نرخ تورم این کشور از ۱۰۰ درصد گذشت!

کدخبر: ۳۵۸۰۷۹
پس از انفجار مرگبار بندر بیروت، لبنان با شرایط پیچیده تری مواجه شد و تورم آن تا پایان ماه ژوئیه به بالای ۱۱۲ درصد رسید.
نرخ تورم این کشور از ۱۰۰ درصد گذشت!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نرخ تورم لبنان در دوره ۱۲ ماه منتهی به ژوئیه به۱۱۲.۳۹ درصد افزایش یافت که این نرخ تورم در مقایسه با دوره زمانی مشابه منتهی به ماه قبل ۲۹.۶۶ درصد بیشتر شده است. لبنان که پیشتر نیز درگیر بحران ارزی شده بود پس از انفجار مرگبار بندر بیروت با شرایط پیچیده تری مواجه شده و بسیاری از کارشناسان گفته اند وضعیت اقتصادی این کشور در ماه های پیش رو بدتر خواهد شد. از زمان جنگ داخلی لبنان در سه دهه قبل تاکنون هیچ گاه تورم این کشور سه رقمی نشده بود.

بر اساس گزارش شین هوا، کمبود دلار در این کشور که برای سال ها از نظام دو ارزی استفاده کرده منجر به افزایش سریع قیمت ها شده است. بانک های لبنانی که پیشتر امکان برداشت دلار را به مشتریان می دادند اکنون تنها اجازه برداشت پوند لبنان را می دهند و شمار زیادی از جایگاه های سوخت نیز به دلیل کمبود بنزین تعطیل شده است. دولت هم چنین با هدف کاهش سرعت گردش پول اعلام کرده است مشتریان بانک ها در هر روز می توانند میزان محدودی وجه دریافت کنند.

کمبود ارز در لبنان هم چنین باعث ایجاد بازارهای سیاه شده و اختلاف نرخ رسمی اعلام شده ارز توسط بانک مرکزی و نرخ ارز در بازار آزاد به سطوح بی سابقه ای رسیده است.

در بین بخش های مختلف، لوازم منزل با تورم ۵۱۶.۶ پیشران تورم بوده است و پس از این بخش نیز لباس و کفش با ۴۰۸.۹ درصد و مواد غذایی و نوشیدنی با تورم ۳۳۶ درصدی قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم مربوط به آب و برق با ۱۱.۶ درصد بوده و سلامت با تورم ۱۴.۷ درصدی دیگر بخش کاهنده تورم بوده است.

بر مبنای ماهانه نرخ تورم لبنان ۱۱.۴ درصد اندازه گیری شده که نسبت به ماه قبل آن ۸.۸ درصد کمتر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید