال 96 مدل فیس لیفت این محصول رنو را تحت نام تندر پلاس با دو گیربکس اتومات و دستی روانه بازارکرد که در سال 2008 توسط شرکت مادر تولید شده بود.

تندر

پیش تر و در سال 91 هم شرکت پارس خودرو فیس لیفتی از این محصول را تحت نام پارس تندر روانه بازار کرده بود.

در حالی که رنو در دور اول تحریم ها، ایران را ترک نکرد اما در دور دوم علی رغم وعده های اولیه به یکباره خبر از ترک بازار ایران داد.

با اعلام خبر خروج رنو به تدریج تولید محصولات این خودروساز نیز کاهش یافت.

در حال حاضر ایران خودرو هیچ کدام از محصولات این برند فرانسوی را طی چهار ماه امسال تولید نکرده است.

جدایی چانگان از سایپا

چانگان نیز آخرین خودرو در لیست محصولاتی است که از ابتدای امسال تولید نشده اند.

این محصول چینی ابتدا در سال 93 به صورت وارداتی به بازار کشور وارد شد اما از سال 95 مونتاژ آن در خطوط تولید سایپا آغاز شد.

در حالی که صحبت از ورود سایر محصولات چانگان به ایران مطرح بود و حتی چانگان ایدو ( که یک خودروی سدان یا صندوق دار است) در بازار ایران حضوری نصفه و نیمه داشت اما با بازگشت تحریم های صنعت خودرو این برند چینی ترجیح داد همکاری خود را با سایپا تمام کند.

تا کنون سایپا برای این خودروی چینی که در کلاس کراس اوورها( نیم شاسی) قرار دارد جایگزینی معرفی نکرده است اما به نظر می رسد سایپایی ها قصد دارند تولید کراس اوور بومی خود به نام کراس کانتری را نهایی و به نوعی جایگزین این محصول کنند.

چانگان

نفس های آخر یادگار برجام در خودروسازی

در سبد محصولات مونتاژی ایران خودرو این روزها پژو 2008، دانگ فنگ، هایما حضور دارند.

اما با توجه به تولید 2 دستگاهی پژو 2008 در تیر ماه به نظر می رسد این محصول پسابرجامی روزهای آخری است که مهمان خطوط تولید ایران خودرو است.

از ابتدای سال جاری تا کنون، 158 دستگاه پژو 2008 مونتاژ شده است که در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته افتی بیش از 95 درصدی داشته  است.

پژو

چینی پرطرفدار کنار می کشد؟

دانگ فنگ H30 کراس دیگر محصول مونتاژی ایران خودرو نیز به نظر می رسد که به زودی تولیدش متوقف شود.

دانگ فنگ H30 کراس که به عنوان یک خودروی کراس اوور در سال 95 به بازار وارد شد و مورد استقبال خریداران قرار گرفت؛ از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه در خط تولید ایران خودرو دیده نشد و این وضع تولید دانگ فنگ را نامزد خروج از چرخه تولید کرده بود.

هرچند در آمار تیر ماه گزارش شد ایران خودرو مونتاژ 94 دستگاه از این خودرو را نهایی کرده اما همچنان فاصله تولید امسال با سال قبل به شدت زیاد است. رقم تولید شده تا پایان تیر ماه 99 کمتر از 5 درصد در دوره مشابه سال گذشته است. بنابراین با وجود آمار تیر دانگ فنگ هم نامزد خروج از بازار خودرو ایران است.

سراتو و آریو میان ماندن و رفتن

طی 4 ماهی که از سال 99 گذشت همچنان مونتاژ دو محصول سراتو و آریو در خطوط تولید این خودروساز ادامه دارد.

سایپا مرداد ماه سال گذشته خبر از توقف مونتاژ سراتو داد. این خودروساز اعلام کرد شریک کره ای او به دلیل تحریم ها از ادامه همکاری انصراف داده است. در همان زمان سایپا اعلام کرد که خط تولید این خودرو به زودی جمع آوری می شود. اما بر خلاف انتشار این خبر، سایپا تا پایان سال گذشته 3 هزار و 670 دستگاه سراتو تولید کرد. پس از آن گمانه ها بر این شد که کیا و سایپا در سال جاری از هم جدا می شوند اما در کمال ناباوری این خودروساز همچنان به مونتاژ سراتو مشغول است و تا پایان تیر ماه سال جاری مونتاژ 10 دستگاه سراتو را نهایی کرده است .یعنی با وجود اعلام رسمی خبر قطع همکاری و بر چیدن خط تولید سراتو هنوز به طور محدود در ایران مونتاژ می شود.

سراتو

آریو نیز داستانی مشابه سراتو دارد. این خودرو طی سال 98  تنها 648 دستگاه مونتاژ شد و با توجه به اینکه در آمار اسفندماه سال گذشته خبری از مونتاژ آن نبود بحث توقف مونتاژ این محصول چینی در سالجاری محتمل به نظر می رسید، اما آمارهای تولید سایپا نشان می دهد تا پایان تیرماه 13 دستگاه از این خودرو مونتاژ شده است.

روزهای آخر رنو

پارس خودرو به واسطه مونتاژ محصولات دو برند فرانسوی رنو و چینی برلیانس بیشترین آسیب را از بازگشت تحریم ها متحمل شد. با این حال آمارهای تولید این خودروساز تا پایان تیرماه سال جاری نشان می دهد که محصولات این دو برند در سبد محصولاتی این خودروساز حضور دارند.

تولید خانواده رنو در 4 ماه ابتدایی سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته تنها افت 1 درصدی را نشان می دهد اما با توجه به تولید تنها 45 دستگاه از این خانواده در تیرماه به نظر می رسد پارس خودرویی ها خود را برای خداحافظی با این محصول فرانسوی آماده می کنند.

تکلیف برلیانس در خانواده سایپا

تولید برلیانس در خطوط  سایپا متوقف شده است. سایپایی ها دو مدل H230 و H220 از خانواده برلیانس را تولید می کردند.

برلیانس برند چینی است که در سال 95 وارد بازارایران شد. این خودروساز چینی با آغاز تحریم های صنعت خودرو از سال 97 به تدریج از بازار ایران خارج شد. در حالی که مونتاژ دو مدل یاد شده در سایپا متوقف شده است اما همچنان مونتاژ محصولات این خانواده در پارس خودرو ادامه دارد.

در پارس خودرو، برلیانس با توجه به مونتاژ 1828 دستگاهی بعد از رنو به لحاظ آماری قرار دارد.

چینی ماندگار

خودرویی که به دلیل افزایش بالای مصرف سوخت یکی از مدل هایش زیر تیغ استاندارد بود با خروج رقبا به تنهایی در پیست خودرو ایران می تازد.

هایما یکی دیگر ازمحصول مونتاژی ایران خودرو از معدود مدل هایی است که در مقایسه با دیگر مونتاژی ها خط ترمز تولیدش شدید نبوده است.گزارش ها نشان می دهد هایما تا پایان تیر ماه با اینکه افت 37 درصدی تولید را به نسبت مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. به نظر می رسد این برند چینی هم چنان همکاری خود را با ایران خودرو ادامه دهد.

ایران خودرو همکاری خود را با هایما اتومبیل به عنوان زیر مجموعه گروه فاو( FAW GROUP) را از سال 94 آغاز کرد.

ایران خودرو ابتدا مونتاژ مدل 2000 سی سی را در دستور کار داشت. همچنین از سال 96 تولید مدل 1800 توربو شارژ این خودرو نیز آغاز شد.

در سال 97، سازمان ملی استاندارد ایران دستور توقف هایما S7 مدل 2000 سی سی را به دلیل مصرف بالای سوخت صادر کرد. بنابراین تمرکز ایران خودرو روی مونتاژ مدل 1800 توربو شارژ بدلیل مصرف پایین تر متمرکز شد.

تولید مدل S5 این خودرو نیز در دستور کار ایران خودرو بود. اما به نظر می رسد مونتاژ آن محدود و تنها مدل  S7 در خطوط تولید حضور دارد.

جدول ماشین

آخر ماجرا

توقف تولید این خودروها بر اساس گزارش هایی هست که خودرو سازان در صورت های مالی خود منعکس کرده اند.پس از بازگشت تحریم ها چندیت بار سخن از توقف تولید خودرو ها زده است.پایان سال جاری مشخص می کند چه خودروهای مونتاژی در بازار ایران مانده اند و چه خودروهایی از بازار کنار کشیده اند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید